Kapcsolat

Magyarország, 1039 Budapest, Rákóczi utca 8.

Keressen minket elérhetőségünkön.

A Toyota a Magyarországot, Szlovákiát, Csehországot és Lengyelországot magába foglaló Toyota Central Europe elnevezésű, mára a környezettudatos japán autómárka legnagyobb európai piacának számító üzleti régió egyik országában, Csehországban gyártja majd első olyan akkumulátoros elektromos modelljét, amely európai Toyota gyárban készül. A jelenleg a kontinensen öt (bZ4X, Proace City Electric, Proace City Verso Electric, Proace Electric, Proace Verso Electric, Proace Max Electric), hamarosan pedig tovább három (Urban Cruiser, C-HR+, bZ4X Touring) akkumulátoros elektromos Toyota és két (UX  és RZ), hamarosan pedig még egy (ES) akkumulátoros elektromos Lexus modellt forgalmazó Toyota Motor Europe egy új akkumulátoros elektromos modell gyártását kezdi meg csehországi Kolinban található gyárában. A Toyota Motor Manufacturing Czech gyárat egy új akkumulátor-összeszerelő üzem építésével bővítik, amely így az öntöltő hibrid elektromos Aygo X és Yaris modellek mellett egy harmadik, akkumulátoros elektromos modellt is gyárt majd, összhangban a Toyota azon stratégiájával, miszerint az Európában értékesített autóinak 75%-át a kontinensen is gyártják.

A Cseh Köztársaság kormányhivatalában tartott ünnepségen Petr Fiala cseh miniszterelnök, Lukáš Vlček ipari és kereskedelmi miniszter, valamint Yoshihiro Nakata, a Toyota Motor Europe (TME) elnöke bejelentették, hogy a Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ) gyárban egy új akkumulátoros elektromos jármű (BEV) gyártása kezdődik. Az új modell az első európai Toyota gyárban készülő akkumulátoros elektromos Toyota lesz (az ugyancsak Európában gyártott (Proace City Electric, Proace City Verso Electric, Proace Electric, Proace Verso Electric és Proace Max Electric modellek partner autógyártói üzemekben készülnek) ami jelentős mérföldkő mind a vállalat, mind a Cseh Köztársaság számára. Ez a bejelentés jelentős beruházást jelent, mivel a TMMCZ kolini gyárát 152.000 négyzetméterről 173.000 négyzetméterre bővítik, hogy helyet biztosítsanak az új jármű és akkumulátorának gyártásához, valamint új fényező- és hegesztőműhelyekhez. Az új BEV gyártási tevékenységének kiépítését a Toyota mintegy 680 millió eurós új beruházással finanszírozza, amely magában foglalja a cseh kormány legfeljebb 64 millió eurós beruházását egy akkumulátor-összeszerelő üzem létrehozására. A Toyota számára ez a döntés jelzi többirányú stratégiájának további kiterjesztését, amelynek célja, hogy 2040-re elérje a karbonsemleges működést Európában.

„Nagyon örülök, hogy Csehországnak sikerült egy olyan jelentős külföldi befektetőt megnyernie, mint a Toyota, annak ellenére, hogy más országok is érdeklődtek az elektromos autógyártásba történő befektetés iránt. A beruházás nemcsak a kolíni gyártás bővítését jelenti, hanem egy fontos lépést is a magasabb technológiai szint elérése és az autógyártás hazánkban tartása felé. Az autóipar GDP-nk körülbelül 10 százalékát teszi ki, és ha meg akarjuk tartani, akkor szisztematikusan modernizálnunk kell. Pontosan az ilyen projektek döntőek a cseh autóipar jövője szempontjából – növelik versenyképességét, támogatják az innovációt, és új, képzett munkahelyeket teremtenek. Ebben az esetben 245 új munkahely jön létre a régióban. A külföldi beruházások hosszú távú erőfeszítéseink eredményei, és továbbra is azon fogunk dolgozni, hogy Csehország erős ország maradjon, amely sikeresen állja meg a helyét az európai és a világpiaci versenyben.” – avat be Petr Fiala, Csehország miniszterelnöke

