Kapcsolat

Magyarország, 1039 Budapest, Rákóczi utca 8.

Keressen minket elérhetőségünkön.

Vasárnap az Európai Néppárt vezetője megerősítette a belső égésű motorok EU-s tilalmának visszavonását, és Brüsszel nevében egy „négy pontos európai autóígéretet” tett a válságba sodródott iparágnak.

A német sajtóban erősítette meg a hét utolsó napján Manfred Weber, hogy Brüsszel valóban visszakozik, és visszavonja a belső égésű motorok fokozatos kivezetéséről szóló, EU-s döntést.

Az Európai Néppárt (EPP) vezetője erre személyes ígéretet is tett a „Welt am Sonntag” című műsorban, és mint jelezte, az új javaslatot ősszel terjesztik előamelyben sok egyéb elképzelés mellett külön kedvezmények is helyet kapnak a kisebb elektromos járművek gyártásához.

klímasemlegesség felé vezető út is felpuhul, amelynek alapvető céljait ugyan fenntartják, de reálisabb, lazább követelményekkel. A döntéssel több ezer autóipari munkahely menekülhet meg a kontinensen.

Brüsszel négy pontos ígéretet tett Európának

Újdonságként Weber egy „négypontos európai autóígéretet” tolmácsolt a vasárnapi műsorban.

Eszerint

  1. a belső égésű motorok fokozatos kivezetésének visszafordítása mellett kilátásba helyezte
  2. egy virtuális autóipari egyetem létrehozását, 
  3. mesterséges intelligencia-alapú gigagyárak használatát a járműfejlesztésben, valamint
  4. tesztterületeket olyan új technológiákhoz, mint az önvezető autók. 

Még rengetegen megúszhatják, hogy utcára kerüljenek

Kiemelte, hogy intenzívebb párbeszédet kívánnak folytatni az autóiparban dolgozókkal, akik közül több ezren már elvesztették a megélhetésüket, vagy hamarosan a vállalatok spórolási programjainak áldozatává válnak.

Megírtuk: néhány napja fő nyugati partnerünknél is az asztalra csaptak, mivel a tradicionális iparágban behozhatatlan versenyhátrány fenyeget, ezért Németország tízpontos akciótervet hirdetett.

Ebben az áramadók csökkentése, a töltőinfrastruktúra bővítése és például az olcsóbb jogosítványok bevezetése is szerepel.

kelet-európai országok többsége számára óriási horderejű a brüsszeli fordulat, mivel jórészt a belső égésű motorokra építenek, míg Magyarország a villanyautók jövőjére készül – a BMW, a BYD és az akkumulátorcella-gyártás köré szerveződő beszállítói hálózat révén a régió egyik fő elektromobilitási központjává válnánk

A jobboldali populistákat is megállítanák

A néppárti vezető szerint az elmúlt törvényhozási időszak ideológiai hibáit ki kell javítani, hogy biztosítani tudják a munkahelyeket az európai autóiparban, és megnyerjék a munkavállalókat.

Ez lassíthatja a jobboldali populisták térnyerését is – jegyezte meg. A hátraarcot vett EU-s döntés egy 2023-tól érvényes uniós rendeletet ír majd felül, amely a személygépkocsik károsanyag-kibocsátásának 100 százalékos csökkentését rendelte el, 2035-től gyakorlatilag megszüntetve a belső égésű motorokat. 

Ez ellen az iparág több prominens képviselője már keményen felszólalt, bírálva a költséges és elrugaszkodott elvárásokat, rámutatva például a vámok, a kínai konkurencia és a vásárlási kedv visszaesésének reális hatásaira. 

Sokan egyetértenek a francia Valeo autóipari beszállító vezetője, Christophe Périllat javaslatával, aki szerint a széndioxid-kvóta 90 százalékra csökkentése kell, ami továbbra is lehetővé tenné a plug-in hibridek és a hatótávolságnövelők használatát.

Forrás: economx.hu Kép: illusztráció