Az eljárás folyamata

 

Ezekben a hetekben, hónapokban járnak le tömegesen az öt évig érvényes taxiengedélyek (hivatalos néven „Tevékenységi Engedély”). A megújításhoz több feltételnek kell teljesülnie.

 

A taxis egyéni vállalkozó Tevékenységi Engedély birtokában végezheti tevékenységét.

Ez két részből áll: maga az engedély, és az engedély-kivonat. A tevékenységi engedély névre szól, érvényessége a kiállításától számított öt év. Az engedély-kivonat névre és rendszámra szól, érvényessége alaphelyzetben szintén öt év, kivéve, ha a taxigépkocsi hamarabb eléri a tíz éves kort. Ekkor az engedély-kivonatot a gépkocsi tíz éves korára korlátozzák. A tíz éves korhatár bizonyos esetekben 13 évre módosul, a kivonatot ennek megfelelően érvényesíteni kell a közlekedési hatóságnál. Erről több alkalommal is hírt adtunk ezen a felületen.

A lejáró Tevékenységi Engedély meghosszabbításához különféle igazolásokat kell beszerezni. Általában, ha minden rendben van, ezeket 2-3 napon belül megkaphatjuk. De legtöbbször nincs minden rendben…

 

NAV „nullás” adóigazolás

Érdemes lekérése előtt ellenőrizni az adószámla állását. Előfordulhat, hogy egyik napról a másikra tartozás jelentkezik. A novemberi hónapban ez sűrűn előfordul, hiszen minden év november 15-én írják elő az előző évi késedelmi pótlékot az adószámlán.

Probléma lehet az is, ha valamely – akár nulla értékadatú – bevallás hiányzik. A NAV erről tájékoztatást küld az ügyfélkapus tárhelyre. A hiányolt bevallások elkészítése és beküldése után – amennyiben ez nyolc napon belül megtörténik – újabb kérelem nélkül kiadják az igazolást.

 

Fővárosi Önkormányzat igazolása

Budapesten szolgáltató taxis vállalkozóknak a fővárosi iparűzési adóról is igazolást kell kérniük. Tapasztalatok szerint ez működik a leggyorsabban, akár már a kérelmet követő napon megérkezik az okmány. Itt is előfordulhat tartozás, de az igazolás megrendelő felülete ekkor még elküldeni sem engedi a kérelmet (akár néhányszor tíz forint hátralék esetén sem).

A tartozás rendezése – és annak egyéni adószámlán történő megjelenése – után az igazolás lekérhető.

 

Települési önkormányzat – Budapesten a kerületi – igazolása

Nullás adóigazolást vár el a közlekedési hatóság a székhely szerint illetékes önkormányzattól is. A késleltetést itt is az akár évekkel ezelőtti tartozás, pótléktartozás eredményezheti. Minden esetben javasolt a folyószámlát ellenőrizni a kérelem beadása előtt.

 

Erkölcsi Bizonyítvány

Míg a fentebb említett igazolások az ügyfélkapus tárhelyre érkeznek, az erkölcsit postán küldik. A buktató az lehet, ha az egyéni vállalkozó nem azon a címen lakik, ahol a székhelye van. Ez elég gyakori, főleg budapestiek esetén. Az erkölcsi bizonyítvány kérőlap kitöltése azonban lehetőséget ad eltérő postacím megjelölésére, érdemes élni ezzel. A bizonyítvány megérkezése a megrendeléstől számított 5-6 nap körül várható, nagyban függ a helyi postától.

Miután az igazolások és bizonyítványok lekéréséhez több webes felület ismerete is szükséges, érdemes hozzáértő könyvelő segítségét kérni. Az okmányokat a helyi közlekedési hatósághoz kell benyújtani, van ahol kinyomtatva, papír alapon is elfogadják, de van ahol ragaszkodnak az elektronikus úthoz – például a Pest-megyei hatóság -, és emailen várják el az igazolásokat.

Az igazolások a kiállításuktól számított 30 napig érvényesek, az erkölcsi bizonyítványnál ugyanez 90 nap. A fentebb részletezett esetleges késleltető problémák miatt érdemes az eljárást időben megindítani; akár két-három héttel az esedékesség előtt…

-oli-