Kiss Ambrus

Főpolgármester – helyettes úr részére

 Budapest Főváros Önkormányzata

 

Tisztelt Főpolgármester-helyettes úr!

 

Az Országos Taxis Szövetség (továbbiakban OTSZ), mint a Fővárosi Önkormányzat „Zöld Budapest” munkacsoportjának tagja múlt hónapban véleményezésre megkapta az ügyfélszolgálati irodától a Fővárosi szmogrendelet módosításának társadalmi egyeztetésre megküldött tervezetét, melynek véleményezését jelen levelünkben megtesszük.

Budapest Önkormányzata, az OTSZ, a BKIK és egyéb szakmai szervezetek bevonásával 2012-2013-ban hosszú egyeztetések után, többségi támogatással előkészítette a 31/2013. FKGY rendeletet.

A 31/2013. FKGY. rendelet többek között tartalmazza azokat a klímavédelmi szigorításokat, melyek a taxigépjárművek környezetvédelmi besorolását folyamatosan felmenő rendszerben megújítja több lépcsőben és több határidő figyelembe vételével szabályozza.

Az eltelt közel 10 év alatt a taxi személyszállító vállalkozások kivezették és lecserélték a fenti rendeletnek megfelelően az EU3, EU4 környezetvédelmi besorolású taxijárműveiket, annak ellenére, hogy ezekkel a járművekkel még akár további 2-3 évig a 176/2015. Korm. rend. értelmében végezhették volna tevékenységüket.

A folyamatosan frissülő járműflotta Budapesten 2018-ra 5,5 éves átlagéletkorú lett így elmondható, hogy Budapest már korábban élen járt a taxi-járművek környezetvédelmi szabályozásában, míg ugyanebben az időszakban az európai fő-, és nagyvárosok hasonló környezetvédelmi szigorítást nem alkalmaztak a taxikkal szemben sem.

A pandémia hatása a folyamatos taxi-gépjármű cseréket ugyan lelassította, valamint az infláció miatt kialakult gépjármű beszerzés is komoly gondokat jelent a taxis-személyszállító vállalkozók számára, ennek ellenére a hazánkban a15 éves átlagéletkorú járművekkel szemben, még mindig csak 7 év fővárosi taxik átlagéletkora.

 

Jelenleg a fővárosi taxi-gépjármű flottát, EU5, EU6 benzines, benzin-gáz, dízel, hibrid, plagin-hibrid, valamint tisztán elektromos hajtású járművek alkotják, ami a 31/2013. rendeletnek megfelelően folyamatosan frissül és az évjárat (10 év) korlátozás miatt, legkésőbb 2026-ig az EU5 környezetvédelmi besorolású taxi-gépjárművek végleg kivezetésre kerülnek.

 

A fentiek miatt, nem javasoljuk az EU5 dízel motorokkal szerelt taxi-gépjárművek korlátozását a szmogriadó elrendelésével, hiszen kb 2000-2500. taxi-járművet érintene a rendelet módosítása egy olyan időszakban, amikor sokszorosára nő a fuvarigény az egyéb járművek leállítása miatt. Az elmúlt években a szmogrendelet elrendelésekor pontosan ezt tapasztalták a fuvarszervezők és a taxi-szolgáltatók.

A közösségi közlekedés kiegészítő részét képezi a világ valamennyi országában és városában a helyi taxi-szolgáltatás.

Korábban, más tárgyban, de a közösségi közlekedést megemlítve az Alkotmánybíróság is hasonlóan adott ki állásfoglalást ebben a témában.

Súlyos szolgáltatási veszélyt jelente, ha Budapesten a jelenlegi 5000. taxi helyett, a szmogrendelet bevezetésével a járműpark fele hirtelen eltűnne, ami komoly károkat okozna az utasoknak és a taxi-szolgáltatás valamennyi résztvevőjének egyaránt.

 

Az OTSZ nem támogatja a módosítási tervezet 1.§ d. pont módosítását, azaz a forgalomkorlátozással járó riasztási fokozat esetén a személytaxi-szolgáltatást végző járművekre vonatkozó kivétel kerüljön törlésre.

Javasoljuk és kérjük ezen módosító pont elhagyását, törlését és jelen állásfoglalásunkkal megegyező javaslatunk elfogadását.

 Budapest, 2022. 06. 10.

Tisztelettel:

Metál Zoltán elnök

Országos Taxis Szövetség