Újra több százezer autó áraszthatja el a vizsgahelyeket

 

Covid idején az autósoknak nem kellett műszaki vizsgára vinni autójukat, de 2022 nyarán ennek a mentességnek egy csapásra vége lett. Autósok százezrei árasztották el egyszerre a hazai vizsgabázisokat, a rendszert behalt, az időpontok hetekkel előre elfogytak. Ez két éve volt, most jön a műszaki vizsga armageddon második felvonása.

  • Két éve járt le a covid miatt hozott vizsgamentesség, akkor egyszerre rohamozták meg az autósok a vizsgaállomásokat. Akkor teljesen leterhelődött a rendszer, időpontot is csak nagyon sokára lehetett kapni.
  • A közeljövően egy hasonlóan nagy rohamra kell számítani és ez örökre ismétlődni fog.
  • A foglalások száma már szignifikánsan nő, de ez júniusban még durvább lesz
  • Eközben a vizsgaállomások és a szakember száma is csökkent. Nem jelentősen, de csökkent.

 

Mi volt?

A kormány 2020 március 11-ei kezdettel hirdette meg, hogy a koronavírus-járvány miatti veszélyhelyzet alatt nem kötelező megújítani egyes okmányokat, ezáltal pedig autók műszakiját sem. Ezt igen sokáig húzták az újabb hullámok és veszélyhelyzetek kihirdetése miatt. Így a végleges időpont 2022. június 30 lett, ekkora kellett mindenkinek megújítania az autója forgalmiját.

 

Ez rengeteg autóst érintett. A Belügyminisztérium 2022 május 23-ai adatai szerint 2020 március 11 és az adatközlés ideje között 5 413 522 lejárt, vagy lejáró műszaki engedély található, ezek közül 4 480 936-ot már cseréltek. Vagyis május végén még mintegy 933 ezer autó műszakiját kellett egyszerre megoldani – írta akkor a vg.hu. A magyar állampolgár pedig eredendően szeret halogatni, ami ahhoz vezetett, hogy júniusban százezernyi autó árasztotta el a vizsgahelyeket.

A vizsgamoratórium miatt vannak autók, amiket három éve nem vittek szerelőhöz. És olyanok is: rohadás, fékhiba, Check Engine az út szélén állva.

Ezt a kormány is észlelte, ezért nyitva hagyott egy kiskaput, ami megengedte, hogy  az érvényesség lejárta előtt lefoglalt vizsgaidőpontról szóló igazolás birtokában a vizsga napjáig, de legfeljebb harminc napig még jogszerűen lehetett használni a gépkocsikat. Aki pedig erről is lecsúszott, az már csak a vizsga napján és a vizsgálóállomásig vezethette autóját.

 

Mi van?

A műszaki vizsgákkal kapcsolatos előírások nem változtak, vagyis minden négy évnél idősebb autó esetében, kétévente kötelező államilag ellenőriztetni az autója műszaki állapotát. Vagyis annak az autónak, aminek 2022 nyarán újították meg utoljára a műszakiját, idén nyáron ismét fel kell keresnie a valamelyik vizsgabázist. Ez több százezer, vagy millió autót jelenthet.

A műszaki vizsgák menete sem változott, továbbra is a legoptimálisabb esetben egy, de inkább másfél órás műveletről van szó.

A műszaki vizsgák ára sem változott 2022 óta. Sőt, 2006 óta ugyanúgy 16 290 forintba kerül egy személyautónál, amit felette fizetsz, az a műhely pénze.

 

Mi lesz?

Jelen állás szerint hasonló mennyiségű vizsgáztatásra váró autóra kell számítani a vizsgaállomásokon, mint két évvel ezelőtt. Persze, vannak egyedek, melyek az évek során lemorzsolódtak – összetörtek, külföldre adták őket stb. – de a magyar autópark az elmúlt két év alatt bővült is, így szignifikáns változás nem történhetett.

Lepó szerint, aki eddig nem kapott észbe, az már elkésett. Ha még most foglal valaki időpontot, akkor lehet csak egy-két hét várakozási időre kell számítania, de a helyzet a június végére durván eszkalálódhat.
Ha beüt a krach, akkor kormányzati segítségre, enyhítésekre felesleges várni. 2022-ben a covid miatt tudtak engedni a szabályokból, azóta viszont eltelt két év és az autókat akár két hónappal előbb is le lehetett volna vizsgáztatni.

 

További nehezítő tényező, hogy bár nem jelentősen, de a vizsgaállomások és a szakemberek száma is lefele ível. Ennek egyik oka, hogy pénzügyileg nem éri meg vizsgáztatni, ugyanis annak árán nem emeltek, valamint a nyári időszakban – ahogy mindenhol máshol – többen vesznek ki szabadságot, mennek el nyaralni, így a szakemberek is.

Forrás: totalcar.hu Kép: illusztráció