Plug-in hibrid elektromos hajtással és öntöltő hibrid elektromos kivitelben is elérhető lesz

A világ elsőszámú környezetbarát luxusautómárkája, az Európában mára 99%-ban öntöltő hibrid elektromos autókat értékesítő Lexus egy sor fontos új modell idei bemutatása után tovább emeli a tétet: az ötödik generációs RX az alapoktól újratervezett járműként érkezik. A kifejezetten dinamikus és elegáns, megújult formatervhez három különböző, elektrifikált hajtáslánc társul: a nagyteljesítményű RX 500h öntöltő hibrid elektromos kivitel a kínálat csúcsát jelenti majd, a modell történetében először az RX 450h+ kivitel plug-in hibrid elektromos hajtást kap, belépő modellnek pedig az RX 350h öntöltő hibrid elektromos változatot szánja a környezettudatos japán luxusautómárka.

A Lexus leleplezte a kategóriateremtő RX ötödik generációját, egy teljesen újratervezett modellt, amely új fejezetet nyit az ikonikus SUV történelmében. Az úttörő RX a Lexus legnépszerűbb típusává vált az elmúlt két évtized során. 1998-as bemutatkozása óta világszerte több mint 3,5 millió példány talált gazdára belőle – ebből 300.000 Európában. Éppen ezért az ötödik generációs RX kulcsfontosságú modell a márka jövőbe mutató „Lexus Electrified” stratégiájának megfelelően.

A nemrég bemutatott NX-szel és a frissen érkezett RZ-vel együtt az RX segít a Lexus márka új fejezetének megalkotásában. Ez a három modell különösen erős offenzívát képvisel a D-E prémium SUV szegmensben, amely a Lexus üzletmenetének legjavát képviseli. A Lexus továbbfejlesztette „Next Chapter” formanyelvét az új RX számára.

Ez magában foglalja az új „orsótest” elgondolást, amely az orsó koncepcióját a jármű teljes frontrészére kiterjeszti. Az RX csapat a modell gazdag történelméből is talált hivatkozási alapot. Az eredmény egy olyan autó lett, amely azonnal beazonosítható RX-ként, mégis dinamikusabb, elegánsabb és magabiztosabb karakterrel rendelkezik. Belül, a vezetőközpontú „Tazuna” műszerfal koncentrál a vezetőre, közvetlen és intuitív hozzáférést biztosítva a járműhöz, követve a „kezek a kormányon, tekintet az úton” alapelvet. Áttekinthető és egyértelmű elrendezésével, valamint továbbfejlesztett 14”-os központi kijelzőjével fokozza a vezetés élményét is.

Az új RX Európában három különböző elektrifikált hajtáslánccal lesz elérhető. A márka nyugat-európai kínálatának alapjaként az új RX 450h+ elérhetővé teszi a típus ügyfelei számára a Lexus új mércét jelentő plug-in hibrid technológiáját. Az új RX 350h hibrid személyében a Lexus hatékony alternatívát kínál a kisebb hengerűrtartalmú dízel és benzines konkurensek ellenében. Azok számára, akik pedig a lenyűgöző menetteljesítményeket és a vezetés felfokozott élményét keresik, a Lexus bemutatja valaha készült legelső turbómotoros hibrid hajtását: az RX 500h DIRECT4 összkerékhajtással érkezik. Az új RX egyedi „Lexus Driving Signature” vezetési élményének megalkotása érdekében a Lexus továbbfejlesztette az SUV modell alaptulajdonságait: a súlypont alacsonyabb lett, a súrlódást mérsékelték, a tömeget csökkentették, a szilárdságot növelték, a hajtáslánc továbbfejlesztésével pedig még természetesebb interakciót tettek lehetővé az autó és a vezető között. A kiváló menetdinamika és reakciók alapját a továbbfejlesztett GA-K platform adja, amely kimagasló szilárdsággal és alacsony súlyponttal ruházza fel a modellt.

