A balesetek kevesebb, mint 10 százalékáért felelősek az idősek

Számos idős taxisofőr kényszerül volán mögé, hogy megélhetését biztosítsa.

A több évtizednyi rutin, millió fölött balesetmentesen futott kilométer igazolja: „öreg motor, nem vén motor!” Sajnálatos, hogy egy közismert szépkorú balesete képes a közhangulat idősek elleni felkorbácsolására, annak ellenére, hogy a CLB biztosítási alkusz kimutatta: a 65 év fölöttiek a balesetek kevesebb, mint 10 százalékáért felelősek. 

Az ismert újságíró és riporter, Vitray Tamás balesete kapcsán érezhetően az idősek ellen fordult a közhangulat, a közösségi médiában tömegével állítják: miattuk van a legtöbb baleset az utakon. Ez óriási tévedés – szögezte le tapasztalatokra és statisztikákra is hivatkozva Németh Péter. A CLB Független Biztosítási Alkusz Kft. kommunikációs igazgatója ezt az alkalmat is megragadva, hogy eloszlassa az aggasztó tévhitet: nem az idősek miatt van a legtöbb baleset, sőt! A biztosítók statisztikája szerint az összes közúti balesetnek kevesebb, mint 10 százalékában játszik szerepet az előrehaladott életkor.

A „hiba” inkább bennünk, fiatalabb emberekben van, mert gyakran türelmetlenek vagyunk az óvatosan, figyelmesen vezető idősebb emberekkel, ezért kapkodunk, esetleg meggondolatlanul hirtelen nagy gázzal sávot váltunk, aminek gyakran koccanás, rosszabb esetben komoly baleset a vége” – magyarázza a szakértő.

A biztosítók tapasztalata szerint az idős emberek fegyelmezettek: nem vezetnek alkoholos állapotban, nem drogoznak, nem okoznak diszkó balesetet – amiből az utóbbi években sajnálatosan sok volt –, nem utaznak többedmagukkal, szigorúan betartják a sebességet és a közlekedési szabályokat éppen azért, hogy biztonságosan közlekedjenek.

Az orvosi szakirodalom 25 éves korig minősíti fiatalnak az autóvezetőt, 65 év felett pedig idősnek. Ezt azért is fontos felidézni, mert a fiatalok hajlamosak már az 50 éveseket is idősnek minősíteni, s ennek a korosztálynak az eseteit is az „öregekéhez” sorolni. A biztosítási szakértő is példaként említi azt a néhány éve történt budapesti esetet, amikor egy vidéki fiatalember a Rákóczi hídra hajtott fel a forgalommal szemben, és nekiütközött egy szabályosan közlekedő teherautónak. Öten ültek az autóban, mindannyian meghaltak. Nem egy 80 év körüli, figyelmetlen, alkalmatlan ember hajtott a forgalommal szemben.

Németh az idősek elleni hangulatért az információközlést is felelősnek tartja. Amikor egy korosabb ember okoz balesetet, akkor a járművezető életkorát pontosan megjelölik – lásd Vitray 88 –, a fiatalok balesetéről viszont többnyire csak annyit: „a jármű vezetője”. Sajnos, ilyen apróságok is az idősek ellen hangolják a közvéleményt, s valószínűleg ez az oka a Vitray Tamásra zúduló haragnak is – olvasható a piacesprofit.hu portálon.

Azt azért nem árt tudni, hogy az autóvezetésnek nemcsak Magyarországon, de az egész világon nincs életkori korlátja. Az idős vezetők száma az átlagéletkor emelkedésével növekszik, hiszen minél több az idős ember, annál több az idős sofőr is. Végül: a jogosítványt Magyarországon 65 éves kor felett kétévente kell meghosszabbítani, de vannak olyan országok, ahol erre egyáltalán nincs szükség.

Nemzetközi kitekintés is azt mutatja, hogy az unióban bekövetkezett balesetek kevesebb, mint 10 százalékáért tehető felelőssé a 65 évnél idősebb korosztály. Kicsit nézzen minden közlekedő magába: még soha nem vétett a közlekedési szabályok ellen? Akár gyalogosan, akár kerékpárral vagy a gépjárműve volánja mögött? Na, ugye! A közlekedés egy „társasjáték” amelyben az életben maradás a kompromisszumkészségen és együttműködésen alapul.

k.z.t./fotó: senior.hu