Taxis kolléga kérdezte az urh beszélgető csatornán, hogy miként kell kiolvasni a pénztárgépből az éves adatokat. Többen azonnal lehurrogták, hogy nem kell kiolvasni semmit, mert azt úgyis látja a NAV.

 

Tegyük tisztába ezt a kérdést. A pénztárgép éves adatait valóban nem kell kiolvasni abban az esetben, ha a vállalkozó naprakészen végzi könyvelését, összeadja a napi zárásokon szereplő bevételeket, ezeket göngyölíti, tehát pontosan tudja, hogy mekkora összeg került bele a pénztárgépbe (bár én még ilyenkor is javasolnék egy éves kiolvasást a kontroll miatt).

Igen, ezt az adatot valóban látja a NAV, hiszen a taxisok pénztárgépe online, vagyis a beütött összegek valós időben jutnak el az adóhatósághoz. Ami miatt mégis csak szükséges számunkra ennek ismerete, azt úgy nevezik, hogy adóbevallás. Itt kell évente egyszer számot adnunk vállalkozásunk bevételéről. Ehhez azonban nem csak az online pénztárgép adatai szükségesek, hanem a beküldött számlák összege is. Amit egyébként szintén lát a NAV…

 

Miután szinte minden vállalkozási bevételünk már azok keletkezésekor az adóhatóság tudomására jut, vélhetnénk azt, hogy nem is kell beküldeni adóbevallást. Persze az eset nem ennyire egyszerű, adóbevallási kötelezettséggel még egy darabig biztosan számolnunk kell.

 

Fentebb úgy fogalmaztam, hogy „szinte” minden bevételünket látja a hatóság. Mi lehet a kivétel? Nézzük részletesen:

  • Online pénztárgép – amennyiben helyesen működik, az adatok azok keletkezése pillanatában eljutnak az adóhatósághoz
  • Elektronikus online számlázás – szintén valós időben megérkeznek az adatok a NAV-hoz
  • Kézi, papír alapú számlázás – ezek elektronikus feltöltéséhez a megfelelő felületen négy nap áll rendelkezésünkre, sikeres feltöltés esetén ezt is látja az adóhatóság
  • Elromlott pénztárgép – fő szabály szerint a pénztárgép meghibásodása esetén azt a megfelelő szervizbe kell szállítani javításra. Minden esetben elismervényt kapunk erről, és a pénztárgép javításának ideje alatt papír alapú nyugtákat kell kiállítanunk. A megjavított pénztárgép átvétele után ezeket a nyugtákat be kell ütni a pénztárgépbe, ami természetesen ugyanúgy továbbítja ezeket az adatokat is a hatóság felé

 

Eddig úgy tűnik, hogy minden vállalkozói bevétel az adóhatóság tudomására jut, tehát az adóbevallásunkban szereplő összeg megegyezik a már beérkezett adatokkal. Talán csak egyetlen kivétel lehet, mégpedig az, amikor a pénztárgép javítása áthúzódik a következő adóévre. Ilyenkor a kézzel kiállított nyugták összege is bekerül a bevallásba, hiszen azok az adott évben keletkeztek.

 

Egyszóval az adóhatóság valóban szinte minden bevételünkre rálát, mégis – egyelőre – adóbevallást is kell benyújtanunk. A fejlesztés azonban abba az irányba halad, hogy néhány év múlva már a bevallási kötelezettségtől is megszabaduljanak a vállalkozók.

-oli-