A Lexus világhírű biztonsági technológiájából merít az RX harmadik generációs Lexus Safety System+ csomagja, amely továbbfejlesztett ütközésmegelőző rendszerrel, új proaktív vezetői asszisztenssel és kibővített biztonsági csomaggal áll rendelkezésre. Az új RX új multimédiás platformja a „Szia Lexus” intelligens beszédvezérléssel és a Lexus Link appal bővíti a vezető és az autó kapcsolódási lehetőségeit.

A ’Next Chapter’ – azaz a következő fejezet Lexus formanyelv

Az elektrifikáció felé mozdulva a formatervezők is előreléptek: az új, „orsótest” formatervezés az új RX esetében tovább fejleszti a hűtőrács integrációját a látvány egészébe, amely fokozott teljesítményt és alacsonyabb súlypontot láttat. A kompaktabb és élesebb kialakítású fényszórók és légbeömlők, valamint a 15 mm-rel szélesebb nyomtáv tovább fokozza a magabiztos, határozott megjelenést. A merészebb kiállás érdekében a Lexus tervezői meghosszabbították a motorháztetőt, megnövelték a tengelytávolságot 60 mm-rel és alacsonyabbra vették a tetővonalat 10 mm-rel. A karakteres, fekete hátsó panel (vagy ahogy a Lexus hívja, „lebegő tető”) még inkább háromdimenziós kialakítása kupészerű érzetet kölcsönöz a modellnek, miközben az új RX fokozott dinamizmusát az emelkedő övvonal és a nagyméretű, 21”-os keréktárcsák is szemléltetik.

A hármas egységbe tömörülő LED-es fényszórók keskenyebb, élesebb és még vízszintesebb elrendezést kaptak. A megjelenést kihangsúlyozza az L-alakú nappal menetfény, erőteljes látványt keltve. Hátul karakteres fényszórók hangsúlyozzák ki az ikonikus RX megjelenést, miközben a 40 mm-rel szélesebb nyomtáv még jobb útfekvést ígér. A csomagtérajtó új „LEXUS” felirata tiszta és modern látványt nyújt. Az RX sportos kvalitásait kihangsúlyozó F SPORT változat még dinamikusabb első hűtőrácsot, oldalküszöböket és új lökhárítókat kínál. Ez a felszereltségi szint kizárólag a nagyteljesítményű RX 500h hibrid (vagy Kelet-Európában az RX 350) esetében lesz elérhető.

A luxus új szintje

A Lexus azért fejlesztette ki a Tazuna műszerfal-elrendezést, hogy még inkább vezetőközpontúvá tegye a belső teret. Az új NX és RZ modellekben bemutatkozó megoldás most az új RX-nél is megjelenik. A japán gyeplő megfelelőjeként értelmezhető Tazuna a közvetlen, mégis intuitív vezérlést helyezi a középpontba. Belül a különféle információforrások, mint például a multimédiás kijelző, a műszercsoport, a fordulatszámmérő, a központi műszerek és a head-up display úgy csoportosul, hogy tartalmuk minimális szem- és fejmozgás mellett leolvasható.

Az újratervezett első ülések kimagasló sokoldalúságot, kiváló megtámasztást és továbbfejlesztett fűtés/szellőztetés funkciót kínálnak. Az ülések oldalsó részének konkáv kialakítása még jobb megtámasztást biztosít a csípőnél. Az új RX egyik látványossága a vegán belső tér lehetősége, amely az ökotudatos vásárlók egyre nagyobb számára tekintettel készült. Mindez azt jelenti, hogy Comfort felszereltségi szint esetén nem csak az ülések, de a kormánykerék és az előválasztó kar borítását is műbőr adja, amelynél az ügyfelek választhatnak a fekete vagy a bézs színárnyalat közül. A Lexus „Omotenashi” vendégszeretetének kifejezéseként a Lexus hangulatválasztó funkció lehetőséget biztosít arra, hogy az utazók személyre szabják az RX hangulatvilágítását, 64-féle színből és tizennégy egyedi hangulatból választva. Az új RX tágas csomagtartót és öt kényelmes helyet kínál kimagasló lábtérrel. Az utazók közötti távolság megnövekedett (1010 mm, ami +10 mm a korábbi modellhez képest), ami az új ülésekkel és az intelligens térkihasználással együtt tágasabb érzetet kelt az új RX belső terében. A csomagtartó is könnyebben kihasználható a 30 milliméterrel alacsonyabb küszöbnek köszönhetően. A csomagtérajtó intelligens kialakításának köszönhetően a csomagtartó további 50 milliméterrel hosszabb lett. Ez különösen hasznos a nagyméretű tárgyak elhelyezése során, miközben a 40:20:40 arányban ledönthető hátsó ülések különösen jó variálhatóságot tesznek lehetővé. Új, elektromos kilincsrendszer működteti az ajtók nyitását, kifinomultabb, biztonságosabb és kényelmesebb használatot lehetővé téve.

