Személyiségjegyek nélküli önvezető járművek

Már az is utal a tulajdonosok személyiségjegyeire, milyen színt választanak autójuknak. Ez egészen eltérő a magánszemélyek, a cégek és a flottaüzemeltetők esetében. Ez a különbség alaposan át is alakíthatja a világ járműparkjának színösszetételét az önvezető autók megjelenésével és elterjedésével – olvasható a Forbes oldalán.

Az Egyesült Államokban az elmúlt öt évben forgalomba helyezett új autók 24 százaléka fehér, 23 százaléka fekete, 16 százaléka szürke, míg 15 százaléka ezüst volt. Említést érdemelnek még a piros és a kék autók tíz, illetve kilenc százalékkal, a barna autók mindössze az elmúlt öt év új autóinak egy százalékát teszik ki, míg az összes többi maradék szín el sem éri az egy százalékot.

Lance Eliott, a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás globálisan elismert szakértője a Forbes hasábjain írt arról, hogy a fenti helyzet hogyan alakulhat át az önvezető autók megjelenésével. Fontos leszögezni, hogy ez esetben tényleg önvezető autókról, tehát négyes vagy ötös szintű autonóm járművekről beszélünk, amik egyelőre még nincsenek az utakon.

Eliott kitért arra is, hogy az autósok általában okkal választanak egy bizonyos színt, a megfontolásaik sokszor érzelmi alapúak. Ugyanakkor a cégek esetében a színválasztás csak egyike az árat befolyásoló tényezőknek, amin nem sokat vacakolnak.

Ahogyan arra Eliott is felhívja a figyelmet, a négyes- és ötös szintű autonóm járművek esetében nem beszélhetünk olyanról, hogy járművezető vagy sofőr. Ezt a feladatot ugyanis a mesterséges intelligencia látja majd el, így az autónak csak tulajdonosa lesz, de nem vezetője.

Ez azért is érdekes, mert sokan a vezetéssel, vezetési stílusukkal, illetve magával az autójukkal fejezik ki önmagukat, személyiségüket. Az önvezető autó esetében erre viszont nem lesz lehetőségük, így az sem lesz érdekes, milyen színű az adott jármű.

A szakember szerint az önvezető autókat cégek, nagyvállalatok fogják majd birtokolni, és szolgáltatásként vehetik igénybe az ilyen járműveket azok, akik szeretnék. Ebből következik, hogy az autó színét nem az fogja kiválasztani, aki használja.

A cégek számára nyilvánvalóan nem az önkifejezés eszköze lesz az autó színe. Természetesen a cég sajátos arculata miatt előfordulhat, hogy valami különlegesebb színben rendelnek majd önvezető autókból álló flottákat, de vélhetően fontosabb szempont lesz az ár és a könnyebb javítás, így a ma is népszerű fehér, fekete és szürke színek még inkább meghatározóvá válhatnak az utcákon és a parkolókban.

Egyes szakemberek szerint mire eljutunk oda, hogy széles körben elterjedjenek az önvezető autók, már nem is a mai ismert formában lesz színe az autóknak, hanem egyfajta elektronikus külső réteg fedi majd be a járműveket, amik aztán hirdetési felületként jelenhetnek meg. A gyakorlatban ezt úgy kell elképzelni, mintha LED-ekkel lennének befedve az autók, amiken azt jelenítünk meg, amit akarunk.

Ez akár azt is jelentheti, hogy az önvezető autókat üzemeltető cégek naponta változtathatják a járművek színét aszerint, mi tűnik éppen kifizetődő megoldásnak – szembesülhetünk e jövőképpel az autopro.hu anyagából.

Bárhogy is lesz, az biztos, hogy évtizedes távlatról beszélünk akkor, amikor felmerül a kérdés: hogyan változtatja meg az önvezetés a járművek színét.

Cash/fotó: Google