Amikor nem indul a kocsi, sokan csak legyintenek: „Sebaj, rácuppantom a kábeleket, és kész is.” Csakhogy a modern autóknál egyetlen rossz mozdulat is több tízezres – sőt akár százezres – kárt is okozhat. Mutatjuk, hogyan kell szakszerűen és biztonságosan bebikázni egy lemerült autót.
Télen különösen gyakori, hogy egy reggeli indításnál már csak a motor forgását hallja, de életnek semmi jele. Ilyenkor legtöbben előkapják az indítókábelt és segítséget keresnek – vagy hívják a sárga angyalt. De mielőtt nekikezdene, érdemes tudni: a rosszul csatlakoztatott kábelek sokba kerülhetnek.
Komoly károkat okozhat egy hiba
A szakértők szerint beindítás előtt kötelező átnézni mind a donorautó, mind pedig az ön járművének használati útmutatóját. Némelyik gyártó ugyanis kifejezetten tiltja, hogy elektromos vagy hibrid autót donorjárműként használjanak. Ezek elektronikája annyira érzékeny, hogy egy rossz lépés maradandó károsodást is okozhat.
A modern autók tele vannak szenzorokkal, vezérlőegységekkel és vezetéstámogató rendszerekkel. Ezeket már egy túlfeszültség, sőt akár egy apró szikra is megbolondíthatja. A „majd csak ráteszem a kábelt és kész” hozzáállás tehát veszélyes lehet – és nagyon drága.

Így bikázzon szakszerűen – lépésről lépésre
Csatlakoztatás (Kábelfelrakás)
- 1.Piros (+) kábel: Csatlakoztassa a piros (+) csipeszt a lemerült autó pozitív (+) sarujára.
- 2.Piros (+) kábel (másik vége): Csatlakoztassa a piros (+) kábel másik csipeszét a donor (működő) autó pozitív (+) sarujára.
- 3.Fekete (-) kábel: Csatlakoztassa a fekete (-) csipeszt a donor autó negatív (-) sarujára.
- 4.Fekete (-) kábel (másik vége): Csatlakoztassa a fekete (-) kábel másik csipeszét a lemerült autó motorblokkjának egy nem mozgó, festetlen fémrészére (pl. motortartó bak). Tehát ezt a végét nem az akkumulátorra, hanem az indításra váró autó motorblokkján vagy karosszériáján lévő csupasz fémpontra kell tenni. Sok autónál erre kijelölt pontot is talál – ezt a használati utasításban jelölik.
Indítás
Indítsa be a donor (működő) autót, és hagyja járni néhány percig, 2000–2500 fordulat/perc körüli fordulatszámon. Próbálja meg elindítani a lemerült autót.
Ha nem indul: kb. 10 másodperc után hagyja abba a próbálkozást – valószínűleg szerelőre lesz szükség.
Ha beindult: kapcsolja be a nagyobb fogyasztókat (ventilátor, hátsó ablakfűtés). Ez megvédi az elektronikát a kábelek leválasztásakor keletkező feszültségcsúcsoktól.
Bikakábel leszedése (Fordított sorrendben)
- 1.Fekete (-) kábel: Először a lemerült autóról a motorblokkról.
- 2.Fekete (-) kábel: A donor autóról a negatív pólusról.
- 3.Piros (+) kábel: A donor autóról a pozitív pólusról.
- 4.Piros (+) kábel: Végül a lemerült autóról a pozitív pólusról
Ha többször próbálkozik, nagy baj lehet
Elsőre nem indul? Maximum 2–3 próbát tegyen. Ha tovább erőlteti, tönkreteheti az elektronikai rendszert. Ilyenkor már érdemes szakembert vagy közúti segítséget hívni – sokkal olcsóbb lesz, mint egy vezérlőegység cseréje.
Forrás: blikk.hu Kép: illusztráció
