Már nem csak az elektromosok és hibridek sújtják a piaci versenyben a benzines és gázolajos modelleket, hanem az Európa szerte egyre szigorúbb behajtási korlátozások is.
A tendencia már majd negyedszázada kezdődött, amikor több európai térségben, településen megtiltották a dízelmotoros autók közlekedését.
Az úttörő német nagyvárosok ezredfordulós korlátozásai után immár hetedeik éve fokozatosan szigorítják az észak-olaszországi tartományokban is a legszennyezőbb, tehát legalacsonyabb környezetvédelmi besorolású járművek közlekedését.
Nem véletlenül, hiszen a z Európai Környezetvédelmi Ügynökség (AEA) adatai szerint a kontinensen évente közel félmillió ember hal meg légszennyezettség miatt, ennek több mint 91 ezer Itáliában, különösen a Po völgyében. Ezért is sigorítanak folyamatosan az olaszok.
Igaz a térségenként és kategóriánként eltérő szabályozás értelmében először csak az északnyugat-olaszországi Lombardia és Piemonte tartományban, az észak-keleti Venetóban, valamint Emilia-Romagnában a 30 ezer lakosnál nagyobb településekre munkanapokon nem hajthattak be az Euro 3-as, vagy alacsonyabb környezetvédelmi kategóriába tartozó dízel- és benzinüzemű gépjárművek.
Milánóban reggel fél kilenctől este fél hétig tartó a tiltás, a szabálysértőket minimum 80, de akár 600 eurós bírsággal büntették. Emilia Romagna tartományban a szigorítás már nem csak az Euro3-as, hanem az Euro4-es dízeleket is érintette.
A helyi hatóságok számításai szerint a dízel járművek közlekedésének korlátozása a térségben több mint 2 millió olasz rendszámú személyautót és 800 ezer kisteherkocsit érint.

Az itáliai tartományok után több belga városvezetés is lépett hat éve és alacsony kibocsátási zónákat jelölt ki. Ezekre a (Low Emission Zone – LEZ) területekre 2019. januárjától nem hajthatnak be 11 évesnél idősebb benzines autók, a tilalom megszegői járművezetőt 350 eurós bírsággal sújtják. A jelzett időponttól a zónákból kitiltották az Euro0-ás, 1-es, 2-es besorolású, valamint a 19 évesnél idősebb dízelautókat. 2020-tól az Euro3-as és a 15 évnél idősebb dízeleket, majd 2022-től az Euro4-es és a 11 évesnél idősebb dízelüzemű gépjárműveket is. Az idei tervek szerint 2025-től az Euro5-ös és a 9 évesnél idősebb dízelautók engedélye szűnik meg. A korlátozás nem vonatkozik a tűzoltó- és mentőautókra, valamint az autóritkaságnak számító, minősített veterán járművekre. Az intézkedéssel a városvezetés azt reméli, hogy 86 százalékkal csökken a nitrogén-dioxid, 86 százalékkal a koromkibocsátás, és 31 százalékra csökken a szállóporkoncentráció..
Az olaszok a terveknek megfelelően több lépcsőben folytatták a szigorításokat: 2020-tól az Euro4-es, idén pedig az Euro5-ös dízelautókat is kitiltják több régió forgalmából.
2025 őszétől több régióból kitiltják az Euro5-ös környezetvédelmi besorolású dízeljárműveket: Emilia-Romagna, például Bologna és minden 30 ezernél nagyobb népességű város környékén október 1-jétől lép életbe az állandó tilalom. Ezzel egy időben Lombardia ( Bergamo, Brescia, Milánó, Monza) minden nap 7:30 és 19:30 között él a tilalom,
Piemont térségében( Alessandria, Asti, Torinó) első lépcsőben szezonális lesz a korlátozás: október 1-je és április 15-e között, majd 2026-tól október 15-e és április 15-e között, hétköznaponként 8:30 és 18:30 között,
Veneto (Padova, Verona) térségében a2025 októberétől véglegesen kitiltják az Euro 5-ös besorolású dízelmotoros járműveket. A tilalom megszegői első alkalommal 168 eurós büntetést kapnak és átmenetileg (15-30 napra) a szabálysértő jogosítványát is bevonhatják.
Budapesti próbálkozások
A Levegő Munkacsoport 2022 júliusától javasolta, hogy fokozatosan tiltsák ki a korszerűtlen dízelautókat Budapestről.
Először a védett övezetekből, tehát a Városligetből, Margit szigetről, majd a pesti Nagykörút és a budai körút által határolt területről, végül a teljes fővárosból.
Terveik szerint már 2024-től csak a Euro5-ös, 2026-tól pedig csak Euro6-os (vagy annál jobb besorolású) dízelautókkal lehessen közlekedni.
Forrás: autoszektor.hu Kép: illusztráció