Megjelent az új Lexus LM felsőkategóriás VIP személyszállító, amelynek legfőbb ütőkártyája a magasfokú funkcionalitással ötvözött legfelsőbb szintű kényelem. A hátsó utastér hordozza mindazt, amit egy személyes élettér és egy iroda nyújtani tud, letisztult formák és környezetbarát öntöltő elektromos hibrid elektromos mobilitás társaságában. A minőségi kikapcsolódás két fő ismérve a természetes csend és a kivételes kényelem szintén kiemelt szerepben tündökölnek a jármű belterében, hét különböző masszázsfunkció és hangelnyelő szigetelés kíséretében. A Lexus LM két modellváltozatban rendelhető a márkakereskedésektől a négy vagy hétüléses verzióban.

 

Az LM-be belépve feltárul az autó karakterének lényege. A hátsó utastér barátságos, tágas és úgy lett kialakítva, hogy minden utazás a lehető legkényelmesebb és stresszmentesebb  legyen. Az emberközpontú tervezés olyan kabint hozott létre, amely egyetlen luxusjárműben ötvözi a személyes élettér kényelmét, valamint egy mobil iroda komfortját és funkcionalitását. A belső tér nyugalmát a minimalista, letisztult formák, valamint a színek és textúrák egysége biztosítja.

Két LM modellváltozat elérhető, négy vagy hét üléssel. A hétüléses modellben a két VIP ülésből álló középső sor elsőbbséget élvez helykínálat és funkciók tekintetében, a harmadik sor pedig felhajtható ülésekkel van felszerelve, kettő plusz egy üléses konfigurációban, amelyek lehajthatók, ha nagyobb csomagtérre van szükség.

A négyüléses modell a luxus csúcsa, két többfunkciós hátsó üléssel és rengeteg olyan funkcióval, amelyek minden utazást kiemelkedően kényelmessé és élvezetessé tesznek. Ezek közé tartozik az elülső és a hátsó utastér közötti válaszfal, amely egy 48” ultraszéles képernyőt és egy ablakot is magában foglal, amely a hátul ülők magánszférájának érdekében elhomályosítható. A testre szabott Mark Levinson 3D Surround Sound audiorendszer 23 hangszóróval rendelkezik, az utastér kényelmét pedig az eddigi legkifinomultabb Lexus klímamenedzser fokozza, amely hőérzékelőket használ a fűtés és szellőzés pontos szabályozására és vezérlésére.

 

A kényelem legmagasabb szintjét képező ülések

Az ülések helyzete és kialakítása kritikus fontosságú az utastér nyújtotta élmények szempontjából. Általában a kisbusz ülései magasan vannak, és az autónak magasan van a súlypontja is, így az utasok nagyobb valószínűséggel tapasztalnak oldalirányú mozgást. A négyüléses modell motorosan állítható üléseit a repülőgépek első osztályán található székek ihlették, így a Lexus modellekbe valaha tervezett és épített legfejlettebb és legkényelmesebb ülőhelyek közé tartoznak. Az utasok testmozgásának részletes elemzésével fejlesztették ki az új üléseket a mozgásuk rögzítésén és szenzoros kiértékelésen alapuló adatok felhasználásával. Úgy tervezték az üléseket, hogy ellensúlyozzák a fejre ható erőket és csökkentsék a kellemetlen, alacsony frekvenciájú rezgéseket. Az utasok látómezője így mindig stabil. Ezen kívül javítják a testtartást, biztonságosan megtámasztják az utasokat a medencétől a mellkasig, és jobb nyomáseloszlást biztosítanak a test alsó felén. Az ülések olyan mértékben tartják a bennük helyet foglalókat, hogy azok kényelmesen tudnak írni a jármű mozgása közben is. Az ülések oldalsó támaszai is segítenek abban, hogy az utasok teste stabil legyen, és a medencéjük függőleges helyzetben álljon, amivel csökken a görnyedt testhelyzet felvételének kockázata.