Lexus Driving Signature: kényelem, irányíthatóság, magabiztosság

Minden RX modell közvetíti a ‘Lexus Driving Signature’ vezetési élményt, köszönhetően a kivételes platformnak és hajtásláncoknak. Teljesítmény tekintetében vannak eltérések, de a kimagasló kényelem, a kivételes reakcióidő és a lineáris és közvetlen gyorsulás közös nevező, ami a vezetőt helyezi a középpontba, a magabiztosság érzetét közvetítve. Az új RX alapját a GA-K platform adja, amely az NX-hez hasonló felépítéssel, de eltérő hangolással nyújt még többet. Hátul például teljesen átalakították az alapokat, hogy megnöveljék a tengelytávolságot, miközben a kiegészítő kereszttartók és futómű-bekötési pontok fokozzák a szilárdságot. A megnövelt szilárdság pedig lehetővé tette a Lexus mérnökei számára a futómű még aprólékosabb finomhangolását, amivel nem csak a menettulajdonság, de a kényelem is javult. Az RX új platformja 90 kilogrammos súlycsökkentést tett lehetővé, a magasság 10 milliméteres csökkenése pedig hozzájárul a súlypont 15 mm-es mérséklődéséhez. A tengelytáv a teljes hosszúság változatlansága mellett nőtt 60 mm-rel, csökkentve a túlnyúlásokat. A nyomtáv elöl 15, hátul 50 milliméterrel szélesebb, ami a 21”-os keréktárcsákkal együtt magabiztosabb kiállással és jobb tapadással ruházza fel az új RX-et. A súlycsökkentés érdekében a Lexus fejlett anyagokat használt, mint például 2GPa szilárdságú acélt a központi oszlopok esetén, illetve alumíniumot a motorháztetőnél és az oldalsó íveken. Az új struktúra 1180 Mpa-s acélt is tartalmaz a küszöbök, valamint 1470 MPa-s acélt a tető merevítésére. Az új kialakítású, többlengőkaros hátsó futómű jelentősen fokozza a menetdinamikát, mivel jobb oldalirányú stabilitást biztosít és még inkább ellenáll az oldalirányú elugrálásnak. Emellett nagyobb mértékű nyomatékot is lekezel, miközben csendesebb, illetve kevesebb vibrációt továbbít. Amellett, hogy a Lexus-ra jellemző csendességet fokozott hangszigeteléssel és vibráció-csökkentéssel érték el a mérnökök, erőt és teljesítményt sugalló hangot alkottak az autó számára. Az érzékek kényeztetése érdekében sokat dolgoztak a tökéletes, luxusautókra jellemző ajtócsukódás hangon.

Kibővített elektrifikált modellkínálat

A ‘Lexus Electrified’ stratégiának megfelelően az új RX hajtáslánci kínálata többféle változattal tolja ki a lehetőségek határait, amelyek a márka elektrifikált technológia terén szerzett több mint 15-éves tapasztalatára építenek: a különösen kifinomult Lexus öntöltő hibrid mellett immár Lexus plug-in hibrid hajtással is kérhető a modell.

