Örülünk?
Egyik szemünk sír, a másik meg nevet. Emelkedett a fix tarifa a fővárosban. Bár a mértékéről vannak viták, de azért örülünk. Nem emelkedett viszont az áfa 12 milliós határa. Na ennek nem örülünk. A magasabb tarifával még nehezebb lesz „beleférni”.
Egyesek szerint a 10 százalék emelés eredményét elviszik a költségek. Át kell állítani a taxiórát, átmatricázni az autókat, és a taxitársaságok is jogosnak éreznek némi tagdíjemelést…
A legnagyobb korlát azonban változatlanul a 12 milliós áfa határ. Amit most 10 százalékkal könnyebben érhetünk el…
A közelmúltban már írtunk róla, hogy miért nem érdemes a taxisnak az áfa-körbe kerülnie. Még akkor sem, ha akár 18-20 milliós bevételt tudna elérni. A többlet jövedelmet ugyanis a fizetendő áfa „megeszi”. Átmeneti megoldás lehetne az áfa-határ emelése, de erre egyelőre csak ígéretek vannak.
Az igazi az lenne, ha a taxiszolgáltatás is megkapná azokat a lehetőségeket, mint sok más szakma. Például, ha költségeiből teljeskörűen levonhatná a forgalmi adót.
De nem teheti.
Pedig akkor nem lenne katasztrófa áfásnak lenni. Mire gondolok?
Az áfa törvény 124.§-a tételesen felsorolja azokat a termékeket és szolgáltatásokat, amelyeknek áfáját nem lehet levonni.
- Motorbenzin
- Egyéb üzemanyag, feltéve hogy személygépkocsi üzemeltetéséhez szükséges
- Egyéb termékeket terhelő adó, feltéve hogy személygépkocsi fenntartásához szükséges
- Maga a személygépkocsi (itt ugyan van kivétel, ha a személygépkocsit túlnyomórészt taxizásra használják)
- Úthasználati szolgáltatás
- Vezeték nélküli telefonszolgáltatást terhelő adó
- Taxiszolgáltatást terhelő adó (amit az utas nem tud levonni)
Amennyiben ezek a korlátok – legalább részben – megszűnnének, nyugalmuk érdekében vélhetően többen bevállalnák az áfa-státuszt.
Hát még akkor, ha a jelenlegi díjszabás nettó-díjként lenne meghatározva, amit plusz 27 százalék áfa terhel…
-oli-