Megjelent a rendelet-tervezet a 2024-es e-autókra szóló támogatásokról

 

Mint ahogy azt már néhány helyen olvasni is lehetett, megjelent az a tervezet, mely a 2024-től az elektromos autók vásárlásához elérhető kormányzati támogatás feltételeit tartalmazza. Tekintettel arra, hogy nem mindenki olvas, vagy értelmez helyesen jogszabályokat, megkérdeztük Metál Zoltánt, az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) elnökét a részletekről.

A rendelet-tervezet valóban megjelent, elérhető volt az érdeklődők számára. A tervezet véleményezési határideje volt december 18, az OTSZ élt is ezzel a lehetőséggel. De lássuk először a tervezet taxisokat is érintő szövegét:

 

—————————————————————————————————————-

1.Támogatást igénylők köre

 

A felhívásra támogatási kérelmet nyújthat be Magyarországon székhellyel vagy az Európai Gazdasági Térség területén székhellyel és Magyarországon fiókteleppel, magyar adószámmal

rendelkező gazdasági társaság, vagy egyéni vállalkozó, amelynek alapítása 2021.12.31. vagy

ennél korábbi dátumú, és gazdasági társaság esetén a támogatást igénylőnek a támogatási

kérelem benyújtását megelőző jóváhagyott, legutolsó lezárt, teljes üzleti év éves beszámoló

szerinti nettó árbevétele meghaladja a projekt elszámolható költségét.

 

Továbbá, támogatási kérelmet kizárólag az az egyéni vállalkozó nyújthat be, akinek az egyéni vállalkozói nyilvántartásában legkésőbb 2023. december 1-éibejegyzésre került a Taxis személyszállítás (TEÁOR 4932) tevékenység, vagy akinek a támogatási kérelem benyújtását megelőző évben a foglalkoztatottak átlagos állományi létszáma legalább 2 fő volt.

—————————————————————————————————————————

 

Tehát ha egyéni vállalkozó igényli a támogatást, akkor vagy taxis kell legyen, vagy legalább 2 fő kell dolgozzon a vállalkozásában. Az elektromosautó-támogatás tervezett szövegében benne van kiemelten, hogy taxis vállalkozás is igényelheti.

A támogatás mértéke valóban sokkal kevesebb, mint volt a 2020-2021 években.  A kiíró vélelmezhetően azt feltételezi, hogy a taxis egyéni vállalkozónak van a zsebében 15-20 millió forint munkaeszközének cseréjére, és ehhez igényelhet max. 4 millió forint támogatást. A jelenlegi tervezet kizárja azt is, hogy a támogatott járműveket bérbe lehessen adni, ami megint hátrányosan érint sok e szakmában tevékenykedő vállalkozást.

 

Talán nem túlzok, ha azt feltételezem, hogy ez a tervezet sokkal kedvezőtlenebb a taxisokra nézve, mint a korábbi támogatás. Nem valószínű, hogy sokan fogják igénybe venni.

 

Mi is azt gondoljuk, hogy nem lesz a személyszállítói taxis ágazatban sikeres a pályázat, ha azon nem módosítanak. Tegnap elküldtük a hivatalos véleményünket is a kiírónak. Íme:

—————————————————————————————————————–

 

                                                              Tisztelt Kiíró!

Észrevételek a „Közúti elektromos jármű beszerzés támogatása vállalkozásoknak” című (RRF-10.10.1-23 kódszámú) felhívás tervezetének társadalmi egyeztetéséhez kapcsolódóan.

Alulírott Metál Zoltán elnök, az Országos Taxis Szövetség (1039 Budapest, Rákóczi u. 8.), mint taxis érdekképviseleti szerv képviseletében a társadalmi egyeztetésre bocsátott Közúti elektromos jármű beszerzés támogatása vállalkozásoknak” című (RRF-10.10.1-23 kódszámú) pályázati felhívás tervezetéhez kapcsolódóan a következő észrevételeket teszem:

 

A 2021. évben a személytaxi szolgáltatás céljából beszerzett elektromos gépjárművek támogatására kiírt pályázat (IFKA, E-AUTO-2021 / taxi) jól átgondolt, a taxis ágazat jogos érdekeit és a társadalmi hasznosságot megfelelően tükröző, és ennek megfelelően méltán elismert intézkedés volt, amely jelentős szerepet játszott abban, hogy az ágazat hatalmas lépést tehetett egy, a XXI. századi követelményeknek megfelelő korszerű flotta megteremtésének irányába.

