Az Egyesült Államok Kereskedelmi Minisztériuma augusztusban tervezi kiadni azt az autók és az internet közötti kommunikációs kapcsolatra vonatkozó szabályjavaslatot, amivel korlátoznák, hogy az autók milyen információkat gyűjthetnek. A szabályozás leginkább a kínai autókra vonatkozik – közölte egy magas rangú tisztviselő a Reutersnek.
A szabályozás nem csak hardveres, de szoftveres limitációkat is jelentene. Alan Estevez exportellenőrzési vezető hozzátette, hogy egyes adatgyűjtésre képes eszközöket a szövetséges országokban kellene gyártatni. Szerinte óriási veszélyt jelent, hogy a barátságtalan országokból származó autók rengeteg adatot gyűjtenek nem csak a vezetésről és környezetéről, de magáról a vezetőről is. Mivel a vezető a mobiltelefonját is csatlakoztatja ehhez a rendszerhez, a kommunikációs szoftver az azokon lévő információkhoz is hozzáférhet. „Az autó egy nagyon ijesztő dolog. Az autód sokat tud rólad” – mondta Estevez.
Továbbá attól is tartanak, hogy az egyre inkább szoftverekre hagyatkozó járművek rendszere bármikor kikapcsolódhat teljesen, ami katasztrófához vezetne.
A pekingi külügyminisztérium szerint indokolatlan azt feltételezni, hogy a kínai autószoftverek ilyen funkcióban is működnének, azaz kukkolnák az autósok virtuális életét. Ezért az amerikai kormány jól tenné, ha a szabad kereskedelem szabályaihoz tartaná magát, azaz nem avatkozna be abba, hogy az autógyártók honnan szerzik be a termékeik részegységeit.
Nem ez az első tervezet korlátozó intézkedés ami a kínai autókat illeti. Az Egyesült Államok még májusban jelentette be, hogy az eddigi 25 százalékos behozatali vámot 100 százalékra emeli a kínai villanyautókra. Ennek viszont lenne egy kiskapuja, méghozzá Mexikó. Ugyanis az USA és Mexikó közötti hatályos gazdasági egyezmények alapján az esetlegesen Mexikóban gyártott kínai villanyautókra nem vonatkoznának a szigorú vámszabályok.
Hasonlót, de sokkal enyhébb vámemelést az EU is eszközölt a kínai villanyautókra. Július 4 óta a Kínában gyártott, majd az EU-ba exportált villanyautók behozatali vámja 17,4-38,1 százalékkal nőtt.
Az EU egy tavaly október óta tartó vizsgálat nyomán hozta meg a büntetővám bevezetéséről szóló döntést arra hivatkozva, hogy a kínai villanyautó-gyártás állami támogatása torzítja a piaci versenyt. Az intézkedés ideiglenes, az Európai Tanácsnak novemberben kell visszatérnie rá, hogy meghatározott időre véglegesítse a tarifákat.
Forrás: totalcar.hu Kép: illusztráció