Időjárás, útviszony adatok a felhőből
Abban már semmi újdonság nincs, hogy az időjárásra és közlekedésre szakosodott rádióadók, akár az adás megszakításával is tájékoztatják a gépjármű vezetőjét a várható út- és látási viszonyokról. Dehogy gépjárművek szolgáltassák az adatokat a felhőbe és ezt közvetítse az adott veszélyeztetett szektorban közlekedőknek az égi bázis, no, ez már nem semmi.
Minden évben látni olyan felvételeket, amikor tucatszám csúsznak egymásba autók egy autópályán, mert a sofőrök későn reagálnak a megváltozott útviszonyokra. Az ehhez hasonló helyzeteken segíthetnek az egymás között kommunikáló járművek.
Az Audi ugyan 2017 óta használ autók közötti – Car-to-X – kommunikáción alapuló fejlesztéseket, ugyanakkor most olyan rendszerrel jelentkeznek, amely nagy pontossággal és valós időben lesz képes az autóktól szerzett adatok alapján lokális figyelmeztető jelzéseket küldeni – hívja fel figyelmünket a hvg.hu legutóbbi cikkében.
Az Audi a rendszerét az anyavállalat Volkswagen-konszern nemrégiben alapított szoftverfejlesztő cégével, a Car-Software-rel közösen dolgozta ki. A szoftver képes arra, hogy amikor a hagyományos menetstabilitási rendszerek szenzorai – ABS/ESP – jeges utat érzékelnek egyebek mellett a kerekek hirtelen megváltozó forgási sebességéből, ezeket az adatokat rögtön feltöltik a felhőbe a helyi térképadatokkal és más a helyszínhez kapcsolható információkkal együtt, amire a rendszer a többi autónak is kiküldi a figyelmeztető jelzést.
Természetesen minél nagyobb az adatokat szolgáltató autók száma a rendszerben, annál hatékonyabb a működése hasonlóan minden közösségi alapú adatszolgáltatáshoz. 2021-ben például már 1,7 millió a Volkswagen-konszernnél készült jármű lesz, amely aktuális adatokkal látja el a szoftvert, és ezek száma 2022-re hárommillió fölé nőhet.
Oly mérvű az innováció a gépjárműgyártásban, hogy azt földi, emberi ésszel követni sem lehet. Miközben örömmel fogadjuk ezen szolgáltatások egyre bővülő körét, egyre inkább kényelmesedünk bele a gépjárművezetésbe és észre sem vesszük, miként veszi át az irányítást a mesterséges intelligencia, válunk előbb mellék-, majd nélkülözhető szereplőivé a gépjárművezetésnek. Ez pedig nem más, mint az 5. szintű önvezető technológia, a sofőr nélküli járműveké. Minél korábban érjük ezt el, annál hamarabb válnak munkanélkülivé a taxisofőrök.
Cash/fotó: Google