RX500h: új mércét képviselő nagyteljesítményű hibrid DIRECT4 összekerékhajtással

  • 2,4 literes, benzines turbómotor 6-fokozatú automata váltóval és DIRECT4 rendszerrel
  • Teljesítmény: 371 DIN lóerő / 273 kW
  • 0-100 km/h: kb. 6 mp
  • CO2: 182-189g/km / Üzemanyag-fogyasztás: 8,2-8,5 l/100km

Az új, nagyteljesítményű RX 500h hibrid modell új mércéket állít fel. A Lexus első turbómotoros hibridjeként kifejezetten olyan vásárlóknak készült, akik a kimagasló teljesítményt keresik. A hajtáslánc teljesen új hibrid architektúrát képvisel, amelynek szíve egy 2,4 literes, benzines turbómotor és egy 6-fokozatú automata váltó. A rendszer összteljesítménye 371 lóerő, ami lenyűgöző gyorsulást és kivételes kanyarképességeket szavatol a DIRECT4 rendszernek köszönhetően. Az elülső elektromotor a belső égésű erőforrás és a váltó között található, és mindkét oldalon kuplunggal rendelkezik, ami különösen rugalmas erőleadást tesz lehetővé. A hátsó tengelyen egy 80 kW-os e-Axle elektromotor található: a kompakt, moduláris csomag magában foglalja a motort, az áttételt és a vezérlést is, kompakt méretei pedig nagyobb helyet tesznek lehetővé az utastérben és a csomagtartóban. A teljesítmény leadását a DIRECT4 rendszer képviseli. Az exkluzív, új Lexus hajtástechnológia az RZ 450e-ben mutatkozott be. Az intelligens rendszer folyamatosan variálja az erőt az első és a hátsó tengely között a vezetési helyzet függvényében; szükség esetén automatikusan és fokozatmentesen, milliszekundumok alatt változtatva a hajtást, precízebben, mint amire bármilyen mechanikus rendszer képes. Amellett, hogy jobb kapcsolatot teremt az út és a kormánykerék között, a DIRECT4 rendszer a stabilitást és a vezethetőséget is javítja nagy sebességnél. Emellett pedig különösen az RX 500h esetében javít a kényelmen azzal, hogy az erőteljes nyomaték megfelelő kezelésével szabályozza a karosszéria elmozdulásait. A nagyteljesítményű hibrid csúcsváltozat esetén a Lexus egymással ellenkező oldalon elhelyezkedő féknyergeket használt az erőteljes fékteljesítmény és a Dinamikus hátsókerék-kormányzás megvalósítására, amely lehetővé teszi a hátsó kerekek optimális mértékű elfordulását.

RX 450h+: az első plug-in hibrid elektromos RX

  • 2,5 literes plug-in hibrid elektromos hajtáslánc
  • Teljesítmény: 306 lóerő vagy 225 kW
  • 0-100 km/h: 7,0 mp
  • CO2: 24-26g/km / Üzemanyag-fogyasztás: 1,1-1,2 l/100km

A Lexus több mint 15 éves elektromos tapasztalatára alapozva hozta létre az RX 450h+ plug-in hibrid elektromos autót, amely a jelenlegi generációs RX 450h felhasználói számára logikus előrelépést jelenthet. A várakozások szerint Nyugat- és Közép-Európa legnépszerűbb változataként az RX 450h+ egy négyhengeres, 2,5 literes hibrid hajtáslánccal és egy 18,1 kWh-s, újratölthető lítium-ion akkumulátorral rendelkezik. A kiegészítő hátsó elektromotor állandó összkerékhajtást eredményez. A konnektorról tölthető rendszer maximális teljesítménye 306 lóerő, a 0-100-as gyorsulást pedig várhatóan 7 másodperc körül letudja majd. Összességében hasonló teljesítményt kínál, mint a kifutó RX 450h, de nagyobb nyomatékkal és jobb gyorsulással rendelkezik. Mivel a teljesítmény nagyobb hányada érkezik az elektromotorokból, a hajtás könnyed és kifinomult. Emellett sokkal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztással és emisszióval rendelkezik. A WLTP kombinált ciklusában várható CO2-kibocsátása kevesebb, mint 26 g/km lesz, miközben üzemanyag-fogyasztása 1,2 l/100 km alatt marad.

