Lassan véget érnek a veszteségcsökkentő intézkedések

 

Németh Zoltán a City Taxi új elnöke 2020. január 2-án lett az Igazgatóság tagja. Majd – már a pandémia tavaly nyári lazulása idején – 2020. augusztus 2-án a City Taxi Fuvarszervező Szövetkezet Közgyűlése elnöknek választotta. Az új vezető Tamás Miklóst váltotta, aki 15 éven keresztül – nyugdíjazásáig – töltötte be a Szövetkezetnél ezt a tisztséget. Németh Zoltán munkáját két új Igazgatósági tag, Szőnyi Tibor és Székely György segíti.

Németh Zoltán elnök

 

  • Azt talán ellenségeid sem állítják, hogy a legkedvezőbb időszakban vetted át a City vezetését. Gondolom, nem így tervezted.
  • Valóban nem. A kollégák részéről érkező visszajelzések is megerősítik, hogy tudják, aki ilyen szinte példanélküli helyzetben vezető tisztséget vállalt, az bizony kemény fába vágta a fejszéjét. Hasonló esetre talán még nagymamáink, nagyapáink sem emlékezhetnek, mert az 1918-19-ben tomboló spanyolnátha is már több mint 100 éve volt. A Covid-19 járvány 2020 márciusa óta keseríti meg mindennapjainkat. Még akkor is így lehet fogalmazni, ha a tavaly nyári lazítást is figyelembe vesszük. Sajnos az a rövid időszak sem jelentett különösebb kárpótlást az előzőkért és mielőtt kezdtünk volna fellélegezni, jött a második, majd a harmadik hullám. A helyzetet borzasztó nehéz volt kezelni. Az is tény, hogy a váratlan járvány nem csak nekünk jelentett szinte megoldhatatlan feladatot, mert az ország szinte minden része szembesült vele, ám ez minket nem különösebben vigasztalt. Számunkra az volt a feladat, hogy tudjunk olyan megoldást találni, mely a kollégáinknak a lehető legkisebb kárt okozza.
  • Tudnál számokat mondani? Mekkora volt a létszám nálatok a Covid előtt, úgy a tulajdonosok, mint a vállalkozóitok között és mennyi most?
  • 2020 februárjában az összlétszámunk 879 volt. Jelenleg 760-an vagyunk, de ez a létszám állandóan változik.
  • A többiek szüneteltetnek?
  • Többen elmentek a cégtől és más munkát vállaltak, mert úgy látták, a taxizás jelenleg nem olyan jövedelmező vállalkozás, amiből meg lehet élni.
  • Létszámotok és a ténylegesen fuvart vállalók között is jelentős a különbség. Ők fenntartják tagságukat, csak nem dolgoznak?
  • Olyan lehetőséget biztosítottunk taxisainknak, hogy aki hosszabb ideig nem taxizna, annak lehetősége van havi 5000 forintért a jogviszony fenntartására. Mindössze az volt a kikötés, hogy 1 évig nem jöhet vissza taxizni. Ám, ha az üzletmenet időközben úgy megindulna, hogy a Citynél igény lenne taxisokra, akkor azokat a kollégákat részesítjük majd előnyben, aki fizették a havi 5000 forintot és nem vitték el tőlünk a pénzüket.
