Gyakran előforduló helyzet az abroncsok eltérő kopása tengelyenként, és ilyenkor nem mindegy, hova kerülnek a jobb állapotú gumik.

 

Az abroncsok egyre drágábbak, egy átlagos autóra középkategóriás gumikat választva nem úszhatjuk meg a 80-100 forintos kiadást, ezért sokakban felmerülhet az ötlet, hogy (fronthajtású autónál) csak az első, kopottabb gumik helyett vesznek újat, vagy kihúzzák még egy ideig a két tengely közötti cserével.

Látszólag logikus gondolat, hogy az új pár vagy a hátulról levett még jobb állapotú két gumi az első tengelyre kerüljön. Hiszen ezek a hajtott, kormányzott kerekek az autók döntő többségénél, itt kell a tapadás. Vagy mégsem? A szakértők, a modern mérések, tesztek mind azt mondják, hogy hibás ez a gondolatmenet. A jobb gumiknak bizony mindig a hátsó tengelyen a helyük.

 

Hátulra tervezzünk a jó gumival

Ezt nyilatkoza a Michelin szakembere, Brian Porteous, amikor a témában kérdezte őt az Auto Express magazin. De miért tanácsolják ezt a vezetéstechnikai szakértők és az abroncsok ismerői?

„Fékezéskor azt tapasztalhatjuk ilyen esetben, hogy a használt abroncsok is jól teljesítenek fékezéskor és megfelelő tapadást biztosítanak. Nem elhasznált abroncsokról beszélünk, hanem kopott, de még jó állapotú gumikról. Ha már megnő velük a fékút, és nincs meg az előírt profilmélység, akkor természetesen ezeket is le kell cserélni” – mondta Brian Porteous.

Az első kerekeknél azért lehetnek használt abroncsok, mert a frontrész megcsúszása, az alulkormányzottság sokkal könnyebben észlelhető és kontrolállható a vezető számára, mint a túlkormányzott viselkedés.

 

A Vezess szakértője már rég megmondta

Ugyanerre a következtetésre jutott még 2010-ben a Vezess olvasói kérdéseire válaszoló vezetéstechnikai szakértő, Székely Gyula: „Alaptétel, hogy az autón a magasabb profilmélységű, tehát kevésbé kopott gumit kell hátra tenni azért, mert az autó egyenesfutásáért egy vészfékezés alkalmával az elkönnyülő autónál a két hátsó kerék felel.

Ha a hátsók kopottabbak, és a súly előre kerül, az egyébként is jól tapadó első kerekekre, az autó vége kitörhet, ami túlkormányozottság formájában jelentkezhet, aminek kivédése egy kevésbé gyakorlott vezető számára nem egyszerű feladat.

Egy nemzedék nőtt úgy fel a Lajtán innen, hogy „nekünk a Laci bácsi, az öreg gumis szaki megmondta a tutit, gyerekek előre tegyük a Wartburgra a két pápai bütykös téli gumit, hátulra jó lesz a két nyári, a kormányzott keréken legyen a tuti, nekem elhihetitek, én már csak tudom”.

 

Székely Gyula utána hozzátette: „A világ egyik legnagyobb gumigyára megrendelt nálunk 2005-ben egy háromhetes tréningsorozatot, aminek egyik lényeges eleme volt, hogy a gyár szerződött partnereivel tudatosítsa a gyári követelményt, mindig hátra kell szerelni az ügyfélnek a jobb állapotú gumikat. Ezen a tréningen összesen 150 gumiszerelő vett részt, tehát tanúim vannak, a gyár pontosan tudja, miről beszél.”

 

Az Auto Express cikkéből az is kiderül, hogy ez a szabály meglepő módon minden hajtáslánc-konfiguráció esetén érvényes. Tehát a hátsókerék-hajtású és a 4×4-es típusoknál is a legjobb állapotú gumiknak a hátsó tengelyen van az optimális helyük.

Forrás: vezess.hu Kép: illusztráció