A lítium-ion akkumulátor mérete/kapacitása, valamint a Lexus elektrifikáció terén szerzett tudása együttesen körülbelül 65 kilométeres tisztán elektromos hatótávot eredményezett egy feltöltéssel (ez céladat, még homologizációra vár), miközben az elektromos csúcssebesség akár 135 km/h is lehet. A Lexus plug-in hibrid akkor is kimagasló hatékonysággal dolgozik, amikor a nagyteljesítményű akkumulátor lemerül, mivel ilyenkor az RX 450h+ a fejlett, negyedik generációs öntöltő hibrid képességeit hasznosítja.

RX 350h: hatékony, negyedik generációs öntöltő hibrid

  • 2,5 literes, öntöltő hibrid motor
  • Teljesítmény: 245 lóerő vagy 180 kW
  • 0-100 km/h: 8,0 mp
  • CO2: 143-150g/km / Üzemanyag-fogyasztás: 6,4-6,7 l/100km

Az RX öntöltő hibrid változatának kifinomultsága és hatékonysága tovább fejlődött a márka negyedik generációs öntöltő hibrid rendszerének technológiájával az új RX 350h esetében. A 2,5 literes, benzines hajtáslánc maximális teljesítménye 245 lóerő, 8 másodperces 0-100 km/h-s gyorsulása pedig felveszi az versenyt a jelenlegi RX 450h képességével, miközben alacsonyabb károsanyag-kibocsátással rendelkezik. Az RX 350h kimondottan erős alternatívát szolgáltat a dízel konkurensekkel szemben, és tökéletes azon vásárlók számára, akik a kényelmet és a hatékonyságot helyezik az előtérbe.

Innovatív Lexus multimédia és kapcsolódás

Az új RX gyorsabb és stabilabb kapcsolódási lehetőségeket biztosít a legújabb multimédiás technológiát felhasználva: a működtetést állandó kapcsolatot biztosító szolgáltatások és over-the-air (OTA) vezeték nélküli frissítések is megkönnyítik. Körülbelül százféleképpen lehet interakcióba lépni az új RX-szel: például okostelefonnal, navigációval, beszédparancsokkal, a központi kijelzőn keresztül vagy akár felhő alapú kapcsolódással. Az RX alapfelszereltségként 14”-os központi kijelzővel rendelkezik, ami kategóriájának egyik legnagyobb megoldása. A tükröződésmentes képernyő kiegészítő gombokkal rendelkezik a leggyakrabban használt funkciókhoz az intuitív működtetés megkönnyítése érdekében. A HD grafikák kiváló leolvashatóságot biztosítanak, a CPU pedig 3,6-szor gyorsabb, mint a jelenlegi rendszeré. A széria navigációs rendszer mellett az új RX felhő alapú szolgáltatásokat is biztosít az alapfelszereltség részeként (ahol ez elérhető). Az autó adatkommunikációs modulja (DCM) mindig kapcsolatban van, élő információkat szolgáltatva közlekedési eseményekről, balesetekről és útviszonyokról. Az új multimédiás rendszer magában foglalja a ’Szia Lexus’ intelligens beszédvezérlést, amely természetes stílusban mondott kérdésekre és beszédparancsokra is reagál, és akár magyar nyelven is működik. A könnyű okostelefon-integráció szintén széria: a vezeték nélküli Apple CarPlay és a vezetékes Android Auto is elérhető. A vezeték nélküli telefontöltő 50 százalékkal nagyobb teljesítménnyel képes tölteni. A jól ismert Lexus Link távoli hozzáférési funkciók, mint például a vezetési elemzés, a hibrid coach, az üzemanyagszint ellenőrzése és a „find my car”, mellett új lehetőségek is elérhetők az RX 450h+ változathoz: távoli hozzáféréssel ellenőrizhető az akkumulátor töltöttsége vagy időzíthető a töltés. Az alkalmazás lehetőséget biztosít a jármű zárására és nyitására, a csomagtartó nyitására, a klímavezérlésre vagy akár a vészvillogó bekapcsolására is, hogy az autó könnyebben észrevehető legyen a parkolóban. Az új RX jobban felszerelt verziói esetében széria az új, 21-hangszórós Mark Levinson Premium Surround Sound audiorendszer. A Lexus exkluzív audiopartnere által fejlesztett rendszert kimondottan a jármű belső teréhez hangolták a tervezői.

