Az elektromos rollerek száműzése után a SUV-ok számát gyérítené a francia fővárosban a polgármester. Referendumot hirdetett jövő februárra, amelyen a város lakói arról döntenek, emeljék-e a „sportcélú haszonjárművek” parkolási díját.

 

A metropolisz első emberének, Anne Hidalgónak feltett szándéka, hogy zöldebbé varázsolja Párizst. A balesetek megnövekedett száma és a „felelőtlen használat” miatt írt ki tavaly tavasszal – a világon elsőként – népszavazást arról, hogy az elektromos rollerek maradhatnak-e a francia fővárosban. A párizsiak döntöttek: elsöprő többséggel menesztették a bérelhető elektromos közlekedési eszközöket.

 

Elsöprő többséggel döntöttek a párizsiak.

A válaszadók csaknem 90 százaléka egyetértett a kölcsönzött robogók – vagy ahogy a franciák hívják: a trottinette – kitiltásával. Igaz, a helyi népszavazás érdektelenségbe fulladt: a jogosultak kevesebb mint 8 százaléka mondott véleményt.

Az önkölcsönző robogókat az elsők között, 2018-ban vezették be Párizsban, és az autók, illetve a tömegközlekedés környezetbarát alternatívájaként népszerűsítették. Azóta sok víz folyt le a Szajnán, a nesztelen járgányok áldozatainak száma pedig rendre gyarapodott. A járműveket szabálytalanul használók ellen határozottabb fellépést ígérnek.

Párizsban már tavalyelőtt szigorították a rollerek használatát, és korlátozták sebességüket azok után, hogy a közvéleményt alaposan felkavarta egy baleset.

A rollerek balesetveszélyesek és bosszantók voltak

Egy 31 éves, olasz származású, Párizsban élő, a barátjával sétáló nőt ütött el egy roller, amelyen ketten száguldottak. Megállás és segítségnyújtás nélkül hajtottak el, az elgázolt nő életét pedig a kórházban sem tudták megmenteni. A tetteseket tíz nap elteltével találta meg a rendőrség: a rollert egy ápolónő vezette, mögötte társával.

JÓLLEHET A „ROLLERES” REFERENDUM KIMENETELE JOGILAG NEM VOLT KÖTELEZŐ ÉRVÉNYŰ, A POLGÁRMESTER MEGÍGÉRTE, HOGY TISZTELETBEN TARTJA AZ EREDMÉNYT ABBAN A REMÉNYBEN, HOGY A JÖVŐ NYÁRI OLIMPIA ELŐTT RENDET TEREMTENEK A KÖZLEKEDÉSBEN.

Öt évvel azután, hogy Párizs – Európában elsőként – lehetővé tette az elektromos rollerek bérlését, tavaly szeptemberben végleg felszámolták a kölcsönzést. A tizenötezer roller közül az utolsót is eltüntették az utcákról.

 

Csütörtökön az összeset eltüntették az utcákról.

A szolgáltatás leginkább a 35 év alattiak és diákok körében volt népszerű. Ugyanakkor a szanaszét hagyott rollerek bosszantották a lakókat, környezetbarátnak így az elektromos meghajtás ellenére sem voltak nevezhetők.

 

Az érintettek nem szavazhatnak

Az elektromos robogók kölcsönzésének betiltása után a polgármester a városi terepjárókat vette célkeresztjébe – írja a BBC.

A párizsiak februárban fognak szavazni arról, hogy növeljék-e a Sport Utility Vehicle, elterjedt rövidítéssel a SUV-ok, a sportcélú haszonjárművek parkolási díját. A referendum kimenetele nem lehet kétséges.

Az e-rollerek bérlésének megszüntetése után Anne Hidalgo ebben a kérdésben is valószínűleg minimális ellenállásra és könnyű győzelemre számíthat. A párizsiak ugyanis nemigen érintettek: a húsz arrondissement, kerület lakóinak tulajdonában kevés a terepjáró – sőt, általában nem jellemző a járművek birtoklása. Helyette a tömegközlekedést részesítik előnyben.

A MAGASABB PARKOLÁSI DÍJAK INKÁBB A KÜLVÁROSBAN VAGY A KÜLTERÜLETEKEN ÉLŐKET FOGJÁK SÚJTANI, AKIK MUNKA VAGY SZÓRAKOZÁS CÉLJÁBÓL AUTÓZNAK BE PÁRIZSBA.

Őket azonban nem illeti meg a szavazás joga a városi referendumon.

 

Becstelen ujjal mutogatni az ápolóra vagy kőművesre, akit Párizsba szólít a munkája

A 64 éves szocialista politikus kezdeményezésének időzítését beárnyékolja, hogy – az ellenzék szerint – költséges, ám haszontalan látogatást tett a világ túlsó felén, a Csendes-óceán déli részén fekvő Új-Kaledóniában és Francia Polinéziában. Az út első fele szolgálatinak nevezhető: egy új-kaledóniai temetőben tisztelgett az 1871-es párizsi kommün áldozatainak emléke előtt. A forradalmárok közül sokakat ide deportáltak, majd haláluk után itt hantolták el őket.

A TEMETŐ FENNTARTÁSÁT PÁRIZS VÁROSA FINANSZÍROZZA.

Francia Polinéziában a helyi választott tisztségviselőkkel tárgyalt. A tervekben szerepelt, hogy Anne Hidalgo megtekinti a híres Teahupo’o szörfpályát, a jövő évi párizsi olimpia egyik versenyhelyszínét, ez a látogatás azonban végül egy helyi demonstráció miatt elmaradt.

A HIVATALOS ÚT MÁSODIK FELÉBEN A PÁRIZSI POLGÁRMESTER A POLINÉZIAI RAIATEA SZIGETEN ÉLŐ LÁNYÁT KERESTE FEL.

A kirándulás ezen részét és a hazautat már saját zsebéből fizette – közölte hivatala.

A súlyosan eladósodott városházi költségvetésnek azonban így is csaknem hatvanezer eurójába került a csendes-óceáni kiruccanás.

Becstelen, ha „ujjal mutogatunk” egy ápolóra vagy kőművesre, akinek autóval kell bejönni Párizsba, miközben „ön azt magyarázza, hogy elengedhetetlen volt harmincezer kilométert repülni” – rótta fel Anne Hidalgo tengeren túli útját egy ellenzéki tanácsos.

Forrás: index.hu Kép: illusztráció