Főleg az idősebb, leharcoltabb vagy karambol után kijavított járművekkel komoly kihívás megfelelni az időszakos ellenőrzés követelményeinek, amelyek fókuszában egyetlen fő szempont áll: a közlekedés biztonsága. Idéntől viszont olyan tétel is felkerült a biztosok feladatlistájára, ami az átlagosnál fiatalabb kocsik tulajdonosait érinti. Bemutatjuk a néhány éve már kötelező elemként beépített, mégis alig ismert automatikus segélyhívó rendszer felépítését és azt, hogy miként ellenőrzik mostantól a vizsgaállomásokon.
Január 25-től néhány ponton módosult a műszaki vizsgáztatás menete, ami főleg a mezőgazdasági vontatóknál és pótkocsiknál hozott változást. Akad azonban az új jogszabálynak egy olyan kitétele is, amely érinti szinte az összes öt évnél fiatalabb személygépkocsit, és ahogyan telik az idő, úgy lesz érvényes az autóállomány egyre nagyobb részére. Eszerint az időszakos műszaki vizsgán kötelező megvizsgálni az automatikus segélyhívó rendszer működését, ami korábban csak néhány modell kiváltsága volt, de 2018. március 31. óta minden új autóba kötelező beépíteni az Európai Unióban.
Az első lépés: egységes 112 hívószám
Már 2015-ben elfogadott egy rendelkezést az Európa Parlament az eCall bevezetéséről, azzal a céllal, hogy sikerüljön csökkenteni az utakon történő személysérüléses balesetek következményeit (akkoriban évente 30 ezer ember halt meg az Unió útjain). Mielőtt azonban a kocsikba kerültek volna a készülékek, szükség volt a 112-es számról elérhető, egységes európai általános segélyhívó rendszer megjelenésére. Ennek kiépítését Magyarországon 2014 második felében fejezték be, és innen érhetőek el a készenléti szervek (rendőrség, mentők, tűzoltók) közös operátorai a nap 24 órájában.
A szám bármilyen vezetékes vagy nyilvános telefonról ingyen hívható, mobilról pedig akkor is, ha nincs egyenleg a SIM kártyán, vagy zárolva van a készülék billentyűzete. Mint a magyar rendőrség morbid videójából kiderül, évi 5 millió hívásból 4 millió nem valós segélykérés, de érdemes tisztában lenni azzal, hogy a rendszer indokolatlan terhelése szabálysértési eljárást vonhat maga után. Visszatérve az autókhoz, a 112-es vonal uniós bevezetése után megszülettek a feltételei annak, hogy a balesetek sérültjeihez automatikusan induljon segítség, városon kívül akár 50 százalékkal rövidebb bevetési idővel.
Hogyan működik az autóba épített eszköz?
Maga a rendszer egy fedélzeti egységből (on board unit) és egy SIM-kártyából áll, úgy építik be, hogy összeköttetésben álljon az autó fedélzeti rendszereivel. Ha a jármű szenzorai szerint súlyos baleset történt, például kinyíltak a légzsákok vagy működésbe lépett az övfeszítő, automatikus hívás indul a 112-es központba. Szerencsésebb esetben a jármű vezetője vagy utasai kapcsolatba tudnak lépni az operátorral, így el tudják mondani a baleset körülményeit, illetve ha nem történt sérülés, a mentők és tűzoltók kivonulása is visszamondható (természetesen ez nem számít valótlan segélykérésnek).
Nálunk 112-es segélyhívás-fogadóközpont Szombathelyen és Miskolcon működik, innen fedik le az egész országot. Maga a hívószám hasonló, mint Amerikában a 911, és hosszas előkészületek után Európában 2002-től kezdték el fokozatosan bevezetni. Fedélzeti egységet többek között a Continantal és a Bosch is gyárt.
Ha viszont az autó utasai súlyosan megsérülnek, vagy eszméletüket vesztik és beszorulnak, az eCall MSD adatcsomagot küld, és azonnal indulnak a mentőegységek.
De vajon hova? A helyszín pontosan meghatározható a rendszer kötelező részeként beépített a GPS-modul koordinátái alapján, és a jármű „agyából” további információk (például bekötött utasok száma, alvázszám és típus) is érkezhetnek a központba. Mindennek különösen nagy jelentősége van éjszaka, elhagyott úton történt balesetnél, ugyanakkor az összes rendszerhez manuális SOS gomb is tartozik, amivel például gázolásnál vagy mások karambolját észlelve hívható segítség.
Ez történik idéntől a műszaki vizsgán
Minden újonnan forgalomba helyezett autónál 4 évig érvényes az első műszaki vizsga, tehát a 2018-tól beépített eCall ellenőrzése egyre többnél lesz esedékes, de korosabb modellek tulajdonosait is érintheti az ügy, hiszen egyes márkáknál (például a BMW-nél, a Volvónál és a Peugeot-nál) régebb óta része a felszereltségnek.
Néhány éve utólagos beépítésre is van lehetőség 30 ezer forint körüli áron, ilyen hazai fejlesztésű automatikus segélyhívót kínál például az Albacomp. Használtan behozott EU-s kocsiknál is adott a felprogramozott 112 hívószám, de ügyelni kell az érvényes SIM-kártyára.
És mi történik a műszaki vizsgán? Kérdéseinkre az Építési és Közlekedési Minisztériumtól a következő választ kaptuk: „A korszerű járműveket fedélzeti ellenőrző rendszerekkel szerelik fel, amelyek meghatározott időközönként elektronikusan ellenőrzik a beépített biztonsági berendezések megfelelő működését, hiba esetén azt visszajelző lámpával jelzik és kiolvasható hibakód formájában tárolják. Az időszakos vizsgálatok során az ellenőrzésnek csak a visszajelző lámpák ellenőrzésére és a hibakódok kiolvasására kell kiterjednie, ami megfelel az uniós gyakorlatnak“.
Hangsúlyozták, hogy a többi veszélyhelyzetben működésbe lépő eszközhöz (például a légzsákhoz vagy a tűzoltó készülékhez) hasonlóan a segélyhívónál sem kerül sor működési próbára, mert így valamennyi időszakos vizsgálat során éles riasztás indulna a 112-es hívószámra, ami a tényleges vészhelyzetektől vonna el kapacitásokat, és zavart okozna a segélyhívó rendszer működésében.
Mi is azt tanácsoljuk minden tulajdonosnak: ha a műszakitól függetlenül meg akar győződni az autójába beépített eCall hibátlan működéséről, nehogy próbahívást indítson a piros gombbal, hanem bízzon meg a szervizek diagnosztikájában.
Forrás: origo.hu Kép: illusztráció