Téligumi-szabályok a környező országokban
- Figyelem, a magyarok által kedvelt téli turista célpontokban sem egységesek a gumi és hóláncviselési szabályok!
- Vannak országok, ahol nem kötelező a téli gumi, de ha jobban megnézzük a szabályaikat, kiderül, hogy mégis az.
- Télen még száraz úton is méterekben mérhető a fékút-különbség, hogy téli vagy nyári gumikkal próbálunk megállni.
Mint azt a hazai hóviszonyok is lehetővé teszik, egyes európai országok magyarok által is kedvelt síparadicsomaiban már elkezdődött a téli szezon. (Azok közül sem mindben persze, ezért a kezdő síelőknek, téli túrázóknak érdemes tájékozódni indulás előtt a hóviszonyokról.)
Ebben a cikkünkben mi most azt szedtük csokorba, hogy a magyarok potenciális téli úticéljaiban milyen szabályok érvényesek az autósokra a téli gumi és a hólánc használatát illetően. Érdemes felkészülni ezen a téren is az utazásra, a gumihasználati szabályok ugyanis nem egységesek még az Európai Unió országaiban sem.
Nem mindenhol ellenőrzik a rendőrök a gumikat, de ahol szúrópróbaszerűen igen, ott bírságolnak is, ha nem tartják be a szabályokat. Viszont baleset esetén a biztosítók garantáltan vizsgáltatják a gumikat, és akkor még az sem lesz közömbös, hogy a profilmélység megfelelő volt-e!
Albániát csak az utóbbi időben kezdték felfedezni maguknak az utazók, és nemcsak a nyaralni vágyók. Akik autóval indulnak oda, fontos, hogy tudják: az ország útjain nem kötelező a téli gumi használata, azonban a november elseje és április 30. között a hólánc az autók kötelező tartozéka!
Ausztriában minimum 4 milliméteres profilmélységű, M+S jelöléssel ellátott téli abroncsok használata kötelező november elseje és április 15. között az ország egész területén. Emellett legalább két hóláncot is tartani kell az autóban a meghajtott kerekekre. Nemcsak a gumik milyenségét, hanem a hóláncok meglétét is ellenőrizhetik a hatóságok.
Bosznia-Hercegovinában november 1. és április 15. között téli- vagy négy évszakos gumi vagy hólánc használata kötelező. Ezen felül kötelező hólapátot és hóláncot tartani a kocsiban. Utóbbit akkor is, ha téli gumi van az autó kerekein.
Bulgáriában ezzel szemben csak ajánlott a téli abroncs november 1. és március 31. között. Viszont ebben az időszakban minden autóban hóláncot kell tartani.
Csehország egész területén kötelező a minimum 4 mm profilmélységű téli gumi használata, a táblákkal jelzett területeken a hólánc is november 1. és április 1. között.
Franciaországban nem kötelező a téli abroncs, azonban egyes régiókban – elsősorban a sípályákhoz vezető hegyvidéki utakon azonban szükséges lehet. Ezeken a területeken a hólánc használatát is megengedik.
Lengyelországban a téli abroncs használata nem kötelező, de ajánlott. A sípályákhoz vezető utakon „erősen ajánlott”, némelyik ugyanis téli gumi (vagy olykor hólánc) nélkül járhatatlan.
Horvátországban ónos eső esetén, továbbá ahol tömör hó vagy jég borítja az utakat kötelező a minimum 4 milliméteres profilmélységű téli gumik használata. Emellett az autóban lennie kell hóláncnak – minimum a meghajtott kerekekre – és hólapátnak is.
Macedóniában a téli gumi nem kötelező, de november 15. és március 15. között minden autóban lennie kell hóláncnak.
Montenegróban november 15-től március 31-ig a téli gumik használata kötelező.
Németországban minden tengelyre téli vagy négy évszakos gumikat kell szerelni, és hólapátnak, hóláncnak is lenni kell az autókban.
