Az Európai Tanács elfogadta az Euro 7 rendeletet, amely szabályokat állapít meg a közúti járművek kibocsátási határértékeire és az akkumulátorok tartósságára vonatkozóan. A rendelet elfogadásával lezárult a döntéshozatali folyamat.

 

Az április 12-én elfogadott szöveg egyetlen jogi aktus formájában fekteti le a személygépkocsikra, a kisteherautókra és a nehézgépjárművekre vonatkozó rendelkezéseket. Arra irányul, hogy tovább csökkentse a kipufogógázok és fékek okozta szennyezőanyag-kibocsátást. Az új rendelet ezenfelül szigorúbb követelményeket állapít meg az élettartamra vonatkozóan – olvasható a Tanács közleményében.

 

Az Euro 7 rendelet a közúti járművek kipufogógáz-kibocsátását szabályozza, de más típusú kibocsátások, például a gumiabroncskopás és a fékrészecske-kibocsátás tekintetében is szabályokat állapít meg. Ezen túlmenően követelményeket vezet be az akkumulátorok tartósságára vonatkozóan.

 

A személygépkocsik és a kisteherautók esetében a rendelet nem módosítja a jelenleg hatályos Euro 6 kipufogógáz-kibocsátási határértékeket, de szigorúbb követelményeket vezet be a szilárd részecskékre vonatkozóan. Ami azokat az autóbuszokat és tehergépkocsikat illeti, amelyek nehézgépjárműnek minősülnek, a rendelet szigorúbb határértékeket ír számos szennyező anyag tekintetében, több olyan szennyező anyagot – köztük a dinitrogén-oxidot (N2O) – is ideértve, amelyekről a szabályok korábban nem rendelkeztek. Az Euro 7 szigorúbb határértékeket vezet be a fékezés során keletkező részecskekibocsátásra vonatkozóan is, és egyedi határértékeket határoz meg az elektromos járművek esetében. Ezenfelül az új szabályok az élettartamra vonatkozó követelményeket is szigorítják. A szigorúbb követelmények minden járműre vonatkoznak majd, úgy a futásteljesítmény, mind az élettartam tekintetében.

Azzal, hogy a Tanács jóváhagyta az Európai Parlament álláspontját, lezárult a jogalkotási aktus elfogadása. Azt követően, hogy az Európai Parlament elnöke és a Tanács elnöke aláírja, a rendeletet ki kell hirdetni az Európai Unió Hivatalos Lapjában. A rendelet a kihirdetését követő huszadik napon fog hatályba lépni.

 

A rendelet alkalmazásának kezdőnapja az érintett jármű típusától függ:
– új típusú személygépkocsik és kisteherautók esetében 30 hónappal, új személygépkocsik és kisteherautók esetében pedig 42 hónappal a hatálybalépést követően kell megkezdeni a rendelet alkalmazását;
– új típusú buszok, tehergépjárművek és pótkocsik esetében 48 hónappal, új buszok, tehergépjárművek és pótkocsik esetében pedig 60 hónappal a hatálybalépés után veszi kezdetét a rendelet alkalmazása;
– a személygépkocsikba és kisteherautókba beszerelendő új rendszerek, alkatrészek vagy önálló műszaki egységek esetében 30 hónappal, a buszokba, tehergépkocsikba és pótkocsikba beszerelendő új rendszerek, alkatrészek vagy önálló műszaki egységek esetében pedig 48 hónappal a hatálybalépést követően kell a rendeletet először alkalmazni.

Forrás: uzletem.hu Kép: illusztráció