A világon elsőként kapott engedélyt két önvezető rendszer egyidejű alkalmazására a BMW. A dolog nagyobb jelentőségű, mint ennyiből gondolnánk.

 

Sokszor elmondtuk már, de nekünk sem árt az ismétlés: az autóipar hat lépcsőt különböztet meg az autonóm mobilitásban. A nulladikban egyáltalán nincsenek segédrendszerek, az ötödikben pedig már kormánykerékre sincs szükség, az autó minden helyzetben önmagát vezeti.

Olyan autót ma már nem forgalmaznak Európában, amiben semmi vezetőtámogató rendszer nincs, a robotjármű pedig ma még csak kísérleti szinten létezik, így a fennmaradó három szint (2, 3 és 4) az, ahol egymással versengenek az autógyártók.

 

Ezek a szintek jól elhatárolt képességeket és pontosan meghúzott határokat jelentenek, olyan nincs, hogy egy funkció ide is, oda is tartozik, különben lehetetlenné válna a szabályozás.

 

A BMW viszont most összemosott – vagy mondjuk inkább így: minden releváns ponton integrált – két rendszert: a 2. szintű autópálya-asszisztenst (BMW Highway Assistant) és a 3. szintű személyi sofőr (BMW Personal Pilot L3) funkciókat.

Az előbbi 130 km/óra alatt, pontosan meghatározott infrastrukturális körülmények (egymástól szerkezetileg elhatárolt útpályákból felépülő autópálya) között biztosít önkormányzást, illetve sávváltási támogatást.

A technológia lehetővé teszi, hogy a sofőr elengedje a kormányt, a tekintetét azonban nem veheti le az útról. Egy kiegészítő rendszer a sávváltást is elvégzi elengedett kormánnyal; ehhez a vezetőnek csupán a megfelelő oldali tükörbe kell pillantania, miután a sávváltás lehetőségét felkínálta az autó.

Ezt a kormányt még fogni kell

Ezzel szemben a Personal Pilot L3 rendszer nem igényli, hogy folyamatosan az utat fürkésszük. Filmet nézhetünk, telefont nyomkodhatunk, de nem alhatunk – míg a 2. szintű rendszernél arra kell készen állnunk, hogy bármikor azonnal visszavegyük az irányítást, a 3. szintűnél néhány másodpercet kapunk erre: az autó figyelmeztet, mi pedig letesszük a kétkezes méretű kézműves hamburgert, és megragadjuk a kormányt.

 

Mivel a két rendszer működési tartománya átfedi egymást, komoly munka lehetett összehangolni ezeket – ezt csupán feltételezzük, a BMW sajnos nem közölt technológiai részleteket az integrációról.

Azt viszont elárulták, mennyiért kaphatjuk meg mindkét rendszert egyben: az újonnan rendelt BMW 7-esekhez a német piacon 6000 euróba, azaz 2,4 millió forintba kerül a teljes csomag (amit az egyszerűség kedvéért csak Personal Pilot L3 néven kínálnak). Akinek az autója már rendelkezik a 3-as szintű önvezető képességgel, de a kettest is szeretné, az a nyár végétől ingyenes frissítés formájában kaphatja azt meg.

Forrás: vezess.hu  Kép: illusztráció