Kevesebb új autó talált gazdára, és zsugorodott a használtautó-piac is. Közben pedig korosodik flotta – nem a magyar autópiac éve volt 2023. Mérleg.
A magyar autópiac negatív csúcsot döntött 2023-ban. Legalábbis az autók átlagéletkorának alakulása alapján. A június végén nyilvántartott több mint 4,1 millió személyautó átlagban 15,6 éves volt, ez pedig új rekordot jelent.

Az átlagéletkor fokozatosan nőtt az elmúlt időszakban. A kétezres évek közepén, egész pontosan 2006-ban és 2007-ben alig több mint 10 év volt az átlagéletkor, 2010-ben már 11,3, 2015-ben pedig 13,7 évnél járt. A 15 éves határt 2021 végén lépte át a magyar flotta.
Az elöregedést lassíthatná, megállíthatná, ha az újautó-piac növekedő pályára állna. Erre tavaly nem volt esély. Részben az autók drágulása miatt, részben pedig azért, mert az infláció megugrása nyomán nőttek a kiadások, így a lakosság nagy része és sok cég is elhalasztotta a nagyobb beruházásokat. A hitelből vagy lízingkonstrukció segítségével történő vásárlás sem jelentett kiutat, mivel pont az infláció miatt nagyon magasak voltak a kamatok, igaz, ezen a téren az év második felében már javulás volt látható.
A Datahouse számai szerint 2023 első tizenegy hónapjában kevesebb mint 100 ezer új autót helyeztek forgalomba, ez pedig 4 százalékkal marad el az egy évvel korábbi szinttől. Ráadásul az uniós országok közül egyedül Magyarországon zsugorodott az újautó-piac.
| Ország | Forgalomba helyezett új autók száma (darab) | Éves változás (%) |
| Belgium | 450 960 | +32 |
| Horvátország | 52 740 | +31 |
| Bulgária | 34 698 | +30,1 |
| Ciprus | 13 997 | +29 |
| Portugália | 182 988 | +28,6 |
| Görögország | 126 244 | +27,8 |
| Hollandia | 345 579 | +22,9 |
| Olaszország | 1 454 261 | +20 |
| Luxemburg | 45 803 | +17,5 |
| Spanyolország | 867 587 | +17,3 |
| Csehország | 206 294 | +16,2 |
| Franciaország | 1 593 718 | +16,2 |
| Európai Unió | 9 681 752 | +15,7 |
| Írország | 121 505 | +15,5 |
| Dánia | 153 611 | +15,4 |
| Lettország | 17 895 | +14,4 |
| Szlovákia | 82 675 | +14,2 |
| Románia | 133 238 | +14 |
| Lengyelország | 432 915 | +13,1 |
| Málta | 6 730 | +12,6 |
| Ausztria | 220 653 | +11,8 |
| Németország | 2 602 726 | +11,4 |
| Észtország | 21 007 | +9 |
| Finnország | 81 704 | +8,2 |
| Litvánia | 25 771 | +7,2 |
| Szlovénia | 46 318 | +5,3 |
| Svédország | 260 391 | +3,1 |
| Magyarország | 99 743 | -3,7 |
Forrás: ACEA
A használtautó-piactól sem igazán lehetett várni, hogy hozzájáruljon az átlagéletkor csökkenéséhez. Ezen a piacon is csökkenés történt: kevesebb mint 99 ezer használt autót helyeztek forgalomban a tavalyi év első tizenegy hónapjában, szemben az egy évvel korábbi közel 119 ezres volumennel.
A behozott használt autók 32 százaléka ráadásul idősebb volt 16 évnél, 34 százalékuk pedig 11-15 éves. Csak a fennmaradó 34 százalékba tartozó használt autók fiatalabbak 10 évnél.
Forrás: totalcar.hu Kép: illusztráció
