Nemrég írtunk róla, hogy a főváros új platformra helyezte az iparűzési adó  ügyintézéssel kapcsolatos kérelmeket, tájékoztatókat. Azt is megírtuk, hogy az augusztustól érvényes új rendszer az azelőttinél sokkal bonyolultabb, lassúbb, kevéssé felhasználóbarát. Most talán némi javulás mutatkozik…

 

A budapesti taxis vállalkozók évente ismétlődő kötelezettsége a drosztengedély kiváltása. Ehhez azonban szükséges a Fővárosi Önkormányzat Adó Főosztályának igazolása arról, hogy az adott vállalkozónak iparűzési adó tekintetében nincs tartozása. A taxisok körében csak „nullás papír”-nak nevezett dokumentum ma már csak az ügyfélkapun keresztül, elektronikus formában igényelhető, és maga az igazolás is ügyfélkapus tárhelyre érkezik. A kérelem az Önkormányzati Hivatali Portál segítségével kérhető le.

Elérési útja: https://ohp.asp.lgov.hu

 

Megnyitása után az ügyfélkapus belépés következik, majd az illető önkormányzat kiválasztása a listából. Alaphelyzetben mindenkinek a lakhelye, vagy székhelye szerinti önkormányzat jelenik meg, ezt kell változtatni az „önkormányzat kereső” menüpontban Budapest Főváros Önkormányzatára.

A megjelenő ablakban érdemes először az adószámlát lekérni, bár ez időnként nem sikerül. A főváros tájékoztatása szerint folyamatos az adatok ellenőrzése, a hibák javítása.

Ezt követően a „szerepkörváltás” nevű menüpontban állítsuk át azt magánszemélyről „saját nevében egyéni vállalkozóként” státuszra. Az „ügyindítás” pont megnyitásával megjelenik az űrlapkereső, ebből kiválasztva az adóigazolási kérelem pontot, máris megnyílik a nyomtatvány. Az első újdonság itt jelentkezik, az oldal alján jeleznünk kell, ha lemondunk a fellebbezési jogról, érdemes ezt bejelölni, meggyorsítja az egyébként elég hosszadalmas ügymenetet. A nyomtatvány második lapjára ugorva, immár „tudja” a program az adószámunkat (eddig külön be kellett írni), bár az utolsó három számjegyet még mindig nekünk kell hozzátenni. A statisztikai számjel is megjelenik automatikusan, melynek kitöltése eddig sokaknak gondot okozott.

 

Tovább haladva bejelöljük, hogy „nemleges adóigazolást” kérünk, ez után pedig egy listából választhatjuk ki, hogy a drosztengedélyről van szó (eddig ezt is manuálisan kellett bepötyögni). A felhasználó szervezetet viszont megint csak be kell írnunk, fővárosi drosztengedély kérelme esetén ide „Budapest Közút Zrt.” felirat kerül. Az igazolás darabszámához írjunk be egy 1-est, az átvétel módjánál válasszuk az „Elektronikus úton” szöveget, majd jöhet a kitöltés dátuma (csak a helységet kéri, a többi automatikus).

Érdemes a felső menüsorban egy ellenőrzést indítani, és ha nincs hiba, a nyomtatvány beküldése szöveget választani. Erre rá fog kérdezni mégegyszer, majd ha mindent jól csináltunk, egy „sikeres beküldés” feliratnak örvendezhetünk.

 

Megjegyzem, hogy a fentieken kívül még elég sok kitölthető rovata van a nyomtatványnak, de ezzel csak az bíbelődjön, akinek nagyon sok ideje van. Kötelezően csak a sárgával színezett rovatok kitöltésére van szükség.

-oli-