Taxiforradalom készül

 

Visszatért az Uber, maradt a Bolt, jön a Gett – a világ legnagyobb taxis fuvarszervező applikációt használó szolgáltatói fognak versenyezni a magyar utasokért. Az alkalmazások használata sok utast vonz, így borítékolható az ügyfélvesztés a hagyományos taxitársaságok számára. A kényelmi szempontok, az átláthatóság és a megnövekedett verseny ugyanakkor javítja a szolgáltatás minőségét, így aki taxit rendel, jól jár, de mi lesz a kis taxitársaságokkal?

 

Június 13-tól újra lehet Ubert rendelni Budapesten, jelentette be a cég hazai leányvállalatának vezetője a múlt héten. A cég 2016-ban kivonult Magyarországról a szigorú szabályozások és a taxitársaságok erős tiltakozásai miatt. Most viszont jelentős változtatásokkal és új stratégiával tér vissza, amely immár megfelel a helyi szabályozásoknak és a piaci igényeknek. Szintén friss hír, hogy a régi-új Uber, illetve a szintén tiltakozások célkeresztjébe kerülő, ugyanakkor mára piacvezető Bolt mellett egy harmadik népszerű nemzetközi szolgáltató, a Gett is belép a budapesti taxis piacra, méghozzá pár hónapon belül. Az izraeli hátterű vállalat a piaci információk szerint a Taximmal együttműködve jönne Magyarországra, míg az Ubernek a Főtaxi leányvállalata, az F mobilitás a hivatalos budapesti partnere. A két márka egyszerre, egymástól függetlenül érhető el a piacon.

 

Az applikáció a jövő

A legjobb stratégia nem lépést tartani a változásokkal, hanem diktálni a trendeket” – ezt Nagy Elek, a Főtaxi tulajdonosa mondta az Uber indulását beharangozó sajtótájékoztatón. És csakugyan, ahogy azt korábban a Demokrata is megírta, a digitális átállás megkezdődött, a mobilappok az életünk részévé váltak, ennek csak egy kis szelete az, hogy már taxit is kényelmesebb így rendelni, és előbb-utóbb eljön az az idő is, hogy már csak így lehet.

Az utóbbi évtizedek technológiai fejlődése számos területen hozott jelentős változásokat, és ezalól a közlekedési szektor sem kivétel. A taxis fuvarszervező applikációk, mint például az Uber és a Bolt, alapjaiban alakították át a hagyományos taxizás világát. A mobilalkalmazás könnyen kezelhető, és az emberek gyorsan megtanulják használni. Csak néhány érintés kell az autórendeléshez, kényelmes és időtakarékos. A várható költséget előre megtekintheti a felhasználó, így nincs meglepetés az utazás végén. Az alkalmazás több hasznos funkciót kínál, mint például a térképalapú pontos helymeghatározás, a várható érkezési idő követése és az utazás végén a sofőr értékelése. Nem kell hagyományos telefonos diszpécsert hívni.

 

A taxis fuvarszervező applikációk közül az első és legjelentősebb szereplő az Uber volt, amely 2009-ben indult útjára San Franciscóban, Kaliforniában. Az Uber alapítói, Travis Kalanick és Garrett Camp célja az volt, hogy egyszerűbbé és kényelmesebbé tegyék a közlekedést az emberek számára. Az applikáció lehetővé tette az utasok számára, hogy közvetlenül az okostelefonjuk segítségével hívjanak autót, nyomon kövessék annak érkezését, és elektronikus úton fizessenek az utazásért. Az utasok gyorsan megszerették az applikáció által nyújtott kényelmet és egyszerűséget. A hagyományos taxirendelési módszerekhez képest az Uber sokkal gördülékenyebb és barátságosabb volt.

A hagyományos taxitársaságok világszerte erős ellenállással fogadták az Uber és más fuvarszervező applikációk megjelenését. Sok városban a taxisofőrök tömegesen vonultak utcára, hogy tiltakozzanak az Uber ellen. Például 2014-ben Párizsban és Londonban jelentős sztrájkok és demonstrációk voltak, ahol a taxisok blokkolták az utakat és követelték az Uber betiltását.

Az applikáció 2014 novemberében jelent meg Magyarországon, és gyorsan népszerűvé vált. 2016 januárjában pedig elindultak a tüntetések is, a taxisok a főváros forgalmas pontjain lassították a közlekedést, tiltakozva az Uber úgymond tisztességtelen versenyével szemben. Az eredmény jól ismert, hatásáról mégis mindent elmond az, amit Kardos Eszter, az Uber Magyarország vezetője mondott az újrainduláskor: csak tavaly százezerszer nyitották meg az alkalmazást Magyarországon, miközben nem is volt elérhető itthon az Uber.

 

Tájkép csata előtt

A budapesti taxis piac jelenleg szigorúan szabályozott, ám ennek ellenére élénk verseny jellemzi. A Főtaxi, mint az egyik legnagyobb és legrégebbi szereplő, kiemelkedő pozíciót foglal el ezen a piacon.

