Pár nap alatt több mint 700 taxis jelentkezett az Uber digitális toborzására, miután a cég február 27-én bejelentette, hogy a Főtaxival együttműködve hamarosan belép a budapesti piacra. A hagyományos diszpécserközpontokat üzemeltető kisebb társaságok az élet-halál kérdésével fognak szembenézni – mondta az Economx érdeklődésére Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke.
Derült égbÅ‘l villámcsapásként jött a hÃr, hogy idén visszatér az Uber Magyarországra. ElsÅ‘ pillanatra sokkolónak tűnik, hogy azok az emberek, akik korábban felléptek ellene, most üzleti kapcsolatot épÃtettek az Uberrel. Mi változott meg a nemzetközi szolgáltató 2016-os távozása óta?
Metál Zoltán (M.Z.): Egy illegális szolgáltatásról beszéltünk 2016-ban, amikor nem csak Budapesten, hanem nagyon sok nagyvárosban úgy jelent meg az Uber, hogy erÅ‘szakosan bementek, letarolták a piacot. Volt ahol hagyták Å‘ket szolgáltatni és kinÅ‘tték magukat, volt ahol rögtön az elsÅ‘ pillanatban szabályozott keretet próbáltak keresni és találni, ám Å‘k – bár általában Ãgértek fűt-fát – ennek nem akartak megfelelni, nem csak nálunk, hanem sehol sem. A BBC két évvel ezelÅ‘tt foglalkozott ezzel a témával. Akkor kiderült, hogy megpróbáltak megvenni kormányokat, minisztereket, ügyvédi irodákat. Komoly korrupció volt e mögött, hogy működjön a szolgáltatás. Van ahol sikerrel jártak, szerencsére nálunk nem találtak ehhez semmilyen támogatást.
2016-ben, amikor módosÃtva lett a személyszállÃtási 176/2015. (VII.7.) -ös kormányrendelet, amely szabályozza a taxis szolgáltatást és a fuvarszervezÅ‘knek a működését, abban le lett Ãrva, hogy minek kell megfelelnie egy fuvarszervezÅ‘nek. Ennek az Uber nem akart megfelelni és egy látványos ünnepség keretében kivonultak a városból.
Ezek után különböző perekkel néztek szembe a világ több táján és az akkori regnáló menedzsmentjüket elbocsátották, szélnek eresztették és 2019-ben az új Uber-vezetés célul tűzte ki, hogy változtat az üzletpolitikáján és megpróbálnak megfelelni az adott ország szabályozásának. Budapest is elég komoly célpontjuk volt azt gondolom és erre kerestek és találtak is egy olyan partnert, aki ezt az együttműködést elképzeli velük.
Mi ebből az együttműködésből a haszna a Főtaxinak és mi az Ubernek?
M.Z.: Komoly üzlet van a háttérben. Olyan szakemberek kezébe került a magyarországi Uber indÃtása, akik eddig a FÅ‘taxi vezetÅ‘i voltak, tehát szakmai kompetencia van. Az Ubernek van a legjobb stratégiai megoldása, olyan IT, olyan tech óriás, amivel nehéz versenyezni. Több lehetÅ‘sége van ilyenkor egy piaci szereplÅ‘nek: vagy a sajátját megpróbálja úgy felfejleszteni, ami biztosÃtja a következÅ‘ években, évtizedekben az Å‘ piaci jelenlétét, vagy a másik amire nagyon sok példa van, hogy mindenféle fúzió alakul cégfelvásárlások, vagy egy olyan együttműködés, amely ebben az esetben kuriózumnak számÃt, hogy egy meglévÅ‘ nagy óriás piaci szereplÅ‘, amely a hagyományos taxi szolgáltatást immár több mint 110 éve gyakorolja Budapesten, egy leányvállalatot hoz létre. Ez a leányvállalat az F Mobilitás Kft., és ennek a kezelésében egy új brand jelenik meg Budapesten, tehát nem fÅ‘taxis autók lesznek uberesek és nem uberesek lesznek fÅ‘taxisok, hanem egy teljesen új brand indul el Uber Taxi néven.
