Komoly kérdésekbe futhat a Tesla, miután a múlt héten bemutatott robotaxija egyáltalán nem nyűgözte le a befektetőket. A helyzet azért kritikus, mert a mostani árfolyam csak akkor indokolt, ha a befektetők elhiszik, hogy belátható időn belül a cég az önvezető autók millióit dobja majd piacra.

Az elektromos autók piaca továbbra is az egyik legizgalmasabb terület manapság, mind növekedési potenciálja, mind a benne rejlő számtalan nehézség és veszély miatt. A piacvezető Tesla minden lépését árgus szemekkel vizsgálják a versenytársak és elemzők százai, hiszen Elon Musk látnoki képességei és marketing zsenialitása egyedülálló szerepet játszott abban, hogy az egész világ a mobilitásnak ezen megújítása felé fordult. Az elmúlt évtizedben sikert sikerre halmozó autógyár azonban az elmúlt negyedévekben nehéz időszakon megy keresztül, és nem világos, hogy megtalálta-e a tovább vezető utat.

 

Árverseny és jövő vízió

Mint arról már korábban beszámoltunk, az elektromos autók piacán kíméletlen árverseny bontakozott ki, amit pont a Tesla robbantott ki. Mivel a cég érzékelte, hogy nagyon komoly kihívókat kap az általa teremtett új szegmensben, úgy döntött, hogy előre menekül és csökkenti az árait. Ez egyrészt sikeres stratégiának bizonyult, hiszen a hagyományos autógyárak sorra jelentik be, hogy az alacsony árak miatt elszenvedett veszteségek hatására kénytelenek csökkenteni beruházásaikat, így a Tesla tovább őrizheti vezető helyét. Másrészt ugyanakkor Elon Musk cége is megszenvedi az árháborút, a cég nyereségessége nagyot csökkent: az idei második negyedévében már csak 14,4 százalékos volt a marzs, szemben az egy évvel ezelőtti 18,7 százalékkal.

 

A gond azonban magával az értékesítésekkel kezdődik, ugyanis a cég képtelen tovább növelni az eladott elektromos autóinak számát: míg régebben Musk azzal kacérkodott, hogy előbb-utóbb utolérik a világelső Toyota évi 10 milliós darabszámát, mostanra eléggé egyértelművé vált, hogy a jelenlegi kínálattal nem tudnak évi 2 milliónál jelentősen több Teslát eladni. Mindez azért lényeges, mert a jövőbeli növekedés ígérete volt az, amely a mostani magasságokba repítette a részvényárfolyamot. A Tesla értéke, amely az idei évben tapasztalt árfolyamokon 600 és 700 milliárd dollár közt ingadozik, a hagyományos autógyárakénál tízszer magasabb értékelést jelent, amit csak a jövőbe vetett bizalom indokol. Magyarán, ha eltűnik a különleges növekedésbe vetett hit, akkor a részvény a mostani értékének tizedén foroghatna reálisan.

Eleinte a tömegtermelésben bíztak a Teslánál, abban, hogy az új és különleges autó összeszerelési technikájuk akkora költségelőnyt fog számukra biztosítani, hogy folyamatosan tudnak majd olcsóbban és jobb autókat gyártani, így nőni fog egyfolytában a kereslet irántuk. Úgy tűnik, hogy erről menet közben lemondtak, hiszen idén tavasszal kitudódott, hogy lemondtak a Model 2-nek becézett olcsóbb tömegtermék gyártásáról. Bár az erről szóló híreket Musk hazugságnak titulálta, de minden jel szerint valóban nincs már napirenden ez a terv. Helyette a cégvezér új víziót jelentett be, eszerint a Tesla jövője az önvezető autók, az úgynevezett robotaxik lesznek.

 

Látványos, de célszerűtlen

Az új termék bemutatóját eredetileg augusztus 8-ra tervezték, ezt később október elejére módosították, és múlt hét csütörtökön meg is tartották. A Warner Bros filmstúdióban felépített díszletek közt a szigorúan meghívásos alapon szervezett partin egy új és izgalmas autó mutatkozott be, amelyben sem kormánykerék, sem pedál nincsen, így a vezető ha akarna sem tudna beavatkozni a jármű irányításába. Musk szavai szerint a gépkocsit majd 30 ezer dollár alatti áron lehet megvenni és valamikor 2026-ban fogják kezdeni az értékesítését. Ráadásul úgy számolnak a Teslánál, hogy nagyon olcsó lesz majd üzemeltetni az autót, 20 dollárcentbe kerülhet csak mérföldenként.

 

Maga az ezüst színű autó dizájnja nagyon stílusos és látványos, ugyanakkor a pozitív hírek itt véget is érnek. Ugyanis a bemutatott autó egyáltalán nem olyan volt, mint amire számítottak: két ajtó van csak rajta, azok viszont sirályszárnyasok, azaz felfelé nyílnak. Nagyon látványos, de nem praktikus. Ráadásul azért csak kétajtós, mert valóban csak ketten férnek el az autóban, nincsen hátsó ülés a járműben. A bemutatott autó egy stílusos kupé, aminek áramvonalas külseje élesen elüt attól, amit egy modern taxitól várnának az utasok (dobozforma, hogy több ember is jól elférhessen benne, szélesen nyíló tolóajtókkal a könnyű ki- és beszálláshoz). A meghívottak természetesen élvezték a bemutatót, az eseményt a távolból néző elemzők viszont értetlenül álltak az autó előtt, hiszen az nem felel meg annak, mint amire jogosan vártak. Ráadásul arról sem beszéltek a bemutatón, hogy miként képzeli a Tesla a teljesen önvezető autók engedélyeztetését, milyen tárgyalások folynak esetleg erről a hatóságokkal – márpedig ez egy kulcskérdés lenne a jövő termékével kapcsolatban.

 

A befektetők örültek volna plusz információknak, de Musk nem árult el további részleteket. A részvényesek az elmúlt félévben elhitték az új sztorit, miszerint a Tesla egy mesterséges intelligencia alapú cég, amely történetesen épp autókban használja az AI eszközöket, ezért indokolt a cég nagyon magas értéke. Ennek a mesterséges intelligencia alapú cégnek az önvezető autók lennének a megkülönböztető termékei, amivel lekörözi a konkurenciát és amivel fenntartja vezető szerepét. Viszont ahhoz, hogy ezt a képet fenntartsa, ahhoz Musknak a múlt hetinél sokkal komolyabb tervvel és részletekkel kellene előállnia.

 

A részvényesek azonnal szavaztak is: a Tesla árfolyama 9 százalékkal csökkent, míg az Uber és a Lyft taxiszolgáltatások részvényei körülbelül ugyanennyivel emelkedtek. A Teslánál ráadásul azt is láthatjuk, hogy ezzel az eséssel a részvényárfolyam mozgóátlaga (az elmúlt 50 nap részvény-árfolyamának átlaga) keresztezi a részvény napi árfolyamát. Ez a technikai elemzők legalapvetőbb elvei szerint azt jelenti, hogy hosszabb ideig tartó csökkenés jöhet a piacon. A fundamentális elemzés mellett most tehát a technikai elemzés is rossz képet fest, egyelőre nem látszik, hogy miért kellene ilyen magasan maradnia a Tesla árfolyamának

Forrás: azenpenzem.hu Kép: YouTube.