Sorra dőlnek meg a melegrekordok világszerte, ami bizony nemcsak az állatok és emberek szervezetét, de mindennapi eszközeink élettartamát és hatékonyságát is csökkenti. Csakúgy, mint a telefonok, az elektromos autók akkumulátorai is veszélyben lehetnek a fullasztó hőségben, ezért az Interesting Engineering iparági szereplőkkel foglalta össze, mire kell figyelni a nyár folyamán.
A lítium-ion akkumulátoros járművek legnagyobb sebezhetősége, hogy nincsenek védve az időjárás viszontagságaitól, így egy komolyabb hőhullám alatt a garázsban is felmelegedhetnek, ha a tulaj nem gondoskodik a megfelelő hűtésről. Az elektromos autók tulajdonosai a hatótávolság csökkenését és a teljes feltöltés eléréséhez szükséges idő megnövekedését is tapasztalhatják.
Az akkumulátorgyártók szerint a csúcsteljesítményt a 10 és 43 Celsius-fok közötti hőmérséklet-tartományban lehet elérni, de a legtöbb lítium-ion akkumulátor optimális teljesítménye 15 és 35 fok között van.
Brian Palmieri, a Power Ahead Group elnöke szerint a lítium-ion akkumulátorok optimális hőmérsékleti tartományának szűkössége az oka annak, hogy a megtett kilométereket és az üzemórákat szélsőségesen meleg és hideg időben nehéz megjósolni. Ennek oka, hogy a megnövekedett környezeti hőmérséklet felgyorsíthatja a kémiai reakciókat az akkumulátorok belsejében, ami az alkatrészek gyorsabb leépüléséhez vezethet.
Rendkívül magas hőmérsékleten az sem kizárható, hogy az akkumulátor nagy mennyiségű hőt bocsát ki, ami tüzet vagy akár robbanást is okozhat. Az elektromos járművek gyártói számolnak ezekkel a kockázatokkal, és együttműködnek a külsős partnerekkel annak érdekében, hogy javítsák az autóikban lévő akkumulátorok hőkezelését. Ennek egyik példája, hogy sokan hűtőfolyadékot használnak, amely elvezeti a hőt az akkumulátortól, és az optimális üzemi hőmérséklet közelében tartja azokat.
Karl Brauer használtautó-szakértő szerint az akkumulátorok általánosságban a teljes hatótávolságuk 20 százalékát veszítik el, amikor a hőmérséklet 37 Celsius-fokra emelkedik. Hasonló a helyzet mínuszos hőfok idején is.
Mit tehetnek a tulajdonosok?
Első és legfontosabb lépés, hogy a tulajdonosoknak biztosítaniuk kell, hogy autójuk ne legyen kitéve közvetlen napfénynek vagy extrém hőségnek a hőhullámok idején. Emellett arra is érdemes figyelni, hogy a járművek töltöttsége 20 és 80 százalék között legyen, kivéve, ha hosszú utat tesznek meg.
Amennyiben a környezeti hőmérséklet magas, a töltőállomás nehezen tudja elvezetni a töltési folyamat során keletkező hőt. Ez a töltés hatékonyságának csökkenéséhez és a töltési idő lassulásához vezethet — mutatott rá Palmieri. A szakértő emellett arra is felhívta a figyelmet, hogy a gyorstöltés kevésbé hatékony lehet a rendkívül nagy hőség idején.
Amennyiben az elektromos járgányt garázsban töltjük, a hőelvezetés és a szellőzés a legfontosabb. A töltési folyamat során ezért érdemes figyelemmel követni a hőmérsékletet, és akár szabályozni is – így elkerülhető a túlmelegedés következtében végbemenő motoralkatrészek idő előtti elhasználódása, valamint a töltési infrastruktúra károsodása.
Forrás: 24.hu Kép: illusztráció