Lényeges a sorrend
Sokan napjainkra jutottak el odáig, hogy régi adótartozásukat lerendezve végre ott hagyhatták alkalmazotti státuszukat, és újra vállalkozóvá kívánnak válni. Egy új vállalkozás indítása nem túl egyszerű és ráadásul időigényes folyamat. Ahhoz, hogy az egész procedúra a lehető leggyorsabban végbemenjen, igen fontos a sorrend betartása az alábbiak szerint:
- Annak ellenőrzése, hogy a vállalkozói- és a taxivezetői szaktanfolyamról szóló vizsgabizonyítvány megvan-e. Akinek nincs vállalkozói vizsgabizonyítványa, kénytelen lesz egy olyan szakmai vezetőt alkalmazni, akinek van.
- Amennyiben nincs meg a vállalkozói vizsgabizonyítvány, és szakmai vezető se jelentkezik, tanfolyamra kell menni. Ha megvolt a vizsga, csak az azt igazoló bizonyítvány veszett el, gondoskodni kell hiteles másolat beszerzéséről
- Erkölcsi igazolvány beszerzése. A vállalkozás kiváltásához nem szükséges (ott csak nyilatkozni kell róla), viszont a taxi tevékenységi engedélyhez igen. Érdemes mindjárt a folyamat elején beszerezni, hiszen postai úton az átfutása 7-10 nap, utána viszont 90 napig érvényes
- Ügyfélkapu nyitása. Egyéni vállalkozók ma már kizárólag elektronikus úton intézhetik az adóhivatallal való kommunikációjukat, a bevallások beküldését, a folyószámla ellenőrzését. Az elektronikus ügyintézéshez elkerülhetetlenül szükséges egy ügyfélkapu nyitása, amely bármely okmányirodánál, kormányablaknál kezdeményezhető. Mindössze egy személyi igazolványra, egy szabadon megadható felhasználónévre és egy működő email-címre van szükség. Aki nem járatos az ilyen ügyekben, kérje könyvelő segítségét.
- Az adózási forma kiválasztása. Jelenleg a taxis egyéni vállalkozó három különböző adózási forma közül választhat, ezek a tételes adózás, az átalányadózás, vagy a kata. Szintén érdemes könyvelő segítségét kérni a leggazdaságosabb változat kiválasztása érdekében.
- A vállalkozás megkezdésének bejelentése az ügyfélkapun keresztül a „webes ügysegéd” nevű program használatával a székhely szerint illetékes adóhatósághoz. Ezt követően néhány percen belül megkapjuk a visszaigazolást a leendő adószámunkkal és nyilvántartási számunkkal. Fontos, hogy főállású vállalkozó esetén ettől a naptól „ketyeg” a legalább a minimálbér után fizetendő járulékkötelezettség, illetve amennyiben katát választottunk, a kata fizetési kötelezettség. Egy jótanács: ha kata adózást választunk, az ügyintézést érdemes a hónap elejére tervezni, hiszen ezt a fajta tételes adót megosztani, arányosítani nem lehet, a tárgyhónapra mindenképpen fizetni kell a teljes összeget. Akkor is, ha csak egyetlen napról van szó!
- Bejelentkezés a helyi önkormányztathoz (Budapestieknek a Fővárosi Önkormányzathoz) az iparűzési adó miatt. A bejelentkezés ma már szintén kizárólag elektronikus úton történhet. Célszerű a bejelentkezéssel egyidőben mindjárt egy adóigazolást is kérni, hogy nincs tartozásunk, mégpedig Budapestieknek két példányban: egyik a drosztengedélyhez, a másik a taxiengedélyhez lesz szükséges. Ez az igazolás 30 napig érvényes
- Budapestieknek a székhely szerint illetékes kerületi önkormányzattol is szükségük lesz „nullás” adóigazolásra. Vidékiek a székhely szerinti települési önkormányzattól kérhetik. Ma már szintén csak elektronikus úton. Ennek érvényességi ideje is 30 nap.
- Ügyfélkapun keresztül megkérni az adóigazolást.Tapasztalatok szerint problémamentes esetben ez az igazolás 1-3 napon belül megérkezik az ügyfélkapus tárhelyre, érvényessége 30 nap.
- Ellenőrízzük igazolványainkat. Szükséges lesz a forgalmi engedély, legalább üzembentartóként saját névre és címre szólóan, a jogosítvány 102-es orvosi kóddal, PÁV-2 igazolás, személyi, lakcímkártya.
- Ha mindez megvan, az egész paksamétával be lehet menni a helyi közlekedési felügyelethez (Budapesten Mozaik utca, Pest megyeieknek Komócsy utca) és beadni a taxiengedély iránti kérelmet.
Ha e fenti ügyintézésen nagyobb megrázkódtatások nélkül túlesett a reménybeli vállalkozó, a felügyelettől egy ún. „sétálópapírt” kap, a további teendőkkel. Az sem lesz kevés…
-oli-