Januártól a jövedéki adó emelése miatt minden üzemanyag literje 41 forinttal lesz drágább. Nézzük, mennyiben befolyásolja ez költségeinket és a tarifát.
Önkényesen kiválasztott számokkal dolgozunk, tehát nem az összegek a lényegesek, hanem az egymáshoz viszonyított arányuk:
- Átlagos taxifuvar 8 kilométer, tarifája alapdíjjal együtt 4.380 Ft
- Napi fuvarszám 6-8 darab, napi bevétel tehát 26.280 Ft-tól 35.040 forintig
- Fentiek szerinti havi bevétel (30 nappal számolva, mert a taxis vállalkozó ritkán tart szabadnapot) 780 ezertől, egymillió forintig
- Havi megtett bruttó táv 3.000-3.600 kilométer az „üresjáratokat” is beleszámítva
- Üzemanyagköltség havonta jelenlegi áron 171 ezertől 205 ezerig (benzin esetén)
- Üzemanyagköltség az emelt áron januártól: 183 ezertől 220 ezerig
- Többlet, amit havonta üzemanyagköltség címén fizetni kell januártól: 12-15 ezer forint
- Jövedelmünk tehát ennyivel fog csökkenni azonos teljesítés mellett.
Ha viszont tarifánkban szeretnénk érvényesíteni ezt a költségnövekedést az a fenti adatok figyelembevételével kilométerenként 4-5 forint emelést tenne szükségessé.
Már többször leírtuk, hogy akárhogy is szeretnék egyes hatóságok, a taxisok teljesítményére nem lehet egy átlagos bevételt megállapítani. A nyugdíjkiegészítésként dolgozók havi néhány tízezer forintos bevétele és a „munkagépek” havi egymilliós határt ostromló bevétele nyomán nem jelenthetjük ki, hogy akkor havi 500 ezer az átlag.
Szintén nem hasonlíthatjuk össze a költségeit a null-kilométeres villanyautósnak a 10-12 éves még éppen hogy megfelelő benzines, vagy dízelt üzemeltető vállalkozóéval. Ezért aztán e fenti kalkuláció is csak úgy ad valós összegeket, ha mindenki elvégzi a saját számításait.
Mindazonáltal a költségek növekedést nem csak a tarifa emelésével lehet kompenzálni. Mivel a számítások 50-60 százalékos kihasználtság figyelembevételével készültek, talán a hatékonyság terén is van némi lehetőség, ha nem is sok. Főleg így január-februárban…
-oli-