Nekünk van a legnagyobb flottánk Budapesten, vagyis gyorsabban tudunk autót biztosítani az utasoknak, mint a kisebb flottával rendelkező taxitársaságok. Legnagyobb versenytársunk jelenleg a Bolt, de jelen vannak még a tradicionális versenytársak, így a City Taxi és a 6×6 Taxi is – mondja a Demokratának Majtényi Kálmán, a Főtaxi igazgatósági tagja.

Mivel a budapesti piacon minden taxitársaság azonos árakat köteles alkalmazni, ezért jelenleg nem az árak területén mutatkozik meg a verseny. Sokkal inkább az applikációk nyújtotta kényelmi funkciók, a sofőrök udvariassága, az autók tisztasága nyom a latban, és persze, hogy milyen gyorsan juthat taxihoz valaki. Ezek kombinációja alakítja azt az ügyfélélményt, ami alapján döntenek az utasok arról, hogy melyik appot nyitják meg, vagy hogy melyik diszpécser központ számát ütik be a telefonba, amennyiben egy társaságnak van ilyen elérhetősége.

Kezd visszatérni a pandémia előtti időszak, amikor viszonylag nagyobb volt a kereslet a taxiszolgáltatásokra. A verseny mindig is éles volt, ahogy ez jelenleg sincs másként.

 

A Bolt Taxi és a Főtaxi már hosszú ideje piacvezető.

Ám az a kereskedő vagy szolgáltató, aki a környezetünk befolyásoló tényezőit nem veszi komolyan, és nem készül fel a legváratlanabb helyzetekre, könnyen kerülhet kellemetlen helyzetbe. Csak az utóbbi tíz évben olyan mértékű volt a szolgáltatási ágazatban a technológiai változás, ami sok szereplőt térdre kényszerített – ezt már Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke mondja lapunk kérdésére.

Metál Zoltán elnök, Országos Taxis Szövetség (OTSZ)

Átalakul a piac

A taxis piac jelentős átalakulások előtt áll az Uber és a Gett megjelenésével. Az Uber visszatérése különösen nagy hatással lehet a versenyre, mivel a cég innovatív technológiája és globális jelenléte révén erős versenytársként léphet fel. A visszatérés növeli a piaci versenyt, ami hosszabb távon a szolgáltatások színvonalának javulását eredményezheti.

– A verseny egyik színtere maga az applikáció, így az, hogy mennyire felhasználóbarát a felület, vagy mennyire támogatja az egyes fizetési módokat, jelentősen befolyásolja az utasok döntését. Ugyanakkor olyan elvárásoknak is meg kell felelni, mint például az elektromos autó rendelésének lehetősége, ami a Z generációs utasoknak ma már alapelvárás lehet – mutat rá Majtényi Kálmán, hozzátéve, a Főtaxi számára a verseny élesedése egyaránt kihívást és lehetőséget is jelent. Céljuk ugyanis az, hogy megőrizzék meghatározó szerepüket a piacon.

Nemcsak folyamatosan tökéletesítjük technológiai megoldásainkat, hanem fejlesztjük a diszpécserközpontunk szolgáltatásait is. Sokat gyorsít például a megrendelésen robotdiszpécserünk, Vivi is. Jelentős számú törzsutas és vállalati ügyfél választ bennünket folyamatosan, mi vagyunk a Liszt Ferenc repülőtér hivatalos, kizárólagos taxipartnere, és idén a Forma–1-re is velünk utazhatnak az nézők – sorolja a fejlesztéseket a Főtaxi igazgatósági tagja.

Arra a kérdésünkre, hogy csak a nagyok terepe lesz-e innentől a személyszállítás, vagy túlélhetnek a kis taxitársaságok is, Metál Zoltán kevésbé derűlátó választ adott.

Jóslatokba nem szívesen bocsátkoznék, de ha kilátogatunk a közeli osztrák fővárosba, ott már szemmel látható, hogy kik és milyen módon tudtak talpon maradni az óriási techcégek mellett. Az árversenyt saját bőrünkön 2013 előtt volt lehetőségünk megtapasztalni, az már akkor sem vezetett sehova, mert nem a szolgáltatást nyújtó vállalkozás alakította ki a viteldíjat, hanem a feje felett döntöttek a fuvarszervezők, akik a vállalkozás költségeiből semmilyen terhet nem viseltek – mondja a taxis szövetség elnöke. – Nemrég az egyik nagyobb piaci szereplő cég tulajdonosa érkezett munkalátogatásra Budapestre. Látogatása után annak adott hangot, hogy a jövőben a minőségre fognak fókuszálni. Ennek főképpen azért is örülök, mert ez eddig nem volt minden szereplőnek egyértelmű prioritás.

 

Az Uber indulását követően várhatóan megmozdul a piac, ami nemcsak az utasokat fogja érinteni, hanem a taxisokat is, akik a szolgáltatást végzik. A nagy cégeknek szükségük lesz egyre több taxisra, ami nem egyszerű mutatvány, hiszen egy taxis vállalkozás elindítása és fenntartása egy kisebb családi vagyont is felemészt. Márpedig ha a kisebb cégektől elcsábítják a taxisokat, akkor már csak múltja és jelene marad a kicsiknek.

Forrás: demokrata.hu Kép: illusztráció