Olaszországban a téli abroncs használata ajánlott, egyes utakon azonban kötelező október 15. és április 15 között. Ezért akik az olaszországi telelőhelyek valamelyikén kívánják eltölteni a szabadságukat, jobban járnak, ha a biztonság kedvéért eleve téli gumikkal indulnak útnak. A gumicsere ilyenkor már amúgy is ajánlott itthon is, de erre még visszatérek. Olaszországban mindenesetre országon belül is eltérő a szabályozás: Valle d’Aosta régióban a közlekedőknek a téli abroncsok használata kötelező, de hóláncot is tartania kell az autósnak a kocsiban.
Oroszországba ugyan kevesen járnak télen autóval, pláne mostanában, azért a biztonság kedvéért szögezzük le: ott is kötelező a téli abroncsok használata és emellett még hóláncokat is kell tartani az autókban! Aki ismeri, vagy csak hallott már az orosz télről, annak aligha kell részletezni, hogy miért.
Romániában nem szükséges téli gumikkal közlekedni, de az autókon lévő gumiknak meg kell felelniük a téli körülményeknek. Hogy ez pontosan mit jelet, pontosan nem lehet tudni. Egy biztos: a 2 mm-nél kisebb profilmélységű gumi a hatóságok szerint nem felel meg a téli körülményeknek!
Svájcban – bármennyire is meglepő – a téli gumi használata NEM kötelező. Azonban az alpesi ország hatóságai is előírják, hogy az autókon lévő gumiknak a téli körülményeknek megfelelőnek kell lenniük. Mivel a nyári gumik már csak anyagszerkezetükből adódóan is nehezen felelhetnek meg a téli körülményeknek, így tulajdonképpen mégis csak „erősen ajánlott” a téli gumi használata. Az országban egyébiránt külön táblák jelzik, hogy mely utakon kötelező a téli gumi, illetve hólánc használata. Ebből pedig egyenesen következik, hogy a magyar utazók, ha csak nem biztosak abban, hogy kinn tartózkodásuk alatt jó idő lesz és véletlen sem térnek le azokról az utakról, ahol nem kötelező a téli gumi, jobban járnak, ha téli abronccsal indulnak el.
Szerbiában november elseje és április elseje között kötelező a minimum 4 mm mélységű téli abroncs és az autóban hóláncnak is lennie kell.
Szlovákiában nem kötelező a téli abroncsok használata, előírás viszont, hogy télen M+S szimbólummal ellátott gumiabroncsokat kell használni, ahol tömör hó vagy jég borítja az utakat. Ebből megint csak az következik, hogy az M+S vagy a téli gumi használata erősen ajánlott. Hisz’ ki visz magával egy plusz gumi szettet arra az esetre, ha hirtelen tömör hó vagy jég borította útra futna?
Szlovéniában november 15-től március 31-ig a téli gumik használata kötelező, emellett hólapátot és hóláncot is kell tartani a kocsiban.
Ukrajnában nem kötelező a téli gumik használata.
Magyarországon sem kötelezők a téli gumik, de a vezetési feltételek romlása esetére hóláncot kell tartani a járműben. Amennyiben az időjárás megkívánja, a hatóságok elrendelhetik, hogy bizonyos utak csak téli abroncsokkal vagy csak hólánccal használhatók.
Fontos tudni: a téli gumi nem luxuscikk az autón! Anyaga lazább a nyári gumikénál, ezért hidegben jobban megőrzik azoknál a rugalmasságukat és ezzel egyszersmind a tapadásukat is, mivel nagyobb felületen tudnak érintkezni az útburkolattal, mint a merevebb nyári gumik. Métereket jelenthet a fékútban, hogy téli vagy nyári gumit szereltek-e az autóra. Vészhelyzetben, vagy amíg a télen is nyári gumikkal közlekedő sofőr meg nem szokta, hogy „nehezebben áll meg az autó, mint amikor melegebb volt”, ez azt jelentheti, hogy míg téli gumival simán elkerülheti az ütközést vagy a gázolást, a nyáriakkal bele fog rohanni az előtte állóba, haladóba vagy el fogja ütni az elé lépő gyalogost.
Forrás: kozlekedesbiztonsag.kti.hu