Egyes országokban azért büntetik meg a sofőröket, ha esznek, máshol, ha dohányoznak vezetés közben. Fél ezrelék véralkoholszint nem számít ittasságnak, de vezetés közben meginni egy üdítőt, büntetendő. Melyik az az ország, ahol tilos a zebrán és a vasúti átjáróban átkelés közben sms-t írni, de még telefonálni is?

 

Súlyos tévedés azt hinni, hogy a KRESZ ma már, ha nem is az egész világon, de legalább az Európai Unióban egységes. Amiért az egyik országban bírságolnak, azért a másikban is, ami az egyikben szabad, az máshol is az, és mindenütt ugyanazokat a szabályokat kell betartani.

 

Nos, nem!

Az alapvető szabályok nemzetközi egyezményeken alapulnak, ezért lényegesen nem térnek el egymástól. Van azonban egy sor apró szabály, amelyek az egyik országban nem is léteznek, míg a másikban megbírságolják a megsértőiket.

Kezdjük mindjárt a magyar autósok által nem túlságosan kedvelt, noha talán a legbiztonságosabbnak mondható kereszteződés-fajtával: a körforgalommal. Itthon megszokhattuk, hogy mindig a már a körfogalomban haladóknak van elsőbbségük a behajtani szándékozókkal szemben. Ez azonban nem mindenhol van így.

Egyes országok külön is felhívják az autósok, motorosok figyelmét a „Mit kell tudni a náluk érvényes közlekedési szabályokról?” típusú kiadványaikban, hogy nem feltétlen és nem mindig a körforgalomban haladóké az elsőbbség. Ez csak akkor van így, ha a körforgalom bejáratainál kitették az elsőbbségadás kötelező táblákat!

Amennyiben nincs elsőbbségadás kötelező tábla a körforgalom bejáratánál, úgy a behajtónak van elsőbbsége a benne haladókkal szemben a jobbkéz-szabály miatt.  Érdemes ezért nem rutinból vezetni külföldön a körforgalmú csomópontokhoz közeledve.

 

Közismert, hogy az Európai Unióban négy ország – Csehország, Magyarország, Románia és Szlovákia – kivételével megengedett a sofőröknek több-kevesebb alkohol elfogyasztása vezetés előtt. [Erről korábban részletesen írtunk, cikkünk innen érhető el.]

 

Azonban azt már kevesebben tudják, hogy Észak-Macedóniában az első üléseken sem foglalhatnak helyet olyan utasok, akik szeszesitalt fogyasztottak. E tekintetben az ottani szabályozás tehát még a mi zéró toleranciánknál is szigorúbb.

Németországban, ahol 0,5 ezrelékes véralkoholszinttel még gond nélkül vezethetnek a sofőrök, vezetés közben étkezni tilos. Amennyiben rajtakapják a sofőrt a rendőrök, hogy akár csak egy szendvicset is elfogyaszt, pénzbírsággal büntethetik. Németországban egyébiránt „erősen ajánlott” leállítani a motort, amikor a vasúti átjáróban a piros lámpa vagy a sorompó előtt várakozik az autós.

 

Olaszországban és Svájcban tilos stoppolni, Görögországban viszont a sofőrök vezetés közbeni dohányzását tiltja jogszabály. A bírság összegét nagyban befolyásolja az utasok korösszetétele. Amennyiben gyermekek is utaznak az autóban, a bírság jóval magasabb is lehet, mint különben.

 

Cipruson viszont nemcsak enni, inni sem szabad a sofőröknek a volán mögött. Pedig enni és nem alkoholos tartalmú italokat inni sehol máshol nem tilos!

 

Magyarországon minden autó csomagtartójában lennie kell elakadásjelző háromszögnek és elsősegély csomagnak. Az izzókészlet már egy ideje nem kötelező (amióta jelentősen megnőtt azoknak az autóknak a száma, amelyeknél még egy egyszerű izzócsere is csak szervizkörülmények között végezhető el), a tűzoltó készülék pedig soha nem is szerepelt a kötelező tartozékok között.