„Ez a nagy siker egy sor európai és japán tárgyalás eredménye, amelyeken csapatommal együtt dolgozhattam. Szeretném őszintén megköszönni partnereinknek a folyamat során tanúsított konstruktív együttműködésüket. Ismét bebizonyosodott, hogy a stabil és kiszámítható üzleti környezetnek, az erős infrastruktúrának és a képzett munkaerőnek köszönhetően Csehország természetes partnere egy globális, technológiai vezető szerepet betöltő vállalatnak. A Toyota beruházása döntő fontosságú a Cseh Köztársaság autóiparának jövője, valamint gazdaságunknak a gazdasági stratégiánkban meghatározott magasabb hozzáadott értékre való átállása szempontjából. Ez a beruházás egyben fontos szerepet szán nekünk a tiszta mobilitásra való átállásban is. A kormány 64 millió euróval támogatta a beruházást, amelynek becsült haszna az állam számára 250 millió eurót tesz ki.” – teszi hozzá Lukáš Vlček, a Cseh Köztársaság ipari és kereskedelmi minisztere.

„Ennek az új akkumulátoros elektromos modellnek a gyártása tanúskodik alkalmazottaink elkötelezettségéről és a cseh kormánnyal közös elképzelésünkről, hogy előmozdítsuk a fenntartható mobilitást és innovációt. Teljes mértékben értékeljük ezt a beruházást, a Cseh Köztársaság történelmi támogatását és elismerését, és továbbra is „Best in Town” vállalataként fogunk hozzájárulni a cseh társadalomhoz. Ez a fejlett technológiai projekt erősíti jelenlétünket az európai piacon, és más megoldásainkkal együtt hozzájárul a hatékonyabb közlekedéshez.” – fogalmaz Yoshihiro Nakata, a Toyota Motor Europe elnök-vezérigazgatója.

„Az új modell csehországi gyártása egyben annak elismerése is, hogy a Magyarországot, Szlovákiát, Csehországot és Lengyelországot tömörítő Toyota Central Europe üzleti az régió az elmúlt két évben a Toyota és Lexus márkák elsőszámú európai piaca lett: 2024-ben 153 ezer új Toyota (az összesített európai Toyota eladások 13,5%-a, kimagasló, 13,7%-os regionális piaci részesedéssel) és 19,6 ezer új Lexus (az összesített európai Lexus értékesítések 22,2%-a, elképesztő, 10,1%-os regionális prémium piaci részesedéssel) talált gazdára az említett négy országban. A helyi gyártás további lendületet adhat Toyota eddig is ígéretesen bővülő akkumulátoros elektromos értékesítéseinek a közép-európai régióban, így márkánk továbbra is az autópiaci zöldülés egyik motorja lehet.” – mutat rá Varga Zsombor, a Toyota Central Europe – Hungary PR vezetője.

A Toyota jelenleg az Aygo X és a Yaris Hybrid modelleket gyártja a TMMCZ-ben, évi mintegy 220.000 járműves kapacitással. A BEV gyártás bevezetése növeli a gyár többféle gyártási folyamatra alkalmas kapacitásának potenciálját, és közvetlen munkahelyek számának növekedéséhez vezet, hasonló előnyökkel a beszállítói lánc számára, mivel az alkatrészek nagy része Csehországból származik.  A TMMCZ gazdag történelemmel rendelkezik Csehországban, gyártási jelenléte több mint két évtizedre nyúlik vissza, és ez idő alatt több mint 4,5 millió járművet gyártott. A Toyota 2002-ben kezdte meg az Aygo gyártását, amikor a gyár még közös vállalat volt. A Toyota 2021-ben megszerezte a teljes tulajdonjogot, és tovább bővítette tevékenységét, így a TMMCZ ma Közép-Csehország egyik legnagyobb munkaadója, mintegy 3200 alkalmazottal, és alkatrészeinek 65 százalékát Csehországban szerzi be. A TMMCZ egyben a Toyota első európai logisztikai megaközpontjának helyszíne is, amelyet 2024-ben hoztak létre, hogy járműveket szállítson a Toyota és Lexus márkakereskedéseknek Németországban, Ausztriában, Lengyelországban, Szlovákiában, Magyarországon és Csehországban, hat közép-európai piacon.

Forrás: Toyota CE