Fontos érv a villanyautók mellett, hogy a jóval kevesebb alkatrésznek hála a hibalehetőségek száma is csekélyebb. Ha viszont ezen kevés alkatrész közül egy főelem meghibásodik vagy megsérül, a csere esetenként kifejezetten drága. Ez különösen az akkumulátorcsomagnál jelent gondot, mely önmagában egy villanyautó gyártási költségeinek akár feléért is felelős lehet.
Mindez oda vezet, hogy ha egy villanyautó karambolozik, és az akkumulátora megsérül, nagyon könnyen gazdasági totálkár lehet a vége. Persze a költséges csere helyett logikus lépés lenne a javítás, ám számos esetben ez nem opció.
Például a Tesla Model Y akkupakkja az autó vázának szerves része, teherviselő elem. Ehhez az akkumulátornak nagyon erősnek és merevnek kell lennie, emiatt a Tesla egy speciális habbal tölti fel a cellák közötti réseket. Bár a tömb így valóban ellenállóbb, az akku javítása lényegében lehetetlenné válik. Nem marad hát más lehetőség, mint a csere.
Tovább nehezíti a helyzetet, hogy egy balesetes villanyautó esetében sokszor nem állnak a biztosítócégek és a tulajdonosok rendelkezésére egyértelmű információk arról, valóban megsérült-e az akkumulátor, és ha igen, mennyire súlyosan. Egy baleset után így gyakran egyből gazdasági totálkárosnak ítélnek még fiatal, keveset futott villanyautókat is, ha az akkumulátor sérülésének akár csak a gyanúja felmerül.
Bár ez a gyakorlat egyértelműen káros és pazarló, lehet rajta változtatni. Nagy javulást hosszútávon nyilván a könnyebben javítható és olcsóbb akkumulátorok jelenthetnének, ám ezek sajnos nem fognak egyik napról a másikra megérkezni. Tony Cotto, a National Association of Mutual Insurance Companies biztosítási politikáért felelős igazgatója szerint rövidtávon az is segítene, ha egy baleset után könnyen hozzáférhetővé válnának megbízható adatok az akkumulátortömb állapotáról.
Forrás: totalcar.hu Kép: illusztráció