A fix, párnaszerű fejtámlákat úgy alakították ki, hogy a legkülönbözőbb magasságú és testalkatú emberek számára is tökéletes legyen. Már a hát felső részénél megtámasztják az utasokat, nem csak a nyaktól kezdve, így segítve a test stabilitását. Mindkét hátsó ülés teljesen vízszintesre dönthető, a repülők elsőosztályú, ággyá alakítható ülőhelyeihez hasonlóan*, valamint beépített, kinyitható ottoman lábtámaszokkal is rendelkezik. Az üléspárnák két különböző rezgéselnyelő anyagból készülnek, puha felületet hozva létre a szilárd alapon. Döntés funkcióval is rendelkeznek, amely megakadályozza az utas előrecsúszását a jármű fékezésekor. Az elektromos állításon, a fűtésen és a szellőztetésen túl az ülések légpárnás deréktámasszal rendelkeznek, amely négy fokozatban állítható, így a háttámla és az utas teste közötti rés kitölthető, elnyelve a rezgéseket. A Lexus történetében először az ülésfűtés funkció kiterjed a lábtámaszokra és a kartámaszokra is. Hét különböző ülésbe épített masszázsfunkció áll rendelkezésre a hát és a comb ellazítására, akár 15 perces programokkal. Ugyanilyen figyelmet fordítottak az első ülésekre is, amelyeket úgy terveztek, hogy optimális nyomáseloszlást és testtartást biztosítsanak, függetlenül a kanyarodás során fellépő G-erőktől. A vezetőülés nyolc irányban, az utasülés négy irányban állítható. Mindkettő fél-anilin bőrrel van kárpitozva, beépített szellőztetéssel és fűtéssel (ezek három fokozatban állíthatók).

* Biztonsági okokból azt javasolja a Lexus, hogy a hátsó ülések teljesen ledöntött pozícióját csak álló helyzetben/parkolás közben használják.

Páratlan csendesség

A tökéletes béke és csend megvalósítása volt az új LM elsődleges célja, hiszen ezek elengedhetetlenek a luxus legmagasabb szintjéhez. A fejlesztőcsapat az eredeti Lexus LS-t vette inspirációul, egy olyan limuzint, amely bevezetésekor áttörést jelentett a csendesség terén. A cél az volt, hogy egy sajátos csendet érjenek el, amely természetes érzést kelt, nem pedig a teljes, néha nyomasztó, „abszolút csendet”, amelyet egy hangszigetelt szobában vagy stúdióban lehet tapasztalni. A Lexus az LM által nyújtott élményt a néma erdőben való sétához hasonlítja a szabad levegőn – ami egy olyan környezet, amely minden emberi érzékszerv számára kellemes. Az autóban az utasok kényelmesen beszélgethetnek, élvezhetik a filmet, vagy a munkára koncentrálhatnak. A hallható külső hangok lineáris kapcsolatban állnak a jármű sebességével, javítva a természetes érzetű környezetet az utastérben. E cél elérése érdekében az összes zajt kibocsátó alkatrészt elemezték, és hatékony módszereket alkalmaztak be a zajok forrásnál történő minimalizálására, a zajok utastérbe jutásának megakadályozására (szigetelés) és az utastéren belüli zajok csökkentésére (elnyelés). Ami a jármű szerkezetét illeti, a tömítéssel javult a légtömörség, és csökkentették a hézagokat például az ajtók és a fémlemez részek között. Az akusztikus üveg csökkenti a nagyfrekvenciájú szélzajt, és a négyüléses LM válaszfalában is ezt használták, így csökkentve a zajok átjutását az utastér első és hátsó része között.

