Hetvenmilliárdos belső fejlesztés

 

A 4-es főút vecsési szakaszán lévő kettős körforgalom szomszédságában elkészült és megnyílt a repülőtéri személyzetet és a partnereket szolgáló új Főporta a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren – íja közleményében a Budapest Airport.

November 15-én átadta a forgalomnak a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér új Főportáját a Budapest Airport (BUD). A 440 négyzetméteres, új és korszerű épület a korábbinál két és félszer nagyobb területű, tágas és kényelmes terekkel várja az ügyfeleket, a BUD csoport munkavállalói pedig modernebb és kellemesebb környezetben dolgozhatnak.

Az új Főporta megnyitásával a gépjárműves beléptetés november végétől kizárólag ezen a belépési ponton keresztül valósul meg, vagyis teljes egészében átveszi a korábban a D és a J porták által kezelt forgalmat. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre a portán keresztül naponta átlagosan 3000-3500 fő lép be, köztük a repülőtéri munkavállalók és látogatók, a repülőtér különböző létesítményeit bérlő vállalatok alkalmazottai és a szállítmányozók teherautói.

A Főporta több irányból és közlekedési eszközzel is megközelíthető. Gépjárművel a vecsési Market Central melletti kettős körforgalmon keresztül, vagy a 2. Terminál előtti turbókörforgalomból lehet eljutni a létesítményhez. A vecsési kettős körforgalom, a 2. Terminál és a Főporta között osztott gyalogos és kerékpárút található, emellett a 4-es főúton, a közelben lévő buszmegállótól gyalogosan is be lehet sétálni az üzemi terület új kapujához.

A gördülékeny áthaladást összesen négy sáv biztosítja, amelyből kettő a befelé érkező forgalmat fogadja, egy változtatható irányú, egy pedig a kifelé indulót engedi. Így három sáv könnyen az aktuális forgalomhoz alakítható, a negyedik pedig a túlméretes járművek számára van fenntartva; ezen a nagyobb szállítmányt hozó gépjárművek is könnyen közlekedhetnek. A porta közelében, a repülőtér területén belül, de a biztonsági kerítésen kívül parkoló épült, amely összesen 123 férőhelyet biztosít a kollégáknak, bérlőknek, valamint a fuvarozást végző teherautóknak.

Az új Főporta kialakításakor a Budapest Airport a nettó zéró karbonkibocsátási céljait is figyelembe vette; a kiváló energiahatékonysági jellemzőkkel rendelkező épületet egy 3000 négyzetméteres zöldterület veszi körbe, a tetőre telepített napelemek pedig az épület elektromosenergia-igényének egyharmadát biztosítják.

Chris Dinsdale, a Budapest Airport vezérigazgatója a Főporta átadása kapcsán elmondta: „A repülőtér fejlesztése során nem csupán az utasaink, de a saját munkavállalóink és a partnercégeink munkavállalói is fontosak számunkra. A nekik nyújtott szolgáltatásokra épp olyan figyelmet szentelünk, mint az utasszolgáltatások színvonalának emelésére, éppen ezért hajtottunk végre több, alapvetően az itt dolgozók kényelmét, termelékenységét és biztonságát emelő fejlesztést a két éve zajló, és eddig már 70 milliárd forintot meghaladó fejlesztési hullám részeként.”

Az új Főporta Európai Uniós társfinanszírozással valósult meg, egy összesen 6,2 milliárd forintos (17 460 000 eurós) fejlesztési csomag részeként, amelynek 85%-át az Európai Unió Európai Hálózat-finanszírozási Eszköze (CEF) biztosítja. A forrásból az elmúlt öt évben elkészült többek között a 2. Terminál előtti turbókörforgalom, a vecsési kettős körforgalomhoz kapcsolódó útszakasz kivitelezése, új biciklisávok kialakítása, a repülőtér területét határoló 4-es főút melletti biztonsági kerítés cseréje, a C portától vezető vasúti iparvágány felújítása és kibővítése, egy vasúti áruátrakó létesítése és a repülőtéri tűzivíz-gépház korszerűsítése. A Budapest Airport emellett új belső szervizutat épített, annak térvilágítását korszerű LED lámpákkal oldotta meg, illetve az e-mobilitás fejlesztésére és a Budapest Airport ambiciózus nettó zéró karbonkibocsátási céljai elérése érdekében tíz elektromos töltő üzembe helyezése van folyamatban a Főportánál és az új út mentén – olvasható a közleményben.

Cash/fotó: BUD