Kőbe, acélba fektetett milliók

 

 Már csak a kiegészítő munkák maradtak hátra az 50-es villamosvonal dél-pesti megállóinak felújításából, januárban elkezdődik a korszerűsítés utolsó munkafázisa. A beruházásnak köszönhetően négy megállóhely hét peronja újul meg, amelyeket akadálymentesen lehet használni a jövőben – írja a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közleményében.

Bár az 50-es villamos október vége óta újra a teljes vonalon közlekedik, azonban a járat egyes megállóhelyeinek felújítása azóta is folyamatosan és jó ütemben halad. Az elmúlt hetekben látványos munkálatok zajlottak a XIX. kerületi Kossuth tér és a XVIII. kerületi Szarvas csárda tér között. A munkák során négy megálló – a Kossuth tér, az Árpád utca, a Baross utca (Béke tér irányú fel- és leszállóhely), valamint a Szarvas csárda tér – peronjait és peronberendezéseit építették át. A Szarvas csárda téren – ideiglenes jelleggel – már az új peronokon valósul meg az utascsere.

Október óta térkőburkolatot kaptak a villamosperonok, folyamatban van a gyalogos járdafelületek aszfaltozása és megtörtént az Üllői úton a kopóréteg cseréje és a burkolati jelek felfestése is a megállók környezetében. A kevésbé látványos, de annál hasznosabb munkák is befejeződtek: teljesen kiépült a csapadékvizet elvezető rendszer a peronok környezetében.

A vágányszabályozás, a felsővezeték-tartó oszlopok festése és a peronok kialakítása már korábban megtörtént. Az új esztendő első heteiben helyükre kerülnek az utasvárók és a hulladékgyűjtők, illetve a biztonságos közlekedéshez szükséges korlátok és életvédelmi kerítések is.

Az 50-es villamosvonal akadálymentesítése a Határ úti végállomás felújítását követően folytatódott. A teljes vonal átalakítását követően itt is új CAF-villamosok közlekedhetnek a jövőben. Bár a járművek már megérkeztek Budapestre, azonban még több fejlesztés is szükséges ahhoz, hogy forgalomba állhassanak ezen a vonalon, ezért a beavatkozások megvalósításáig máshol járnak.

A megállóhelyek környezete ugyancsak megújult: felújították a csatlakozó út- és járdaszakaszokat, autóbusz-megállókat, gyalogátkelőhelyeket, 39 új fát telepítettek és a zöldfelületet is rendezték.

A projekt Budapest Főváros Önkormányzata, valamint az Európai Unió finanszírozásával, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) beruházásában, tartalékkerettel együtt összesen nettó 775,226 millió forintból valósul meg.

A „Budapesti villamos- és trolibuszjármű-projekt II. ütem (IKOP-3.1.0-15-2017-00013)” a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ kiemelt közlekedésfejlesztési beruházása. A teljes projekt megvalósítását az Európai Unió az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program keretében a Kohéziós Alapból 17,6 milliárd forinttal támogatja.

A Támogatási Szerződés teljes összege a fővárosi önrésszel nettó 17.699.115.044 forint – ennyiből valósulnak meg ezek a felújítások.

Cash/fotó: BKK