Az elektromos és hibrid járművek jóval csendesebbek, mint a belsőégésű motoros autók, ezért nagyobb is a veszély, hogy gyalogost ütnek, mivel nehezebben hallhatók, különösen városi területeken, írja a The Guardian.
A brit közlekedési balesetek elemzése után szakértők megállapították, hogy a hibrid és elektromos autók nagyobb valószínűséggel ütik el a gyalogosokat, mint a benzines vagy dízelmotoros járművek, különösen a városokban. Az eredmények szerint az elektromos és hibrid autók mérföldenként kétszer nagyobb valószínűséggel ütik el a gyalogosokat, mint a fosszilis tüzelőanyaggal működő autók, és háromszor nagyobb valószínűséggel teszik ugyanezt városi területeken.
Arról nem szólt az elemzés, hogy a környezetbarát autók miért veszélyesebbek, de a kutatók azt gyanítják, hogy az ezért felelős több tényező egyike a hanghatásokban keresendő, de az is lehet, hogy az elektromos autók sofőrjei jellemzően fiatalabbak és kevésbé tapasztaltak.
„Az elektromos autók veszélyt jelentenek a gyalogosokra, mert kevésbé valószínű, hogy meghallják őket, szemben a benzines vagy dízeles autókkal” – mondta a The Guardiannek Phil Edwards, a tanulmány vezető szerzője, a London School of Hygiene & Tropical Medicine epidemiológiai és statisztikaprofesszora.
„A kormánynak fel kell vázolnia ezeket a kockázatokat, ha le akarja állítani a benzines és dízelmotoros autók értékesítését.” Azt is hozzátette, hogy az elektromos autók sofőrjeinek jobban oda kell figyelniük, mert a gyalogosok már megszokták a hagyományos kocsikra jellemző közlekedést, és nagyban hagyatkoznak a hallásukra is, nemcsak a szemükre.
A közúti közlekedési balesetek a vezető halálokok a gyermekek és fiatal felnőttek körében az Egyesült Királyságban, a gyalogosok adják az utakon történő összes haláleset negyedét.
2017-ben az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériumának jelentése megállapította, hogy az elektromos és hibrid autók 20 százalékkal nagyobb kockázatot jelentenek a gyalogosokra, mint a benzines és dízelmotoros autók, és 50 százalékkal nagyobb kockázatot jelentenek a kis sebességű mozgások, például kanyarodás, tolatás vagy a forgalomban való indulás során.
Edwards és munkatársai a 2013 és 2017 közötti adatokat tanulmányozták az Egyesült Királyság közúti baleseteire vonatkozóan. Egy archiválási probléma miatt 2018-tól nem állnak rendelkezésre adatok. Elemzésük 916 713 áldozatot talált, ebből 120 197 gyalogos volt.
Több mint 96 ezret ütött el autó vagy taxi. Az utakon közlekedő járművek többsége benzines vagy dízelmotoros, és a gyalogos balesetek háromnegyedében is ezek voltak érintettek. De ugyanazon a megtett távolságon az elektromos autók veszélyesebbnek bizonyultak. A Journal of Epidemiology and Community Health szaklapban megjelent tanulmány szerint az átlagos éves gyalogos balesetek száma 100 millió megtett mérföldre vetítve 5,16 volt az elektromos és hibrid autók esetében, míg a benzines és dízelautóknál ez az arány mindössze 2,4.
Vidéki környezetben az akkumulátoros autók nem voltak veszélyesebbek, mint a benzinesek vagy a dízelek, de a városokban háromszor nagyobb valószínűséggel ütköztek gyalogosokkal – állapították meg a kutatók.
Forrás: telex.hu Kép: illusztráció