Készül a rendelet Angliában

 

Egy igen érdekes jogszabály elfogadásán dolgozik az Egyesült Királyság. Ami nem feltétlenül segítené elő az elektromos autók terjedését, sőt, sok leendő vásárlót meg is rémíthet – hívja fel a figyelmet az e-cars.hu.

A terv az, hogy egy jogszabály segítségével lehetővé tennék az energiaszolgáltatóknak, hogy az áramkimaradások elkerülése érdekében csúcsidőben kikapcsolhassák az otthoni és munkahelyi elektromos autótöltőket.

Elsőre csúnyán hangzik a jogszabály lényege, de nézzük meg a részleteket. A Grant Shapps közlekedési miniszter által bejelentett törvényjavaslat előírja, hogy az otthoni vagy munkahelyi telepítésű elektromos autótöltők esetében akár napi 9 órás szünet is kezdeményezhető a szolgáltató részéről, hogy elkerüljék a nemzeti villamosenergia-hálózat túlterhelését.

Adódik a kérdés, hogy ezt mégis hogyan akarja megvalósítani egy szolgáltató. Hiszen otthon, vagy munkahely esetében nem látszik, hogy a betáplált elektromos áramot mi használja (legtöbb esetben).

A válasz az internet. 2022. május 30-tól az új otthoni és munkahelyi töltőknek „okostöltőknek”, azaz a világhálóhoz csatlakoztatott töltőknek kell lenniük, és képesnek kell lenniük fogadni előre definiált parancsokat, melyek például képesek a működésüket korlátozni reggel 8-tól 11 óráig vagy 16 órától 22 óráig. Az otthoni töltők felhasználói azonban szükség esetén felülbírálhatják az előre beállított beállításokat, bár nem világos, hogy milyen gyakran tehetnék ezt meg.

A napi kilenc órás állásidőn kívül a hatóságok bizonyos területeken 30 perces „véletlenszerűen kiválasztott késleltetést” írhatnak elő az egyes töltőkre, hogy elkerüljék a hálózat túlterheltségét. Az Egyesült Királyság kormánya úgy véli, hogy ezek az intézkedések segítenek majd elkerülni azt, hogy csúcsidőben problémás legyen az energiaszolgáltatás biztonsága. Így elkerülve az áramkimaradásokat. Az autópályák és az A-minősítésű utak mentén elhelyezett nyilvános és gyorstöltők azonban mentesülnének a jogszabály hatálya alól.

A Közlekedési Minisztérium aggodalmait az az előrejelzés indokolja, hogy 2030-ra 14 millió elektromos autó lesz az utakon. Ha otthon ennyi elektromos autót csatlakoztatnak a hálózathoz, miután a tulajdonosok 17 és 19 óra között megérkeznek a munkából, az komoly igénybevételt jelentene a meglévő villamoshálózatnak.

A jogszabály megalkotója azzal érvel továbbá, hogy ez segíthet az elektromos járművek vezetőinek abban is, hogy pénzt takarítsanak meg azáltal, hogy rákényszerülnek a járművek éjszakai töltésére. Melynek díjszabása jóval kedvezőbb. A jövőben a Vehicle-to-Grid (V2G) technológia terjedésével még jobban eloszlathatók a túlterheltségi csúcsok, hiszen az ilyen szabványt ismerő autók kétirányú töltése lehetővé teszi, hogy az aktuális igényekhez igazodjon a töltés – olvasható a tudósításban.

Cash/fotó: Google