Nem Uber autók lesznek civil sofÅ‘rökkel és civil autókkal, mint 2016-ban, hogy mindenki, aki éppen csak csatlakozott ehhez a közösséghez az vihette a nagymamát, nagypapát vagy éppen a céges autóval szállÃthatta a megrendelÅ‘ket, hanem az Uber Taxinál csak olyan végezhet szolgáltatást sárga autóval, akinek minden engedélye megvan.
Ezek szerint hallgattak az idők szavára, hogy hosszabb távon, a hagyományosan, telefonon rendelő ügyfélkör majd eltűnhet?
M.Z.: A FÅ‘taxi felismerte ezt a helyzetet, hogy ma még jól működik ez a modell, de ha nem kÃnál egy alternatÃvát a szolgáltatásban az utasoknak és a taxisoknak, akkor lehet, hogy elfogy a levegÅ‘. Ez az alternatÃva az asztalon van, hiszen ugyanaz a cégcsoport működteti majd ezt a társaságot is.
Az a lényege ennek az egésznek, hogyha valaki egyszer letöltötte az Uber applikációját, akkor bárhol a világon azt tudja használni, mindegy, hogy hol van. Ezt használta ki a Bolt is. Mi nem hittünk benne, hogy ekkora igény van rá. Másik, hogy valamilyen szinten kicsit átverés a dolog, hiszen ezek az applikációk, mint a Bolt és az Uber is a világon nagyon sok helyen eddig úgynevezett autómegosztási alapon szóltak. Ennek alapján sokan azt hiszik, hogyha Boltot vagy Ubert hÃvnak akkor olcsóbban fognak autóba ülni. Ezt nem lehet kiverni a fejekbÅ‘l, ha viszont ez a tendencia és az utasnak erre van igénye, akkor természetes, hogy az Uber ezt meglovagolja, hiszen világszerte ismert brand.
Legkorábban mikor indulhat el az Uber Taxi szolgáltatása?
M.Z.: Az engedélyek beszerzése folyamatos. A nyár elején vagy ősszel indulhatnak el. Már folyik a taxisok toborzása, egy digitális felületen lehet jelentkezni.
Kik lesznek az Uber taxisok? Honnan várják őket? A Főtaxitól is?
M.Z.: Mindenhonnan, ugyanis a taxisok közel 6500-an vannak Budapesten. Most már kezdi megközelÃteni a 2019 elÅ‘tti idÅ‘szakot, amikor 7 ezer taxi volt a fÅ‘városban. EbbÅ‘l a 6500 taxisból nagyon sokan fognak csatlakozni az Uberhez, hiszen erre igény van. Most lesz itt a pillanat, amikor nem a taxisok versenyeznek a fuvarszervezőért, hanem pont fordÃtva, ahol jobb feltételeket, jobb kondÃciókat kÃnálnak a fuvarszervezÅ‘k a taxisoknak, oda fognak menni dolgozni. Tudomásom szerint az elmúlt pár napban már több mint 700-an jelentkeztek a hónapok múlva induló Uber Taxihoz, amivel már elég komoly szolgáltatást lehet nyújtani Budapesten. Az utasnak 5-10 percen belül ott van az autó.
Ez ősszel teljesen átrendezheti a taxis piacot?
M.Z.: Ha nem is Å‘sszel, de azt gondolom, hogy egy éven belül lehet arra számÃtani, hogy olyan cégek fognak eltűnni a piacról, melyek az utóbbi 20-30 évben léteztek. Egy ekkora multi megjelenésével a kisebb társaságok az élet-halál kérdésével fognak szembenézni, hiszen ahol hagyományos diszpécserközpontokat tartanak fenn, ott emberek dolgoznak, azoknak bért és az irodák rezsijét is ki kell fizetni. Amennyiben taxisok mennek el tÅ‘lük, akkor jóval kevesebben lesznek, mint jelenleg, a tagdÃjakból pedig nem tudják majd fenntartani az ilyen modell alapján működÅ‘ cégeket.
AmÃg a kis cégek a pandémia alatt nem nagyon fejlesztettek, mert nem volt mibÅ‘l, éppen összehozták a működési feltételekhez szükséges anyagi forrásaikat, addig a nagyoknak volt lehetÅ‘ségük erre, például a FÅ‘taxi mesterséges intelligencián alapuló, telefonos robotdiszpécser szolgáltatását emlÃthetném.
Forrás: economx.hu Kép: illusztráció