Kénytelenek leszünk hozzászokni, hogy egyre kevesebb hivatalnál, hatóságnál van személyes ügyintézésre lehetőség. Ma már gépekkel levelezünk, beszélgetünk. A bürokrácia elemebertelenedett (van ilyen szó?)

 

Az ügyintézési felületek egyre gyakrabban használják nevükben az E betűt, vélhetően az elektronikus ügyintézés lehetőségének jelölésére. Nem is lenne ezzel baj, ha megmaradna lehetőségnek, nem lenne kizárólagos. Napjainkban sok vállalkozó kap például okmányellenőrzésre felszólítást, amire kizárólag csak elektronikus úton van lehetőség.

Nem mindenki hitte ezt el. Nyugdíjas kollégánk egy kisváros kormányhivatalától kapott felszólítást okmányai bemutatására (nemrég írtunk már arról, hogy ezt a kormányhivatalok néhány email-váltással elintézhetnék egymás között…), szóval a nyugdíjas vállalkozó fogta engedélyei, igazolványai, bizonyítványai eredeti példányait, és beballagott az illetékes hivatalba, majd némi nehézségek árán bejutott az ügyintézőhöz akitől az ellenőrzésre való felszólítást kapta, és kiterítette annak íróasztalán az összes dokumentumot.

Ez így nem jó! – mondta az ügyintéző – tessék hazamenni, beszkennelni az összeset, aztán E-papíron (egy újabb E betű…) másolatként csatolni a dokumentumokat. Ja, és ne felejtsen nyilatkozni arról, hogy a csatolt okmányok eredetiek – tette hozzá.

Nyugdíjas kollégánk nem értette a szituációt. Miről nyilatkozzon, hiszen itt van minden az asztalon. A hivatal emberének orra előtt! Eredetiben! Ennél eredetibb akkor sem lesz, ha megesküszik az anyja életére. Egyébként sincsen otthon szkennere, azért hozta be személyesen bemutatni! Hogy ne szaporítsuk a szót, természetesen nem fogadták így el. Könyvelőjéhez ment, szkennelt, nyilatkozott, E-levelet írt az E-önkormányzatnak. Remélte, hogy egy ideig nem kell újra ilyenekkel foglalkoznia…

Az elektronikus ügyintézés lehetősége egyébként nem egy rossz dolog.

 

A baj azzal van, hogy ez nemcsak lehetőség, hanem kötelezettség.

Ma már csak nagyon ritka esetben lehet egy ügyintézőt felkeresni, és elmondani a problémát. Még ritkább, hogy az a probléma ezen keresztül meg is oldódjon. Ma nem emberekkel, hanem gépekkel levelezünk. A telefonos ügyfélszolgálaton sem kedves hangú hölgyek veszik fel a telefont, hanem a virtuális asszisztens. A legújabb dolog, hogy az egyik televíziós csatornán egy mesterséges intelligencia által készített és működtetett műsorvezető mondta a híreket. Láttad? Nagyon dekoratív hölgy (vagy mi…).

 

Vállalkozóként azonban kénytelenek vagyunk megtanulni, megérteni az elektronikus ügyintézés különböző fortélyait. Vagy keresni valakit, aki ért hozzá…

 

-oli-