  • Arra vannak adataitok, hogy a végleg abbahagyók között a szövetkezeti tagok, vagy a szerződéses viszonyban álló vállalkozók vannak többségben?
  • Vegyes a kép. Nem lehet azt mondani, hogy nagyobb a tulajdonosi elvándorlás, mint a vállalkozói. A tulajdonosok között kétségtelenül több a nyugdíjas, akik ahogy teltek-múltak a hónapok egyre inkább belátták, hogy ennek bizony nem lesz vége egyhamar. Arra, hogy a korábbi fuvarszám meglegyen, még nagyon sokat kell várni. Ezért közülük többen azt mondták, elég volt, és abbahagyták. De így tettek nagyon sokan a vállalkozók közül is. Vagyis nem volt komoly különbség.
  • Akik elmennek, kilépnek, azok értelemszerűen viszik a pénzüket is, így viszont nyilván jelentősen csökkent a Szövetkezet tőkéje. Ez nem jelentett likviditási gondot?
  • Nem volt egyszerű feladat, de azért megoldottuk. Próbáltuk optimalizálni a költségeket. Például korábban 12 év citys vállalkozói előélet volt a feltétele annak, hogy valaki a Szövetkezetben tulajdonos lehessen. Mi most azt mondtuk, hogy a határt levisszük, és 8 évben húzzuk meg. Ezt a lépést közgyűlésünk meg is szavazta. Így akik már itt voltak 8 éve, és az Igazgatóság a munkájukban nem talált semmiféle kivetnivalót, továbbá kérték felvételüket a tulajdonosok közé, azokat felvettük szövetkezeti tagnak. Így ők hoztak be pénzt. Ez persze korántsem volt akkora, mint amennyit mi a kilépőknek kifizettünk, nem pótolta teljes mértékben a hiányt, de mégiscsak kaptunk egy jelentősebb „tőkeinjekciót”, mely segít a napi működésben.
  • Ez egy nagyon nehéz időszak volt, és még most sem könnyű, bár bizonyos mértékű lazítás már tapasztalható. Viszont nem csak a taxi társaságok könyvelhettek el akár milliárdos bevételkiesést, hanem például szállodák, panziók, vendéglátóhelyek, utazási irodák, hajós cégek mentek csődbe, vagy lehetetlenültek el végleg.
  • Nekünk is nagyon komoly veszteségeink voltak, de azért tudtuk úgy kezelni a költségvetést, hogy az eredetileg várt hiány alacsonyabb lett. De ehhez kellett a kollégák támogatása. Egyértelmű, nem csak az Igazgatóság érdeme, hogy tudtunk faragni a költségekből. Ez a taxisok nélkül nem sikerült volna.
  • A tagdíjat csökkentettétek, vagy az nem változott?
  • március 15-ét sokáig nem felejtjük el. Ekkor vezették be a megszorításokat. Március 16-tól megrendeléseink száma durván 80%-kal visszaesett! Napi szinten olyan 1000-1200 megrendelésünk volt hétköznap. A hétvégéről nem is beszélek, mert az még ennél is rosszabb mutatóval rendelkezik. A cég alkalmazkodott ehhez a helyzethez, és a taxisoknak több hónapon keresztül kedvezményt tudott biztosítani a fuvarszervezési díjból.