Ehhez képest a jelenleg egyeztetés alatt álló tervezet sajnálatosan nem folytatja a megkezdett jó irányt, és az alábbi okok miatt a taxis ágazat részére jóval kedvezőtlenebb feltételeket határoz meg:

 

  1. Nem határoz meg külön keretösszeget és eltérő feltételeket a személytaxi-szolgáltatók számára (egy kisebb kivételtől eltekintve), így azok az egészen más tevékenységet folytató vállalkozásokkal azonos módon, velük voltaképpen versenyezve kénytelenek pályázni. E körben kiemelendő, hogy a pályázattal elérni kívánt cél, a tiszta üzemű közlekedés elősegítése jelentősen hatékonyabb módon valósul meg az elektromos meghajtású autók esetében, hiszen a taxik gyakorlatilag folytonos köztéri jelenléte (ezen felül Budapesten ezek feltűnő színe), továbbá az általuk szállított utasok által nyerhető kedvező tapasztalatok megsokszorozzák az elektromos autók népszerűségét – túl azon a nyilvánvaló körülményen is, hogy a taxik magasabb futásteljesítménye miatt a támogatás direkt környezeti megtérülése is meghaladja a más ágazatokban működő autókét.

 

  1. A 2021. évi pályázat legfeljebb 15 millió forintos vételárat engedett meg, amelyhez 45%-os mértékű támogatást biztosított. A jelenlegi tervezetben a taxiszolgáltatásra alkalmas (M1 kategóriájú) járművek maximális nettó vételára (akkumulátorkapacitás függvényében) 11,5-20 millió forint között mozoghat, a támogatás mértéke pedig 2,8-4 millió forint (20-24%) között. Mivel a személytaxizásra alkalmas járművek alapvetően e szegmens felső részében találhatóak, azok támogatása gyakorlatilag csak a 2021. óta bekövetkezett áremelésekre ad fedezetet – vagyis a gyakorlatban a támogatási intenzitás érdemi hozzájárulást, ösztönzést ezen vállalkozások számára nem jelent. Pusztán gazdaságilag a hagyományos üzemű és a tisztán elektromos gépjárművek közötti árkülönbség fedezetét sem biztosítja a támogatás, nemhogy a régebbi (használt) gépjárműből az újabbra való cseréhez (vagyis a tőkebefektetéshez) való hozzájárulást. Ezekre tekintettel valószínűsíthető, hogy a jelenlegi tervezet a személytaxis vállalkozások számára nem lesz vonzó, és ezen ágazatban a tiszta elektromos üzemre való átállást, a megújulást csak nagyon mérsékelten fogja elősegíteni.

 

  1. A jelenlegi tervezet kizárja a bérbeadás lehetőségét; mi több, az ezzel a tevékenységi körük szerint foglalkozó vállalkozások részvételét is. Ez a személytaxis ágazatra abban a tekintetben hátrányos, hogy az eddigiekben a tevékenységüket kezdő vagy tőkehiányos vállalkozások lehetőséget kaptak arra, hogy támogatásban részesített flottakezelő vagy fuvarszervező társaságoktól ésszerű áron elektromos járművet bérelhessenek – a jelenlegi tervezet alapján ez a lehetőség megszűnik.

 

A fenti érvek alapján tisztelettel javasoljuk megfontolásra a pályázati felhívás olyan módosítását, amelyek a megfogalmazott észrevételek szerint elősegítik a személytaxis ágazatban is a pályázat céljainak elérését, és az ágazatban üzemeltetett gépjárművek megkezdett környezeti megújulásának folytatását.

 

Budapest, 2023. december 14.

 

Tisztelettel:

 Metál Zoltán
 elnök

—————————————————————————————————————–

 

 Miután még a rendelet nem jelent meg, bízol benne, hogy ezen lehet módosítani úgy, hogy az a taxisok számára kedvezőbb legyen?

 

Azt gondolom, hogy ha akarat van, akkor módosulhatnak a feltételek. Ha az a cél, hogy adjanak is meg nem is, akkor az a célcsoport kap most támogatást, mely igazán nincs is rászorulva. Azok a vállalkozások, akik amúgy is terveztek vásárolni elektromos autót 20-25 Millió Ft-ért, azok most ajándékba kapnak ehhez max. 4 Millió Ft-ot. A kiíró nem tett különbséget a vállalkozások között. Pl. egy ügyvédi vagy könyvelő iroda az autót nem közvetlen a partnerei kiszolgálására használja, ellentétben a taxis vállalkozóval, aki a közösségi közlekedés elősegítésére, bonyolítására, munkaeszköznek állítaná be a támogatott járművet, ha a feltételek ezt elősegítenék.