 

Kimagasló vezetőtámogatás

A Lexus számos fejlett, emberközpontú technológiát mutat be az új RX-ben a kényelem, a könnyű használat és az otthonosság fokozásának érdekében az Omotenashi vendéglátás filozófiájának jegyében. Az RX felszereltségei között megtalálható a digitális középső visszapillantó tükör, ami széles, akadálymentes hátralátást biztosít a vezető számára az autó tolatókamerájának valós idejű képét felhasználva. A szűkös helyeken történő manőverezést könnyíti meg a digitális panoráma monitor, amely valós idejű, 360 fokos képet biztosít a jármű környezetéről olyan kamerák segítségével, amelyeket az autó automatikusan képes tisztítani. A rendszer létrehozza az RX virtuális, háromdimenziós képét, felülnézetből mutatva a járművet. Az új RX-hez elérhető a továbbfejlesztett parkolási rendszer, amely elsőként az LS zászlóshajó esetében mutatkozott be. A megoldás a kormánykerék és a fékek automatikus működtetésével képes leparkolni. A rendszer a jármű négy kameráját és 12 ultrahangos érzékelőjét használva térképezi fel a jármű környezetét és képes intelligensen felismerni és elmenteni három különböző rendszeresen használt parkolóhelyet is.

Biztonsági és asszisztens rendszerek

Az új RX következő generációs, aktív biztonsági és vezetői segédrendszereit foglalja magában a legújabb, immár harmadik generációs Lexus Safety System+, amely továbbfejlesztett funkciókkal képes felismerni és megakadályozni balesetveszélyes helyzeteket és baleseteket. A fejlesztések között megtalálható az ütközés előtti rendszer kibővített tartalma, amely már képes észlelni a jármű útjába kerülő motorkerékpárokat és egyéb akadályokat is. Felismeri az ütközés kockázatát az autó felé tartó járművekkel vagy az átkelő gyalogosokkal is kereszteződésnél történő bekanyarodás esetén. A felismerés gyorsabb, a becsapódás elkerülésében pedig még hatásosabban segít a vészhelyzeti kormányzási asszisztens. Az adaptív sebességtartó automatika is még tovább fejlődött: gyorsabban ismeri fel az elénk érkezőket és a sávtartó rendszerrel együtt természetesebben követi a nyomvonalat kanyarokban. A rendszer az eddiginél több jelzőtáblára képes reagálni, beleértve a figyelmeztető és STOP táblákat. Miközben a Lexus Safety System + az alapfelszereltség részét képezi az összes európai modell esetében, a magasabb felszereltségi szintű modellek tulajdonosai kibővített biztonsági csomagot is kérhetnek. Ez magában foglalja a sávváltási segédletet, amely autópályán automatikusan elvégzi a sávváltás feladatát, valamint az első keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszert, amely radaros felismeréssel figyelmezteti a vezetőt az oldalirányból érkező járművekre. Az új RX esetében szintén újdonság az ütközésmegelőző rendszer aktív kormányzási asszisztens funkciója, amely ütközés jelentős kockázata esetén, ha fékezéssel már nem elkerülhető a becsapódás, de kormányzással még igen, vészjelzés és automatikus lassítás mellett a kormányzás feladatát is felvállalja magára. A proaktív vezetési asszisztens segíti az elöl haladó járműhöz mért távolságot tartani – még akkor is, ha éppen nem használja a sebességtartó automatikát, valamint mérsékli a járművekkel és a gyalogosokkal történő ütközés kockázatát. A kormánykerék fölé beszerelt kamera folyamatosan ellenőrzi a vezető állapotát, ha pedig a vezető nem reagál a figyelmeztető jelzésekre, képes az autó lelassítására vagy megállítására is. Az RX elektromos ajtónyitó rendszere kapcsolatban áll a holttérfigyelővel, így a biztonságos kiszállás asszisztens képes megakadályozni az ajtónyitást, ha jármű vagy kerékpáros érkezik hátulról. A Lexus számításai szerint ez a megoldás képes az ajtónyitással kapcsolatos balesetek 95 százalékának megszüntetésére.

Forrás/képek: Toyota CE