Csaknem harminc százalékkal csökkent Budapesten az engedéllyel rendelkező taxisok száma a pandémiás időszakban, vidéken is hasonló számokat mutat a statisztika – mondta Metál Zoltán.
A taxisok majdnem egyharmada a pandémia időszaka alatt kénytelen volt más megélhetési formát választani, hiszen komoly mértékben csökkent a kereslet a személytaxi-szolgáltatásra. Egy részük végleg visszaadta a tevékenységi engedélyét, de többen inkább felfüggesztették a vállalkozásukat, remélve és bízva abban, hogy belátható időn belül ismét visszatérhetnek a taxiszolgáltatási ágazatba.
A kormány a pandémia kezdetén rögtön a taxisoknak próbált segítséget nyújtani azzal, hogy lehetővé tette a vállalkozóknak az étel- és csomagszállítást a taxiszolgáltatás mellett – mondta lapunknak Metál Zoltán, az Országos Taxisszövetség (OTSZ) elnöke. Kiemelte, hogy sokan még jelenleg is ételfutárként dolgoznak. Ahogy múltak a hónapok, és egyre rosszabb helyzetbe kerültek a vállalkozások, a kormány egy újabb kézzelfogható segítséget biztosított az adó- és járulékfizetések időszakos felfüggesztésével – hangsúlyozta.
Tavaly év végén szintén módosították a kormányrendeletet – többségi szakmai és érdekképviseleti támogatással –, ugyanis azok a vállalkozások, amelyeknek a tízéves járműveiket kellett volna lecserélniük a veszélyhelyzet időszakában, fellélegezhettek, hiszen kaptak még két év moratóriumot, ami óriási segítséget jelentett számukra.
Jóval nagyobb károkat okozott a második és a harmadik hullám, mint az előző tavaszi. Gyakorlatilag 20 óra után a közterületek elnémultak, és megszűnt a mozgás a kijárási tilalom miatt. Napközben is jóval kevesebben vették igénybe a személyszállítási szolgáltatást, hiszen az éttermek, kávézók, mozik, színházak, múzeumok és azok a közösségi helyek, ahol az embereknek lehetőségük lett volna találkozni és kapcsolatot tartani, mind zárva tartottak.
A jelenleg rendelkezésre álló adatok szerint majdnem harminc százalékkal csökkent Budapesten az engedéllyel rendelkező taxisok száma a pandémiás időszakban, és vidéken is hasonló számokat láthatunk – magyarázta Metál Zoltán. Hangsúlyozta: tavaly tavasszal első körben komoly segítséget kapott a személyszállítási ágazat, hiszen olyan jellegű adó- és járulékfizetési könnyítéseket biztosítottak a kis- és mikrovállalkozásoknak, amelyek lehetővé tették, hogy azok ne kerüljenek a csőd közelébe.
Az OTSZ és a kamarák az elmúlt időszakban – együtt és külön-külön is – több javaslatot fogalmaztak meg és juttattak el a döntéshozók részére a vállalkozók kárenyhítésének érdekében. „Mivel a szektor szereplői többségükben önfoglalkoztató mikrovállalkozók, a kormány céljaival megegyezően mi is szerettük volna megtartani a munkahelyeinket, a minimálbérrel megegyező munkabér-támogatást kértünk, és tettünk erre vonatkozó javaslatot” – húzta alá a taxisszövetség elnöke. A pandémiás időszakból visszazökkenve napról napra érezhető a forgalom emelkedése.
Minél nagyobb a közúti forgalom a városban, annál többen rendelnek inkább taxit, hiszen senki nem szeretne elkésni a szervezett találkozójáról, illetve szeretne időben beérni a munkahelyére – magyarázta Metál Zoltán a jelenlegi helyzetre reflektálva.
A napokban a fővárosban egy időben több helyszínen is megkezdődtek az útfelújítások, ami sajnos komoly nehézséget jelent a közlekedésben. Azonban a taxiforgalom kismértékű emelkedése nem feltétlenül mutat párhuzamot a pandémia csökkenésével és ezzel összefüggésben a nyitással. „Tény, hogy a szórakozóhelyek újranyitása, az éttermek és szabadtéri szórakozóhelyek szabadabb látogathatósága hozzájárul az éjszakai fuvarszám megemelkedéséhez, de ez még nagyon az eleje. Még messze vagyunk a pandémia előtti turizmusnak köszönhető fuvarszámoktól, ezért hurráoptimista hangulatunk sincs” – magyarázta az elnök.
Forrás: MH/JozóAndrea/fotó:Papajcsik Péter