Zajcsökkentő kerekeket és gumiabroncsokat használtak a gumiabroncsok felől érkező hangokat már a forrásnál kioltsák: a 17” kerekek üreges felnikkel és szerkezettel rendelkeznek, hogy csökkentsék a gumiabroncsok által keltett rezonanciát, míg a 19” kovácsolt keréktárcsák egy új, világelső nyitott rezonátort használnak, amelyet a Yamahával együttműködésben fejlesztett ki a Lexus. Az utastérben az aktív hangszabályozó (ANC) fordított fázisú hanghullámokat továbbít egy hangszórón keresztül, csökkentve az alacsony frekvenciájú zajok felhalmozódását az autó mozgása közben. Ugyanakkor megmaradnak az emberi érzékszervek által természetesnek és megnyugtatónak észlelt akusztikus frekvenciák. Működését precízen szabályozza egy dedikált mikrofon, amely a négyüléses modellnél a hátsó utasteret, a hétüléses változatnál pedig az első és a hátsó részt egyaránt figyeli. A négyüléses LM-ben nem hangelnyelő, ötrétegű tetőburkolatot alkalmaznak, ami megkönnyíti a beszélgetést, míg a középső válaszfal konstrukciója kiváló hangszigetelésre képes. Mindkét LM változat előnye a gondosan elhelyezett zajszigetelő és elnyelő anyagok a motortérben, a burkolatokban, a műszerfalban és a kormánynál. Az út felől érkező zajok átvitelének ellensúlyozása érdekében a felfüggesztésben található tornyokat merevvé tették, és széles körben alkalmazták a nagy csillapítású masztixet a tetőerősítéseken, hogy csökkentsék a vibrációt a tető nagy felületén. A kisbusz dobozszerű sziluettje nagy tempónál hajlamos szélzajt kelteni a légáramlás turbulenciájából adódóan. Ennek megoldására az LM formáira kiemelten figyeltek a kulcsfontosságú területeken, beleértve a motorháztetőtől az első oszlopokig vezető töréseket, a külső tükröket és a karosszéria oldalát. Még az ablaktörlők helyzetét is pontosan kiszámították, hogy minimálisra csökkentsék a szélzajt.

 

Elképesztő menetkényelem

A maximális menetkényelem volt az egyik legfontosabb prioritás, amelyet a különféle elemek, köztük a hajtáslánc, a platform, a karosszériaszerkezet, a teljesítmény, a zaj- és rezgéscsökkentő intézkedések és az utastér kialakításának gondos hangolásával és összehangolásával értek el.

„Bármilyen fényűző az autó belső kialakítása és jellemzői, az utasok nem tölthetik igazán kényelmesen idejüket kifinomult vezetési dinamika nélkül. A fejlesztőcsapat szenvedélye és odafigyelése a jármű minden részletére kiterjedt, az alaposan tökéletesített alapoktól és karosszériától, a rugalmas felfüggesztéstől és az aerodinamikus formáktól kezdve a karosszéria kilengését elnyomó ülésekig, a kiváló minőségű, testreszabott belső térig és a számos kényelmi funkcióig.” – avat be Yokoo főmérnök.

