Nemrég derült ki, hogy az Uber – amely közel nyolc éve hagyta el a budapesti piacot – új formában tér vissza a fővárosba. Április 16-án, vagyis ma a Budapesti Közlekedési Központ után a Nemzeti Közlekedési Hatóság is zöld utat adott a cégnek, vagyis a hivatalos jóváhagyási folyamat lezárult. Várhatóan nyár elején indul a szolgáltatás, és már csak napok kérdése, hogy jelentkezhetnek a sofőrök az Uberhez. A cég indulásáról kérdeztük Kardos Esztert, az Uber magyarországi vezetőjét és Reich Ádámot, a partnercég, az F Mobilitás Kft. ügyvezetőjét.

 

Mikor indul a cég szolgáltatása?

K.E.: Kora nyári indulást céloztunk meg. Az engedély birtokában elsődleges feladatunk, hogy segítsük a sofőröket a platformhoz való csatlakozásban.

 

Mekkora sofőr-létszámmal lennének elégedettek az indulás idejére?

K.E.: Célunk, hogy idén ezernél is több Uber sofőr legyen Budapesten. Csak hogy tágabb képet adjak, globálisan több százezer taxisofőrnek biztosít kereseti lehetőséget az Uber applikációja. Európában és a Közel-Kelet országaiban az Uber-utak több mint 10 százalékát taxisofőrök teljesítik, és a számuk egyre csak növekszik.

R.Á.: Természetesen kulcsfontosságú, hogy minél több sofőrrel indulhassunk, hiszen a számok is azt mutatják, hogy várhatóan már az induláskor nagy lesz a kereslet az Uber szolgáltatására. Emellett kiemelt célunk, hogy a lehető legmagasabb bevételt biztosítsuk a sofőrök számára.

 

Becsléseik szerint milyen bevétellel számolhat egy budapesti sofőr az Uber-fuvarokból az első évben és később?

R.Á.: A következő napokban egy minden részletre kiterjedő, átfogó információs csomagot teszünk közzé az érdeklődő sofőrök számára a megfelelő csatornákon. Azt megígérhetem, hogy az ajánlatunk versenyképes lesz. Célunk, hogy az Uber sofőrök a lehető legmagasabb bevételeket érjék el a piacon. Az elsők között csatlakozó sofőrök járnak majd a legjobban, hiszen ők nem csak 0 százalékos jutalékra számíthatnak az első 3 hónapban, hanem egyéb jelentős juttatásokra is. Mindezen felül pedig további bónusz jár azoknak, akik ösztönzik társaikat is a csatlakozásra.

K.E.: Napokon belül megnyílik a regisztrációs felület az uber.com oldalon és az Uber sofőr alkalmazásban, ahol az érdeklődők hamarosan elindíthatják a jelentkezési folyamatot!

 

Mekkora átvándorlása számítanak más cégektől?

R.Á.: Nem kívánunk ezzel kapcsolatban találgatásokba bocsátkozni, de biztosak vagyunk benne, hogy az utasok és sofőrök is hamar felismerik, hogy visszautasíthatatlan ajánlataink lesznek. Számítunk fiatal, pályakezdő sofőrökre és a rutinosnak számító taxisokra egyaránt.

 

Az Ubernél az elmúlt pár évben fordulat jelei mutatkoznak és úgy tűnik, hogy együttműködésre törekednek a helyi önkormányzatokkal és taxicégekkel szerte a világon. Mi áll a fordulat mögött és ennek köszönhető-e, hogy visszatérnek a budapesti piacra?

K.E.: Amióta az Uber 2016-ban kivonult Magyarországról, a cég új vezérigazgatót nevezett ki, Dara Khosrowshahi személyében, aki az üzlet minden területét újraformálta. Az Uber világszerte együttműködik taxitársaságokkal, és a visszajelzések egyértelműek: az Uber és a taxik együtt többre képesek. A partnerség mindenki számára előnyös: segíti a taxisokat, hogy többet keressenek, a lakosság utazási lehetőségei bővülnek, és a budapesti közlekedés hatékonyabbá válik.

Az egyes piacokhoz alkalmazkodó megközelítésünk teszi lehetővé az ilyen együttműködést és a Budapestre történő visszatérést is.

Ezzel a lépéssel Budapest a legújabb nagyváros, ahol a helyi taxisok partnerségre lépnek az Uberrel. Párizsban, New Yorkban, Rómában és 33 másik ország nagyvárosaiban vállalnak fuvarokat taxisok az Uberen keresztül.

 

Hogyan épül fel a működési struktúra? Hogyan oszlanak meg a feladatok az Uber és a Főtaxi leányvállalata, az F Mobilitás között?

K.E.: Ebben a partnerségben az Uber csapata az F Mobilitás helyi tapasztalataira és lokális tudására épít, és olyan feladatokban támaszkodik rá, mint például a diszpécser szolgáltatás vagy a sofőr pont működtetése. Fontos kiemelnem azonban, hogy mind a sofőrök, mind az utasok pontosan ugyanazt az Uber applikációt használják majd Budapesten, mint bárhol máshol a világon.

R.Á.: Tudjuk, hogy a sofőrök nagyra becsülik a gyors és személyes segítségnyújtást. Bár az Uber sofőr applikációjában minden könnyen és gyorsan intézhető magyar nyelven, de aki igényli, annak örömmel segítünk személyesen is. Ezért dolgozunk egy olyan teljesen új és egyedi megoldáson, ahol személyre szabott támogatást kaphatnak: ez lesz a sofőr pont. Itt a sofőrök nemcsak segítséget kaphatnak, de közvetlenül megoszthatják visszajelzéseiket, és két fuvar között megpihenhetnek.

 

A cég diszpécser szolgálatán keresztül autót is lehet rendelni, vagy az panaszkezelésre szolgál?

R.Á.: Az utasok a magyar jogszabályoknak megfelelően az Uber alkalmazáson keresztül és telefonon is megrendelhetik az utazást.

K.E.: A telefonos rendeléssel szemben az Uber applikációja például olyan biztonsági funkciókkal támogatja az utazást, mint GPS-követés , Biztonsági eszközkészlet , Utazás megosztása és Utazás ellenőrzése funkciók . Az Uber Reserve funkció által lehetősége lesz az utasoknak egy utazást előre megrendelni, vagy épp egyszerűen megosztani a viteldíjat egy másik utassal a Split fare funkcióval. Lehetőség lesz továbbá a sofőrrel való egyeztetésre egy névtelen telefonszám használatával, és, ha az utazás során, előtt, vagy után bármi probléma merülne fel, az Uber appban magyar nyelven is elérhető ügyfélszolgálat lesz az utasok gyors segítségére.

 

Forrás: portfolio.hu Kép: illusztráció