Csomagszállítás után az autóbérlet következik

 

 A fővárosi taxik száma drasztikusan megfogyatkozott a járvány ideje alatt. Korábban 7000-7500 személyszállítói létszám 3000-3500-ra csökkent és igen lassan talál magára tetszhalotti állapotából a személyszállítói ágazat. Eközben a Főtaxi beindította csomagküldő szolgáltatását és autóbérléssel kívánja bővíteni palettáját – derül ki Reich Ádám vezérigazgatónak a Forbes magazinnak adott interjújából.

Reich Ádám, a Főtaxi vezérigazgatója

A pandémia többször is padlóra küldte a személyi fuvarozói ágazat munkatársait. Az egyre több hullámban érkező fej- és testütéseket igen sokan nem bírták ki, feladták. Egyetlen számsor álljon itt, ennek igazolására: 2019-ben 7000-7500 taxis engedély volt kiadva. 2021 végén ez 3000-3500-ra csökkent, s bár bizonyos biztató jelek föl- fölvillannak, csak a fővárosból hiányzik 1500 sofőr.

Mindezekről és jövőbeni terveikről eképpen nyilatkozott Reich Ádám, a Főtaxi vezérigazgatója a Forbesnak:

– A koronavírus-járvány megjelenése túlzás nélkül felforgatta a taxis piacot is. Aki mostanában próbált meg taxit fogni Budapesten, pontosan tudja, hogy ez az elmúlt két évben akár a forgalmasabb helyeken is sokkal nehezebbé vált, és a telefonon vagy alkalmazásokon keresztül leadott rendelésre is sokat kell várni. Részben ezért is vágott bele csomagszállításba a Főtaxi.

„Más iparágak a Covid alatt erősödtek. Egyébként az olyan digitalizációs fejlesztésekkel, mint a robotdiszpécser, a taxis mobilapplikációnk megújítása, éppen az a célunk, hogy az utazni vágyók minél előbb és minél kényelmesebben jussanak taxihoz még ebben az időszakban is” – mondja Reich, aki szerint a budapesti piacról összességében 1500 taxis hiányzik.

A taxisok egy része a fellendülésnek indult csomag- és ételszállításban talált új munkát – így vannak ezzel a korábbi Főtaxi-munkatársak is. Reich szerint a céget sofőrjeik 30-35 százaléka hagyta el. Akik nem az áruszállításban vagy az ételkiszállításban helyezkedtek el, a tömegközlekedésben vagy egy teljesen új iparágban próbálják ki magukat.

„Kapcsolatban vagyunk velük, rendszeresen megkérdezzük őket, hogy milyen esetekben térnének vissza. Nagyjából 40 százalékuk továbbra is a koronavírus piacra gyakorolt hatásaitól tart, 40-45 százalékuk a megemelkedett üzemanyagár és autóárak mellett túl nagy beruházásnak tartaná a visszatérést. És van 10-15 százalék, aki köszöni szépen, jól érzi magát az új munkájában” – mondja Reich arról, hogy figyelemmel kísérik korábbi munkatársaik pályáját.

„Úgy döntöttünk, a járványidőszakot egyrészt a szolgáltatásunk fejlesztésére kell fordítanunk, illetve válságállóbbá kell tenni a Főtaxit, amit új szolgáltatással lehet leginkább megvalósítani. Ennek első lépése a csomagszállítás – ebben a Covidtól függetlenül nagy potenciált látunk, mert a koronavírus visszaszorulásával aligha fognak visszaesni az online rendelések vagy az otthoni munkavégzés. Az elmúlt egy hétben várakozáson felüli érdeklődés és megrendelés érkezett” – mondja a vezérigazgató.

„Szeretnénk továbbra is biztosítani ezt a lehetőséget. Megvan a flotta a négy órán belüli csomagszállításra és a taxisflottánk, valamint egy hatékony diszpécserközpont. A diszpécserek között van már átfedés” – mondja. A flottájukban a taxis partnereken kívül hetven jármű áll rendelkezésükre.

A flottát Reich elmondása szerint „a jelenlegi érdeklődés mellet hamar bővíteni kell majd, ehhez terveik között szerepel elektromos haszongépjármű beszerzése is.” A vezérigazgató azt mondja, az új szolgáltatás után nagyobb az érdeklődés, mint arra előzetesen számítottak.

A szolgáltatás díjszabása egyébként a kisméretű üzleti csomagok esetén megegyezik a taxiséval, (vagyis 700 forint alapdíj mellett 75 forint percdíjat és 300 forint kilométerdíjat kell fizetni). „A 4 órán belüli, budapesti kiszállítás nettó 2222 forint; a fővárosi agglomerációban pedig speciális, körzetenként változó díjszabást alkalmazunk” – tette hozzá Reich Ádám. Az ételkiszállítási piac célbavétele „egyelőre nincs a terveik között”.

A Főtaxit a járvány alatt a céges megrendelések tartották víz fölött. Reich azt mondja, a Go esetében „nem választaná szét” a lakossági és a céges ügyfeleket, de utóbbiakat várja elsősorban megrendelőknek.

A csomagszállítás elindítása mellett a Főtaxi a közeljövőben egy másik piacra is belép: a hosszú távú autóbérlésére.

„Már több mint száz tisztán elektromos meghajtású taxink van, ez jelenleg a legnagyobb elektromos taxiflotta Magyarországon. Szeretnénk az üzleti partnereknek tartós bérleti megoldást nyújtani e-járművekre, akár töltési lehetőséggel együtt. Ezt másfél-két hónapon belül már meg is tehetik. Gondolkozunk még elektromos töltőhálózat telepítésén Budapesten és az agglomerációban. Valamint szeretnénk környezetbarát autómosót és önkiszolgáló kereskedelmi egységet bevezetni – szintén Budapesten és az agglomerációban.”

Ezzel szerinte nem a Mol Limo, a Share Now vagy a Greengo konkurenciái lennének.

„Ők klasszikus rövidtávú bérléssel foglalkoznak. Legfeljebb egy-két órára vagy napra adnak bérbe autókat, mi viszont hónapos időtávot kínálunk. Ha például valaki céges autót cserél, de a szalon csak egy év múlva tudja szállítani az újat, mi erre az évre kínálunk megoldást.”

A Gótól és a hamarosan induló autóbérlési szolgáltatásuktól Reichék azt remélik, folyamatosan egyre nagyobb arányban fog szerepelni a bevételeik között. Ugyanakkor szerinte az elkövetkező években még biztosan a taxis bevételek lesznek a legfontosabbak – olvasható a Forbes interjújában.

Cash/fotó: Sebestyén László