Ultra prémium audio- és szórakoztatórendszer

Az LM mindkét verziójához egyedi Mark Levinson 3D Surround Sound audiorendszert fejlesztettek. A négyüléses modell 23 hangszórós és a hétüléses modell 21 hangszórós rendszere egyaránt a legmagasabb színvonalú hangminőséget nyújtja, egy otthoni házimozi rendszer hatását keltve. A hangsugárzók elrendezése minimálisra csökkenti a jármű eleje és hátulja közötti különbségeket. A precíz sztereofonikus hangvisszaadást kiváló szórással biztosítják, az élő koncertek élményének megidézésével. A rendszer ClariFi technológiát használ, amely kiváló hangminőséget tud előállítani tömörített digitális zenei fájlokból is. A négyüléses LM-ben az utastér válaszfalának alsó része egy 48” ultraszéles képernyőnek ad helyet. A 3840 x 1080 pixeles képernyő HD felbontást nyújt, és 32:9 képaránnyal rendelkezik. A hátsó utasok számára optimális szögben van beállítva, a függőlegeshez képest 15 fokkal megdöntve. Három megjelenítési módot vonultat fel: van teljes képernyős, mozi, valamint külön bal és jobb képernyős beállítás, amely különböző tartalmak megjelenítésére képes. Két 9 cm-es hangszóró található a képernyő felső élénél, de alternatívaként egymástól független fejhallgató is használható. A felhasználók közvetlenül streamelhetnek tartalmat kompatibilis okostelefonjukról vagy táblagépükről, de a HDMI-portokon keresztül egyéb eszközöket is csatlakoztathatnak a képernyőhöz (a négyüléses modellnél a hátsó konzoldobozban, a hétüléses modellnél a középkonzol hátsó paneljén találhatók). A rendszer egyaránt alkalmas szórakozásra vagy online üzleti találkozók lebonyolítására. Az LM audiorendszer az első a Lexus történetében, amely összekapcsolt és független üzemmódot is kínál, így az első és a hátsó ülésen ülők ugyanazt vagy különböző tartalmakat is élvezhetnek az első és a hátsó hangszórókon. A hétüléses modellben egy 14” kijelző található, amely a tetőkonzolról nyitható ki. Ez összekapcsolt, vagy egymástól független üzemmódban is működtethető, így az első és a hátsó utasok ugyanazt vagy különböző tartalmakat is láthatnak a képernyőkön.

High tech klímamenedzser

A Lexus az új LM-hez továbbfejlesztette a klímamenedzsert, amely a légkondicionáláson túlmenően tovább bővíti a rendszer képességeit és funkcionalitását, hogy az utastér környezetének több aspektusát is lefedje. Az általa nyújtott szolgáltatások széles köre egy személyes „komornyikhoz” hasonlítható, amely biztosítja, hogy minden megfeleljen a felhasználó igényeinek. A légkondicionáló, a hátsó utastérvilágítás, az ablakok árnyékolóinak és az ülések dőlésszögének egyéni beállításai egyetlen gombnyomással kiválaszthatók, minden utas számára külön-külön. A négyüléses LM hőérzékelőit a középső válaszfalba integráltak. Ezek az utasok és az utastér infravörös felületi hőmérsékletének letapogatását végzik, hogy a rendszer pontosabban fel tudja mérni, hogy hol és milyen szintű fűtésre vagy hűtésre van szükség. Az ülésekre szabott fűtési és hűtési lehetőségeket ennek megfelelően állítja be az autó. Ezek közé tartozik a hátsó ülések fejtámláiba integrált új nyakfűtés. A középső válaszfalon lévő szellőzőnyílások motoros regiszterekkel rendelkeznek, amelyek kifejezetten a meleg/hideg kézre vagy lábra irányítják a levegőt. A nanoe™-X technológia segítségével a klímamenedzser megőrzi a tiszta és egészséges levegőminőséget az utastérben. Ez azt jelenti, hogy a rendszer mikroszkopikus méretű vízrészecskéket ad a levegőáramhoz, amelyek gátolhatják a vírusokat, baktériumokat és allergéneket, ugyanakkor hidratáló hatással bírnak az emberi bőrre és hajra. A rendszer pontossága kiterjed arra is, hogy a test különböző részein – a fejen, a mellkason, a combon és a lábfejen – különböző hőmérsékletek állíthatók be. A könnyebb használat érdekében öt választható klímamenedzser üzemmód áll rendelkezésre, amelyek beállítják az ülés helyzetét, az árnyékolókat, az ülésfűtést és szellőztetést, a légkondicionálót és az utastér világítását (közvetlen és közvetett):

  • Relax: meleget adó légkondicionálás és megnyugtató fények (alapbeállítás
  • Dream: meleget adó légkondicionálás és visszafogott fények
  • Focus: hűsítő légkondicionálás és frissítő fények
  • Energise: termikusan stimuláló ülések és revitalizáló fények
  • My Original: a felhasználók személyre szabott beállításai

