Kapcsolat

Magyarország, 1039 Budapest, Rákóczi utca 8.

Keressen minket elérhetőségünkön.

Ami a 2020-as évek elején utópiának tűnt a gyártónak, az mára disztópia lett.

Néhány éve a Mercedes még teljes mellszélességgel kiállt az elektromos jövő mellett Európában. 2021-ben még azt ígérte, hogy az évtized végére leáll a belső égésű motoros autók értékesítésével. Mára nemcsak hogy ejtette ezt a célt, de teljesen irányt váltott: a cég vezére szerint, ha eltűnnek a benzines és dízel modellek, az európai autóipar összeomlik.

Ola Källenius a Handelsblattnak adott interjúban kijelentette: ha az EU tényleg fenntartja a 2035-ös tilalmat az új belső égésű motoros autók értékesítésére, a piac összeomlik.

Hangsúlyozta, hogy a karbonsemlegesség fontos, de ezt nem a gazdaság kárára kell elérni. Szerinte a szabályozás miatt az emberek a határidő előtt tömegesen vennének benzines és dízel autókat, ami „egyáltalán nem segíti a klímát”.

2035 már nincs annyira messze, de a 100 százalékos villanyautó-piaci részesedés annál inkább. Az idei első félévben a tisztán elektromos modellek az EU-, az Egyesült Királyság- és az EFTA-piacokon (Izland, Liechtenstein, Norvégia, Svájc) csak 17,5 százalékot tettek ki. A plug-in hibridek aránya 8,7 százalék volt, a hibrideké – beleértve a lágy hibrideket is – pedig 35 százalék.

A 2035-ös tiltás még nincs kőbe vésve, az EU a közeljövőben felülvizsgálja. Ugyanakkor idén márciusban az Európai Bizottság megerősítette, hogy továbbra is a 0 g/km CO₂ kibocsátási cél a mérvadó az évtized közepétől, és gyorsítani fogja az erre vonatkozó szabályozás felülvizsgálatát.

A Mercedes aggodalma érthető: 2025 első felében a tisztán elektromos autók a globális eladások mindössze 8,4 százalékát adták, ami csökkenés a tavalyi 9,7 százalékhoz képest. Plug-in hibridekkel együtt a modellek aránya 20,1 százalék volt.

Forrás: totalcar.hu Kép: illusztráció