Számla vs. nyugta

 

Az online pénztárgép használata ellen már bevezetése óta erős ellenérzéssel viseltetnek a taxisok. Sokba kerül, nincs hova tenni a kocsiban, a legváratlanabb pillanatokban lemerül, továbbá sűrűn elromlik, éves karbantartási és havi adattovábbítási díjat kell fizetni érte. Viszont a rendelet a taxisoknak előírja. Vajon nincs más megoldás?

 

Tavaly év közepéig a taxisok azt az eljárást követték, hogy minden bevételüket szerepeltették az online pénztárgépben. Ha már kötelező, legyen értelme is: a havi, év végi összesítő pontosan mutatta az elért bevételt, nem kellett külön számolgatni. 2020 júliusa azonban alapvető változást hozott az ügymenetben: az adóalanyok részére (akiknek belföldi adószáma van) kiállított számlákat tételesen fel kellett tölteni az adóhivatal adatbázisába, a számlát nem igénylő utasok pedig továbbra is pénztárgépes nyugtát kaptak. Ettől kezdve értelmetlenné vált mindent beütni az online pénztárgépbe, hiszen az dupla bizonylatolást jelentett volna, vagyis egy tétel kétszeresen jelent volna meg az adóhatságnál. Eleinte sokaknak okozott problémát ez az átállás…

A számla kiállítására kétféle lehetőség mutatkozik:

  • Kézi, papír alapú számla – ekkor az utas a kezébe kapja a bizonylatot, a vállalkozó pedig a vonatkozó rendelet alapján az adatokat négy napon belül feltölti az erre alkalmas programmal a NAV szerverére.
  • Elektronikus úton kiállított számla – az erre alkalmas készülékkel (telefon, tablet) a számla egy számlázó programmal készül el, ekkor az adatok azonnal, online eljutnak a NAV-hoz, az utas pedig email címére kapja meg a számlát.

Az eltelt több mint egy év tapasztalatait leszűrve megállapíthatjuk, hogy az utasok egy jelentős része ma már számlát kér. 2021 januárjától ugyanis további változás következett be. Immár minden kiállított számlát fel kell tölteni a NAV-hoz. Függetlenül attól, hogy adószámos a vevő (utas), vagy „Mari néni” kér egy számlát a saját nevére. Utóbbi esetben csak a számlaszám, a dátum és az összeg kerül be az adatbázisba, a vevő neve és címe – adatvédelmi okból – nem! A nagyobb társaságoknál így a pénztárgép használata szinte marginálissá vált, már csak egy nyűg a taxis nyakán. Felmerült a kérdés: nem lehetne ennek az eszköznek a használatát valami módon kiküszöbölni?

Nyilvánvaló, hogy valamilyen bizonylatot ki kell bocsátani az átvett viteldíjról. De mi legyen ez? Számla, vagy nyugta? Mit mond a jogszabály?

 Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (áfatörvény) fő szabálya szerint az adóalanynak az általa teljesített termékértékesítésről, szolgáltatásnyújtásról számlát kell kibocsátania. Ha az adóalany azért mentesül a számlakibocsátási kötelezettség alól, mert

  • Az igénybevevő nem adóalany és nem is jogi személy;
  • a vételárat készpénzzel, készpénz-helyettesítő fizetési eszközzel vagy pénzhelyettesítő eszközzel a teljesítésig kifizeti
  • és a vételár nem éri el a 900 ezer forintot,
  • továbbá a vevő nem kér számlát,

akkor az adóalany köteles nyugta kibocsátásáról gondoskodni [áfatörvény 159. §, 165. § (1) bekezdés b) pontja, 166. § (1) bekezdés].

A fő szabály tehát a számlaadás. Ez alól csak mentesülni lehet a felsorolt esetekben. Akkor adhatunk mindenkinek számlát?  Érdemes a számla tartalmi követelményeit megvizsgálni ennek eldöntéséhez. Ezek egyszerűsítve a következők:

  • Sorszám
  • Dátum
  • Áfa kulcs (vagy a mentesség jelölése)
  • Összeg
  • Vevő neve, címe

Egyedül ez utóbbi követelmény – a vevő neve, címe – teszi lehetetlenné esetenként számla kiállítását, hiszen ezen adatok megadására a vevő (utas) nem kötelezhető. Így a jogszabály szerint nyugtát kell kibocsátanunk, amely kötelezettséget a 48/2013. (XI. 15.) NGM rendeletben meghatározottak szerint a taxisoknak pénztárgéppel kell teljesíteni. Bezárult a kör?

Van egy mondás: „mindennek van határa – de megkerüljük” Hogy lehetne ezt a dilemmát feloldani? A megoldás a taxirendelések gyakorlatából eredhet. Ott ugyanis minden esetben automatikusan rendelkezésre áll egy név és egy cím. A számla kiállításának immár semmi akadálya! Ily módon még az azonnali bizonylatolás is megoldható, hiszen van már olyan eszköz, amellyel az utas részére a helyszínen nyomtatott számla adható. Ezek a számlázó programmal összeköthető nyomtatók egyre olcsóbbak, használatuk egyre népszerűbb.

Na de még egy eszköz a taxiban? Nem elég a már meglévő arzenál? Nyilvánvalóan csak úgy érdemes beruházni újabb készülékekbe, ha ezáltal egy másik készülék – jelesül a pénztárgép – kikerül onnan…

Fenti kérdésben szakmai szervezetek és taxis vállalkozók is állásfoglalás-kéréssel fordultak a NAV-hoz. Várjuk a választ…

– oli –