Személyre szabott luxus és kényelem

Az új LM képében a Lexus az „Omotenashi legmagasabb szintjét” kínálja, amely minden részletében személyre szabott luxust, kényelmet és jólétet biztosít. A négyüléses modell középső válaszfala öntött magnézium kerettel rendelkezik, amely biztosítja a szilárdságot és a merevséget. A felső, átlátszó üveg a hátsó ülésen utazók számára közvetlen rálátást biztosít az útra. Ez nyitható és zárható, valamint gombnyomással elsötétíthető, ha a hátul ülők teljes magánszférára vágynak. A két üvegtetőre, az oldalablakokra és a hátsó üvegekre elektromosan működtetett árnyékolók vannak felszerelve. Ezek egyenként vagy egyszerre nyithatók és zárhatók.

Az oldalsó ablakokon lévő elemek fentről lefelé nyílnak, így részben is zárhatók, hogy a napfénytől óvjanak, de közben megmaradjon a kilátás is. Az utastér hangulatát indirekt környezeti világítás fokozza, amely a tetőben és az oldalsó burkolatokban kapott helyet. A tetőn találhatók olvasólámpák, illetve a négyüléses modellnél a padlón árnyjátékos hangulatvilágítás is található. Az utasteret a környezeti világítás különböző színbeállításainak széles skálájával lehet látványosabbá tenni, beleértve a 14 árnyalatot öt különböző hangulatot átölelő témában: Healing, Relaxing, Arousing, Focusing és Exhilarating. A négyüléses LM-ben a „rejtett technológia” megközelítést alkalmazták, számos kényelmi funkciót szinte zökkenőmentesen integrálva a formákba. Ezek közé tartoznak a nyitható asztalok, amelyek az ülés kartámaszaiból hajtogathatók elő, és el is fordíthatók, ha az utas egy táskáért vagy a kesztyűtartóhoz szeretne nyúlni. Az asztallapok nagy szilárdságú magnéziumból készültek, és bőrrel díszítették őket, így biztosítva a csúszásgátló felületet. A vezeték nélküli töltővel és USB-portokkal ellátott személyes töltőállomások rejtett tárolóhelyeken találhatók a két oldalfalon. Vannak még olvasólámpák, megvilágított pohártartók, sminktükrök és üléseket formázó gombok a fotelek elektromosan történő beállításához. A középső válaszfalon két külön kesztyűtartó található, a hűtőszekrény két oldalán, amelyben elegendő hely van két normál pezsgősüveg vagy három félliteres műanyag palack számára. A tolóajtók mellett egy praktikus esernyőtartó is található. A csomagtérajtó melletti kapaszkodókat a Takumi mesterei tervezték az ideális méretek és markolatprofil érdekében.

Okostelefon stílusú többfunkciós kezelőpanel

Az utastér számos funkciójának gyors és intuitív beállítását egy okostelefonhoz hasonló vezérlő biztosítja. Ezzel kezelhető az audiorendszer, a klímaberendezés beállításai, az ülésfunkciók, a belső világítás és a négyüléses modellben az árnyékolók is. Figyelmeztető hangjelzés hallható, ha a vezérlőt eltávolítják a jármű közvetlen közeléből. Az új LM egyben a világ első olyan modellje, amely olyan hangfelismerő funkciót kínál, amely kifejezetten a hátsó ülésen utazók parancsaira reagál. A második üléssorban található mikrofonok felismerik, hogy a bal vagy a jobb oldali utas beszél. Ezzel a pontos azonosítással a légkondicionálás, az üléshelyzet és a világítás beállításai is annak megfelelően változnak, hogy melyik utas adta ki a parancsot.

Tetőkonzol a first class kényelem jegyében

Az utastér hátsó felében egy karcsú felső konzol található, amely magában foglalja a klímamenedzser kezelőszerveit, a hátsó oldalsó ajtókhoz és az árnyékolókhoz tartozó gombokat, a környezeti világítást, a sminktükröket, az apró tárgyak tárolására szolgáló rekeszt és a hőmérséklet-érzékelőket. Annak köszönhetően, hogy a dupla tetőablak között, középen helyezték el, a hátsó ülések fejterét nem befolyásolja.

