A fővárosi járatokon és FUTÁR-kijelzőkön hívja fel a figyelmet erre a BKK

 

Október 1-jétől, keddtől Budapest is csatlakozik ahhoz az egységes alapellátási ügyeleti rendszerhez, ami az ország más területein már másfél éve működik.

Az orvosi ügyeletek telefonszáma szintén egységes lesz: a 1830-at kell tárcsázni keddtől akut, de nem közvetlenül életveszélyes panasz esetén. A változásra a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) együttműködésének köszönhetően a BKK járatain hangbemondás, a közterületi FUTÁR-kijelzőkön felirat emlékeztet.

 

Jól ismert hang szól a BKK-járatokon utazókhoz szeptember 30-án, hétfőn: Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője tájékoztatja a Budapesten közlekedőket, hogy másnaptól, azaz október 1-jétől már a fővárosban is 1830 lesz az orvosi ügyeletek telefonszáma.

„A változás a betegek érdekét szolgálja, életveszély esetén természetesen továbbra is a 112-t szükséges tárcsázni – hangsúlyozta Győrfi Pál. – De ha valakinek olyan akut egészségi problémája van, ami nem halasztható a következő háziorvosi rendelési időig, akkor a 1830 a jó megoldás. A vonal végén ülő szakember a tünetek alapján megadja a beteg számára legjobb megoldást.”

 

A BKK az OMSZ-szel közösen fontosnak tartja, hogy a fővárosiak értesüljenek az ügyeleti rendszert érintő változásokról, ezért hétfőn a közösségi közlekedés felszíni járművein Győrfi Pál hangos üzenetével, a közterületi FUTÁR-kijelzőkön felirattal hívja fel a figyelmet a 1830-as telefonszámra. A BKK az új rendszer bevezetéséhez kapcsolódva előzetesen megvizsgálta a felnőtt- és gyermekorvosi ügyeletek megközelíthetőségét, és arra a kedvező következtetésre jutott, hogy azok minden esetben több irányból, jellemzően több BKK-járattal is elérhetők.

„Három éve működünk együtt a mentőkkel az életmentést és az utasok biztonságát támogatva – emlékeztetett Kovács Bendegúz, a BKK szóvivője. – Természetesnek vettük, hogy az új ügyeleti rendszer minél szélesebb körű megismertetéséből társaságunk is kiveszi részét, ezért a Budapesten közlekedőkben tudatosíthatjuk, hogy október 1-jétől – szükség esetén – milyen telefonszámot kell hívniuk. A fővárosban a közösségi közlekedés használata közben napi 2-3 esetben fordul elő, hogy orvosi segítségre szorulnak a BKK ügyfelei, és sokszor életet ment, hogy a bajbajutottak mielőbb segítséget kapjanak”.

 

Mikor kell a 1830-as számot tárcsázni?

Az egységes ügyeleti rendszer hétköznapokon 16 és másnap 8 óra között, hétvégén és ünnepnapokon 24 órás szolgáltatással áll rendelkezésre, de Budapesten működni fog két hétköznapi nappali telephely is, és a 1830 is bármikor hívható. Alapesetben mindenkit a saját háziorvosának kell ellátnia, ugyanakkor akut, de nem közvetlenül életveszélyes, a következő háziorvosi rendelésig nem halasztható panaszokkal az ügyelethez kell fordulni a 1830-as szám hívásával. Ilyen lehet például:

  • nagyon magas láz, amely nem csillapítható vény nélküli gyógyszerekkel;
  • hirtelen kialakuló fájdalom vagy görcsök;
  • bizonytalan hasi vagy mellkasi panaszok;
  • krónikus betegségek akut tünetei.

(Grafika: OMSZ)

 

A budapesti ügyeleti telephelyek pontos címéről, valamint az új orvosi ügyeleti rendszer részleteiről a mentok.hu/ugyelet oldalon lehet bővebben olvasni.

 

Stratégiai partnerség az utasok biztonságáért

A BKK és az OMSZ egymás munkájának segítése és az utasok biztonsága érdekében kötött stratégiai partnerséget:

  • első lépésként a BKK bevezette, hogy baleset vagy rosszullét esetén a járművek kijelzőin megjelenik a Mentőre vár felirat, ezáltal segítve a mentők munkáját;
  • ezt követően összesen 1600 darab éves MOL Bubi bérletet kaptak a Közép-Magyarország régióban dolgozó Covid-hős mentők a közlekedésszervezőtől, majd
  • a két társaság közös edukációs kampányt indított azzal a céllal, hogy a szakemberek munkája mellett a BKK járatain utazók is magabiztosan cselekedjenek, ha a körülmények szükségessé teszik.

 Forrás : Budapesti Közlekedési Központ, Országos Mentőszolgálat