Dobogós helyen a Ford, az Opel és a Suzuki

A világjárvány számos szigorító, megszorító intézkedéssel járt és jár, gondoljunk csak a kijárási tilalomra, mely most este nyolc óra után csak külön feltételek esetén teszi lehetővé a közterületen történő tartózkodást. Arra voltunk kíváncsiak, mindez milyen hatással bírt a gépjárműlopások alakulására.

A pandémia ideje alatt nem csak a kijárási tilalom, és annak ellenőrzése, de a jelentős forgalomcsökkenés is előidézhette, a kedvező baleseti adatok alakulását. Logikusnak tűnt, a kevesebb jármű, folyamatos kontroll, hatással lehetett a gépjárműlopások alakulására is. Ezért megkerestük az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) Kommunikációs Szolgálatát azzal a kérdésünkkel: Érezhető volt-e a koronavírus miatt hozott intézkedések hatása a gépjárműlopások alakulására a korábbi évekhez képest?

A rendőri eljárásban regisztrált gépjárműlopás bűncselekmények számára vonatkozó bűnügyi statisztikai adatokat, az alábbi táblázatban közöljük.

2010. év 2011. év 2012. év 2013. év 2014. év 2015. év 2016. év 2017. év 2018. év 2019. év 2020. év
5 864 6 160 6 920 5 691 4 803 3 175 2 107 1 736 1 023 837 535

(Felhívjuk a szíves figyelmét arra, hogy az Egységes Nyomozóhatósági és Ügyészségi Bűnügyi Statisztika (továbbiakban: ENyÜBS) rendszeréből származó adatok minden esetben a már lezárt eljárások számáról adnak tájékoztatást: azaz az adatbázis nem az elkövetési idő, hanem a statisztikában való rögzítés időpontja szerint tartalmazza a bűncselekményeket.) Az is érdekelt bennünket, mely típusok a legkeresettebbek, és az ország mely része a legfertőzöttebb? Erre azonban csak részben kaptunk választ, a márkák megjelölésén túl többre nem vállalkozott a válaszadó, ugyanakkor azt a területet sem nevezte meg, ahonnan a legtöbb autót lopták az elmúlt esztendőben. Az csak vélelmezhető, hogy ez – az előző évihez hasonlóan – a főváros és agglomerációja lehetett.

„2020-ban a Ford márkát, amelyet az Opel, a Suzuki, a Volkswagen, a Renault, a Mercedes-Benz, a Peugeot, a Fiat, a BMW és a Citroen követett.”

Azt sem árt tudni, mely módszereket alkalmazzák a bűnözők a gépjárműlopások során:

A jelenleg Magyarországon jellemző eltulajdonítási módszerek:

  • a tulajdonosok figyelmetlensége miatt a saját indítókulcs használatával történő eltulajdonítás;
  • autószállító tréleren történő lopás;
  • az elkövetők az ablaküveg betörését követően az OBD (On-board diagnostics) egységre egy diagnosztikai olvasó csatlakoztatásával és nyers, úgynevezett okos kulcs programozásával valósítják meg a bűncselekményt;
  • az elkövetők a gépjárműbe telepített GPS blokkolására alkalmas jelblokkolót használnak a lopás megvalósításakor.”

Mindezek ismeretében az is fontos lehet, a tulajdonosok mit tehetnek azért, hogy ne váljanak a szakosodott bűnözők áldozatává:

„Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy nincs ellophatatlan gépjármű, azonban a tulajdonosoknak törekedniük kell arra, hogy mindent megtegyenek a védelemért. Mindig be kell zárni az ajtókat, az ablakokat felhúzni, az indítókulcsot kivenni, bekapcsolni a riasztót. Kiszállás után ellenőrizni kell a gépkocsi lezárt állapotát, illetve a riasztó „élességét”. A járművet használók még rövid időre se hagyják nyitott állapotban az autójukat.

Hatásos megelőzési módszer lehet, hogy a gyári riasztón kívül, egyéni védelmi rendszert építtetnek az autóba. Ennek egyik oka, hogy az elkövetők a gyári védelem kiiktatására fel tudnak készülni.

A korszerű mechanikai eszközök közül a különféle kormány-, pedál- és sebességváltózárak alkalmazásával is nagyfokú védettség érhető el.

A lopási szándék megelőzésére, az elkövetők visszatartására szolgálhat a gépkocsi ablaküvegeinek szélébe (mechanikai eljárással) begravírozott, kicsinyített méretű rendszám és alvázszám, mely bizonyító erejű azonosító jelzésként szolgál.

Az úgynevezett mikropontos másodlagos jelölés is hatásos megelőzési módszer, mely egyre több országban elérhető.

A XXI. század technikai vívmányai közül a műholdas navigációs rendszerek használata szintén megnehezíti az elkövetők dolgát.

A kulcs nélkül indítható járművek esetén ajánlott az indítókártyát egy úgynevezett „Faradaykalitkába” téve tárolni. Már elérhetők kereskedelmi forgalomban olyan tárolók, amelybe a kulcsot betéve védhető a jármű az illetéktelen indítástól.

Javasolt továbbá a MABISZ által minősített védelmi eszköz, rendszer használata” – olvashattuk a választ.

A gépjárműgyártás szerves része a folyamatos innováció, amely a mind kényelmes szolgáltatásokkal kívánja vonzóbbá tenni portékáját, ám a fejlesztők a legritkább esetben vonják be a bűnüldözésben érintett szakembereket a tökéletes védelem kialakításába. A lopott autók felderítésével foglalkozó szaknyomozók állítják, s tervezőasztalon megálmodott újabb kényelmi berendezések jelentősen megkönnyíthetik a tolvajok dolgát. Példát is említettek: ma már nem csak a prémium kategóriás gépjárművek indíthatók kulcs használata nélkül, egyetlen gombnyomásra. Ugyanígy könnyebben lehet azt az utót elvinni, amely csomagtartója a lábfej mozgatásával nyitható. Nem is szólva azokról az eszközökről, amelyek segítségével a lezárt, riasztott gépkocsik kódjai megfejthetőek. Ezek közül léteznek olyan egyszerűbb kódolvasó-, fejtő eszközök, amelyek pár százezer forintért az interneten megrendelhetők, míg a prémium kategóriás autók nyitására is alkalmasak, akár másfélmillió forint beruházással szabadon beszerezhetők. A tolvajok és a rendőrök harca ezért is folyamatos, melyben a bűnözők vannak lépéselőnyben.

k.z.t./fotó: police.hu