 

Jó közérzet: tiszta kilátás

A bezártság érzése utazás közben rossz hatással van az utasok hangulatára, és rosszullétet válthat ki, különösen, amikor a bent ülők a képernyőt nézik vagy olvasnak. Ennek megoldására a Lexus a lehető legnagyobbra szabta az LM ablakait, hogy a fedélzeten mindig mindenki érzékelje a haladási irányt és a jármű helyzetét. A nagy oldalablakok nyithatók, a tetőn pedig a hátsó utastér felett két fix ablak található, ugyanakkor a hátsó utasok a szélvédőn keresztül is jól látják előre. A négyüléses modellben a középső válaszfalat úgy alakították ki, hogy a szélesvásznú monitor használata közben is megmaradjon a kilátás, még akkor is, ha az ablak a magánszféra védelme érdekében vagy a hangszigetelés miatt zárva van.

A hétüléses, családi kivitel

A hétüléses LM utasterének alapkialakítása megegyezik a négyüléses modellével, így a nagy ablakokon keresztül bőséges természetes fény árad szét benne. A hangsúly a középső üléssoron van, amely nagy, állítható fejtámlákkal, fűtéssel és szellőztetéssel, valamint masszázsfunkcióval ellátott „elsőosztályú” felépítést és kényelmet biztosítanak. Az USB-töltőcsatlakozók mindegyik ülés alsó részén megtalálhatók, a HDMI-portok és a konnektor pedig könnyen elérhető a középkonzol hátsó részén. Az első ülések háttámláin kapaszkodók és tárolózsebek találhatók, a középső kartámaszban pedig különálló, kinyitható asztalok vannak elrejtve. A harmadik sor ülései vastag párnázással rendelkeznek és lehajthatók, így szükség esetén bővítve a csomagteret. A hátsó paneleken további USB-töltőcsatlakozók találhatók. A felszereltség része egy 21 hangszórós Mark Levinson Reference 3D Surround Sound audiorendszer és egy 14” multimédiás képernyő, amely a tetőkonzolról nyitható (további részletek mindkét funkcióról fent).

 

Különleges utastér színek és díszítőelemek

A belső színek és díszítőelemek választéka az LM pozícióját és a Lexus minőségét tükrözi. A négyüléses modell alapszíne a homokkő, az ülések borítása pedig kiváló minőségű fél-anilinből és szintetikus bőrből készült, kontrasztos szegélyekkel, és mindemellett fémes, réz hatású díszbetéteket kapott az újdonság. Az ajtókárpiton lévő fokozatos perforációk egy alsó, fémes réteget fednek fel. A fényűző hangulatot a tetőborítás Ultrasuede anyaga fokozza. A fekete műbőr és a sötétszürke, velúr hatású anyag kombinációja modern, formális megjelenést kölcsönöz a hétüléses LM-nek. A Lexus egy új fa mintázatú díszbetétet mutatott be, hagyományos japán Yebane halszálkás mintával, amelyet egy új háromdimenziós, többrétegű nyomtatási technikával hoztak létre. Ez a tetőkonzolon és a műszerfalon kapott helyet. A kormánykerék díszítésére nyitott pórusú diót használtak, bengáli vörös pigmenttel rétegezve – a vas-oxid színezőanyagot hagyományosan a japán kerámiában és az épületek vakolatában használják.

Elképesztően tágas csomagtér

Az LM bőséges rakteret biztosít a négyüléses modellben két 77 centiméteres bőrönd számára. A hétüléses változatban négy 77 centiméteres bőrönd is szállítható, és ez a szám a harmadik üléssor ledöntésével akár ötre is emelkedhet. A csomagtér maximális mérete 752 liter a négyüléses és 1.190 liter a hétüléses LM esetében (VDA mérés).

Forrás: Toyota CE