Változtak a használt autók behozatali szabálya

A taxisokra kevésbé jellemző a külföldről behozott gépkocsik szolgálatba állítása, azért nekik sem árt tudni, néhány szabály módosult e területen is. A legnépszerűbb márkák első helyén a VW Golf áll, második az Opel Astra, míg a harmadik helyre a Ford Focus esett vissza.

Az elmúlt esztendőben 130.430 használt személygépkocsi érkezett Magyarországra, ami 16,6 százalékkal kevesebb, mint 2019-ben. A legnépszerűbb importautónak a Volkswagen Golf bizonyult 4.805 forgalomba helyezéssel, egy évvel korábban ez a típus még csak harmadik volt. A dobogó másik két helyezettje változatlan, de az Opel Astra 4.583 forgalomba helyezéssel az elsőről második, a Ford Focus pedig 4.141 darabbal a másodikról a harmadik helyre esett vissza.

A márkák összesített toplistáján stabilan őrzi vezető helyét a Volkswagen (15.216), második az Opel (13.070), aztán a Ford következik (11.871).

Január elsejével szigorodtak a Magyarországra behozott használt autók műszaki vizsgáztatása. Mint azt Knezsik Istvántól, az Autós Nagykoalíció elnökétől megtudtuk: – A főszabály eddig az volt, hogy honosítási eljárást kellett kezdeményezni azoknál a járműveknél, amelyeknek érvényes műszaki vizsgájuk volt az Európai Unió bármely tagállamában. Ez azt jelenti, hogy a kormányhivatalban egy sima forgalmicsere történt pár ezer forintért, de a magyar rendszámot megkapta a jármű, és addig volt érvényes a műszaki vizsgája, ameddig az előző szólt. Eddig is volt egy nehezített szabály azokra a járművekre, amelyek nem rendelkeztek érvényes műszaki vizsgával, ez esetekben a Magyarországra érkezést követően nem csak az eredetiségvizsgálatot kellett megcsinálni, hanem egy olyan műszaki vizsgát is, amely az állam által üzemeltetett műszaki vizsgálóállomásokon történt – foglalta össze Knezsik István.

Ami most új:

  • amennyiben a jármű „láthatóan” nem felel meg a környezetvédelmi vizsgának (láthatóan füstöt enged ki),
  • amennyiben az autó 6 évesnél régebbi,
  • amennyiben 160 ezer kilométernél többet futott,

akkor kötelező megjelenni a gépjárművel egy olyan vizsgahelyen, ahol a szokott módon végeznek műszaki vizsgáztatást.

Amennyiben a jármű nem „megy át”, abban az esetben – az autó hibájának kijavításáig – nem engedhető forgalomba, rendszám sem lehet rajta.

Knezsik István beszélt a külföldi autóvásárlás veszélyeiről is: – A legnagyobb problémát az jelenti, hogy nagyon sok esetben úgy történik az adásvétel, hogy a kinti eladó már aláírja az őrá vonatkozó részt, és nincs hová visszamenni, amikor már kitöltjük a vevő részt a papírokon. Miután nincsenek benne cégek, magánember ad el magánembernek autót, egy hihetetlen költséget veszünk a nyakunkba azzal, hogy magunknak kell megkeresnünk az eredeti tulajt akár egy távolabbi országban is. Ez óriási kockázat. Rengeteg legenda is van, biztos, nem igazak… – fogalmazott az elnök.

 

k.z.t./fotó:nemzeti.net