Januártól a jövedéki adó emelése miatt minden üzemanyag literje 41 forinttal lesz drágább. Nézzük, mennyiben befolyásolja ez költségeinket és a tarifát.

 

Önkényesen kiválasztott számokkal dolgozunk, tehát nem az összegek a lényegesek, hanem az egymáshoz viszonyított arányuk:

  • Átlagos taxifuvar 8 kilométer, tarifája alapdíjjal együtt 4.380 Ft
  • Napi fuvarszám 6-8 darab, napi bevétel tehát 26.280 Ft-tól 35.040 forintig
  • Fentiek szerinti havi bevétel (30 nappal számolva, mert a taxis vállalkozó ritkán tart szabadnapot) 780 ezertől, egymillió forintig
  • Havi megtett bruttó táv 3.000-3.600 kilométer az „üresjáratokat” is beleszámítva
  • Üzemanyagköltség havonta jelenlegi áron 171 ezertől 205 ezerig (benzin esetén)
  • Üzemanyagköltség az emelt áron januártól: 183 ezertől 220 ezerig
  • Többlet, amit havonta üzemanyagköltség címén fizetni kell januártól: 12-15 ezer forint
  • Jövedelmünk tehát ennyivel fog csökkenni azonos teljesítés mellett.

Ha viszont tarifánkban szeretnénk érvényesíteni ezt a költségnövekedést az a fenti adatok figyelembevételével kilométerenként 4-5 forint emelést tenne szükségessé.

 

Már többször leírtuk, hogy akárhogy is szeretnék egyes hatóságok, a taxisok teljesítményére nem lehet egy átlagos bevételt megállapítani. A nyugdíjkiegészítésként dolgozók havi néhány tízezer forintos bevétele és a „munkagépek” havi egymilliós határt ostromló bevétele nyomán nem jelenthetjük ki, hogy akkor havi 500 ezer az átlag.

 

Szintén nem hasonlíthatjuk össze a költségeit a null-kilométeres villanyautósnak a 10-12 éves még éppen hogy megfelelő benzines, vagy dízelt üzemeltető vállalkozóéval. Ezért aztán e fenti kalkuláció is csak úgy ad valós összegeket, ha mindenki elvégzi a saját számításait.

 

Mindazonáltal a költségek növekedést nem csak a tarifa emelésével lehet kompenzálni. Mivel a számítások 50-60 százalékos kihasználtság figyelembevételével készültek, talán a hatékonyság terén is van némi lehetőség, ha nem is sok. Főleg így január-februárban…

-oli-