 

Ezzel szemben Franciaországban és Horvátországban kötelező láthatósági mellényt tartani a csomagtartóban. Lengyelországban kötelező, Svédországban, Dániában és Norvégiában csak ajánlott tűzoltó készüléket tartani az autóban. (Azt, hogy legyen az autóban – akár a csomagtartóban, akár az utastérben, ha ott megoldható – tűzoltó készülék, a magyar hatóságok és a biztosítók is ajánlják.)

 

Szerbiában a vontatókötél is kötelező tartozéka az autóknak. Egy legalább háromméteres vontatókötelet és vontatószemet kell tartani mindenkinek magánál, hogy ha vontatni kell, legyen mivel.

 

S ha az a kérdés, mi mindent kell tartani az autóban máshol, amit nálunk nem: Portugáliában, Spanyolországban és Svájcban a szemüvegesek (akik a jogosítványuk szerint csak szemüvegben vezethetnek) kötelesek tartalék szemüveget maguknál tartani az autójukban!

 

És ha már Portugália szóba került: az ibériai országban tilos benzineskannában benzint szállítani a csomagtartóban. Ezért, aki ott országjárásra indul, tankoljon kellő gyakorisággal, mert mindig csak annyi üzemanyaga lesz, amennyi a tankban elfér.

 

Szlovéniában kötelező a vészvillogót használni tolatás közben.

 

Biztonsági övet az Európai Unió valamennyi tagállamában kötelező használni minden üléspozícióban. Van azonban egy kivétel. Észtországban nem kell bekötniük magukat azoknak, akik befagyott tó vagy folyó jegén autóznak, mivel ott az övhasználattal jóval nagyobb veszélynek tennék ki magukat, mint ha nem kötik be magukat! Fontos! Ez a szabály csakis a befagyott tavakon és folyókon autózókra érvényes, máshol ugyanúgy használni kell a biztonsági övet, ahogy nálunk is kell(ene).

 

Magyarországon lakott területen kívül és 50 km/h sebesség felett kötelező kerékpáros sisakot viselniük a bicikliseknek. Ez sem mindenhol van így, jó, ha ezt tudják, akik kerékpártúrára készülnek.

 

Szlovákiában a sebességtől függetlenül, lakott területen kívül mindenkinek kötelező a kerékpáros sisak használata. Csakúgy, mint Szlovéniában, Szlovákiában is 15 éves korig lakott területen belül is sisakot kell viselni a bringásoknak. A kerékpáros sisak viselése Ausztriában 12, Svédországban 15, míg Horvátországban 16 év alattiak számára kötelező.

 

Málta csodálatos szigetország. Nem nagy területű, mégis van autópályája. Ott azonban a máshol megszokotthoz képes csak jóval lassabban, 80 km/h sebességgel szabad közlekedni. Nem mellesleg a gyorshajtást szigorúan büntetik.

 

Magyarországon is egyre nagyobb problémát okoznak az úgymond „zombi üzemmódban” közlekedő, gyalogosok, kerékpárosok, autósok. Spanyolországban a mieinkhez hasonló problémák megelőzésére vezették be, hogy a sofőröknek nemcsak a kézben tartott mobiltelefon használata tilos vezetés közben, hanem fül- vagy fejhallgatón keresztül sem hallgathatnak zenét és nem is beszélgethetnek, így telefonon sem.

 

Hollandiában, ahol az ország jó része két keréken közlekedik, még a bringásoknak is megtiltották fej- és fülhallgató használatát.

 

Sok kereszteződésben felfestették már nálunk is azokat a piktogramokat, amelyek a telefonjukból fel sem néző gyalogosokat lennének hivatottak figyelmeztetni, hogy gyalogos-átkelőhelyhez értek, ideje lenne felpillantani, körülnézni. Lengyelországban ennél továbbmentek: az úttesten és vasúti átjárókban átkelő gyalogosoknak nemcsak tilos nyomkodni a telefonjukat, akkor is megbüntethetik őket, ha az átkelés közben beszélnek rajtuk.

 

Végül, akik Belgiumban e-rollert kölcsönöznének, azok jó, ha tudják: az elektromos rollerekkel ott 5 km/h feletti sebességgel már csak a kerékpársávban vagy a kerékpárúton közlekedhetnek, a járdán nem!

Forrás: kozlekedesbiztonsag.kti.hu Kép: illusztráció