Mindenki csak egyirányba

 

Második, látványos üteméhez érkezett a munka a Baross utca-Szabó Ervin tér-Üllői út-Kálvin tér nyomvonalon, ahol a fejlesztésnek köszönhetően még az idén állandó és megbízható trolibuszkapcsolat jöhet létre. A munkák miatt október 25. és 29. között a Baross utca egyirányú lesz a József körút felé a Szabó Ervin tér és a Mária utca között, ezért a 9-es, a 72M és a 909-es járatok a Kálvin tér felé az Üllői útra terelve közlekednek – írja közleményében a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).

Az eredeti terveknek megfelelően halad a trolibusz-felsővezetékhálózat fejlesztése a VIII. kerületben. A kivitelező szakemberei a munkák első ütemében a fali horgokat és a meglévő felsővezeték-tartó oszlopokat ellenőrizték. Az új oszlopok, a váltók, valamint az egyéb berendezések gyártása és beszerzése már korábban elkezdődött.

A helyszíni munka a tartósodronyok bontásával és cseréjével folytatódott a Baross utca-Szabó Ervin tér-Üllői út-Kálvin tér szakaszon, egyúttal megkezdték az oszlopcseréket, valamint hamarosan felszerelik a felsővezeték-tartó keresztsodronyokat és a vezetékeket is.

Október 25-e, hétfő hajnaltól október 30-a, szombat hajnalig alaptestépítés és oszlopállítás miatt a Baross utca egyirányú lesz a József körút felé a Szabó Ervin tér és a Mária utca között, a belváros felé a Baross utca helyett a Mária utca-Üllői út nyomvonalon lehet közlekedni. Ebben az időszakban a 9-es busz, a 72M trolibusz, valamint a 909-es éjszakai járat módosított útvonalon, a Mária utcán és az Üllői úton át közlekedik, nem érinti a Szentkirályi utca megállót, megáll viszont a 83-as trolibusz Üllői út megállójában, valamint az Üllői úton a Szabó Ervin teret megelőzően, az Erkel utca torkolatával szemben.

A fejlesztés részeként a Baross utcai – jelenleg használaton kívüli – troli-felsővezetéket ismét bekötik a hálózatba. Ennek eredményeképp a Harminckettesek tere-Kálvin tér közötti útvonalon is felsővezetékes üzemmódban, gazdaságosabban közlekedhetnek a trolibuszok. Az elektromos terhelésnövekedés miatt fejlesztik a villamos betápláló kábeleket, új felsővezeték-szakaszokat építenek, a Kálvin téren új felsővezeték-tartó oszlopokat telepítenek, a Szabó Ervin téren lévő oszlopokat pedig megerősítettre cserélik. A műszaki átadás-átvételi eljárás várhatóan idén év végén kezdődhet. A fejlesztés nettó 169,2 millió forintból valósul meg.

 

A közösségi közlekedés, valamint az ahhoz kapcsolódó infrastruktúra korszerűsítése 2021-ben is hangsúlyos szerepet kap. A BKK közlekedésfejlesztési beruházásának egyik jelentős célja, hogy frissítse a főváros elöregedett trolibuszállományát, továbbá biztosítsa a trolibusz-közlekedés üzembiztos és gazdaságos üzemeltetésének feltételeit. Ennek keretében ez idáig – európai uniós (KÖZOP ÉS IKOP) források felhasználásával – ötvenhét darab Solaris-Škoda trolibusz (30 szóló és 27 csuklós) állhatott forgalomba Budapesten. Ezek a járművek a kor elvárásainak megfelelő szolgáltatásaikkal – légkondicionálás, akadálymentesség, fedélzeti kamerák, audiovizuális utastájékoztatás – fokozzák a Budapesten utazók komfortérzetét, és négy kilométert önjáró üzemmódban is képesek megtenni.

Rendelkezésre álló anyagi forrás esetén újra lendületet kaphat a fővárosi járműparkfejlesztés annak köszönhetően, hogy a BKK tavaly november 30-án módosította a Solaris-Škoda gyártóval kötött szerződését, így még 2021. november 30-ig él az opciós lehívási lehetőség. A fővárosi közlekedésszervező a jelenleg hatályos szerződés alapján további 48 darab opciós trolibuszra tarthat igényt, erről a jövő héten dönthet a Fővárosi Közgyűlés – derül ki a tájékoztatóból.

Cash/fotó: BKK