  • Most mennyi a tagdíj?
  • 2021 májusára álltunk vissza a teljes fuvarszervezési díj megfizetésére. Ez most a vállalkozóknak 86 ezer forintot, a szövetkezeti tagoknak pedig 74 ezer forintot jelent havonta.
  • Szabályoztátok a fuvarozási feltételeket is. Nem lehet minden nap címhez jutni. Pontosan mit jelentett, vagy mit jelent ez?
  • Úgy döntöttünk, hogy mivel nem volt annyi cím, mint amennyi korábban, ezért napi szinten megfeleztük a létszámot a taxisok hívószámai alapján. Így a páros napokon a páros hívószámmal, a páratlan napokon a páratlan hívószámmal rendelkezők kaptak a központtól címet. Ez jó ötlet volt, melyet a taxisok is támogattak és ami – reményeink szerint – hamarosan idejét múlttá válik. Nagyon szeretnénk már visszarázódni a korábbi állapotba. Ez a páros-páratlan szabályozás megnehezítette a döntéseket, továbbá a hónapok fele nem 30, hanem 31 napból állt a februárt leszámítva, ami eleve igazságtalanná tette a szabályozást. A 30 nappal nincs és nem is volt gond, az osztható 15-15 napra. Ám a 31 nem, és ezt úgy oldottuk meg, hogy a maradék 1 napon mindenki kapott a központtól címet.
  • Mit tapasztaltok, javul a helyzet?
  • Egy kisebbfajta emelkedés elindult. Ennek örülünk, ezt látjuk a napi-szintű statisztikákban is, és reményeink szerint lassan elgondolkodhatunk a komolyabb lazításokon, vagy akár a páros-páratlan rendszer megszüntetésén.
  • Ahogy mondják, ember tervez, Isten végez. De a bizonytalanságban hogy látod, elkezdhetitek előbb-utóbb visszahívni az 5000 forintos fenntartóit fizető taxisokat?
  • Ez attól függ, hogy a megrendelések milyen mennyiségben növekednek, mekkora lesz a kereslet, amihez a létszámot igazítjuk majd. Egyébként azokkal a munkatársakkal, akik elmentek, de fizetik a havi 5 ezer forintot úgy állapodtunk meg, hogy egy évig nem jönnek vissza. Ma még semmit sem lehet hosszabb távra előre látni. Tudjuk, hogy ha vírushelyzetnek vége is van, nem látható, hogy a szállodaipar, a vendéglátás, a turizmus, mikor tér magához a fővárosban. Amíg ezekben az ágazatokban nincs érdemi fejlődés, visszarendeződés, addig nekünk sem lesz sokkal több megrendelésünk. Tehát figyeljük a folyamatot és döntéseinket ehhez igazítjuk.
  • Van arról kimutatásotok, hogy hány taxisotok halt meg a Covid-19 miatt?
  • Sajnos a járványnak van halottja nálunk is. Annak ellenére, hogy nagyon sok óvintézkedést bevezettünk kollégáink védelmében. Ilyen volt a páros-páratlan beosztás, a kapcsolatok korlátozása, az autók fertőtlenítése, az utasoknak szükség esetén adott maszk, vagy az, hogy a sofőr mellé senki sem ülhetett. Sajnos meghalt egy kollégánk a Covid-19 vírus miatt, viszont az egy is sok, hisz minden kollégánk, barátunk pótolhatatlan veszteség.
  • Tudom a bizonytalanságban az ember egy napra előre is nehezen tervez, de ha nem lenne ez a járvány, és minden úgy menne, mint ez előtt évtizedekig, mint a City elnöke, milyen fejlesztésekben gondolkodnál?
  • A fejlesztések folyamatban vannak. Még így a Covid-járvány idején is voltak olyan terveink, melyeket mindenképpen szerettünk volna megvalósítani. Például az applikációnkat, vagy címkiadó rendszerünket folyamatosan építjük. Megvalósítottuk a home-office fejlesztésünket is, mert ha valakivel bármi történik, lebetegszik, karanténba kerül, akkor e miatt ne álljon meg az élet. Ez a diszpécserszolgálatra, a pénzügyre, a marketingre egyaránt vonatkozik. Tehát szükség esetén mindenki tud otthonról dolgozni. E mellett szeretnénk biztosítani kollégáinknak a megfelelő mennyiségű munkát, ha kijönnek dolgozni, akkor a „jóllakottság érzésével” menjenek haza. Amennyiben nem lenne ez a járvány, úgy megpróbálnánk továbbra is egy kicsivel előbbre járni, mint a többiek. A City mindig is erről volt ismert. Például tudjuk, hogy van pénztárgép, POS-terminál, taxióra, URH és táblagép, továbbá telefon az autókban. Lassacskán a sofőrnek nem jut elég hely. Szeretnénk ezen eszközök egy részét kiváltani. Fontos e mellett, hogy az utasokat minél egyszerűbben, minél komfortosabban tudjuk kiszolgálni.
  • Végül, mikor lesz a közgyűlés, van erre valamilyen elképzelés?
  • A „vészhelyzet” végét követő 90 napon belül kell megtartani az éves közgyűlést, melyen a mérlegünket el kell fogadtatni a tagsággal. Ennek beadása megtörtént úgy, ahogy azt a jogszabály lehetővé tette. Vagyis a három igazgatósági tag elfogadta a mérleget. Ez jogilag rendben van, viszont a legközelebbi közgyűlésen ezt a tagságnak is meg kell erősíteni.
  • Köszönöm a tájékoztatást!

                                                                                                                             -kó.