Március végén indulhat a roham!

 

A statisztikák szerint árcsökkenés jelei mutatkoznak a magyar piacon. Három év után így újra a vevők kerülhetnek kedvezőbb helyzetbe, ami a kínálat alakulására is komoly hatással lehet. A Használtautó.hu több mint 3 millió hirdetés alapján vizsgálta meg az elmúlt három év áremelkedésének a tendenciáit. A Datahouse újautó-adatait felhasználva a 20 legnépszerűbb modell átlagárait pedig összehasonították a használt piacon látottakkal.

 

A magyar piac nagy részét lefedő cég adatai alapján a személyautóknál 6%-kal csökkent az átlagár tavaly februárhoz képest.

Ez az elmúlt, járvány- és háborús helyzettel, valamint az inflációval is sújtott esztendők fényében komoly változásnak számít, különös tekintettel arra, hogy 2021 óta évről évre akár több mint 30%-os átlagár-növekedés is megfigyelhető volt. A személyautók drágulásának ezért az elmúlt években leginkább az eladók és a kereskedők örülhettek a legjobban.

 

A hirdetések túlnyomó részét továbbra is az 1-3 millió forintos vételáron kínált személyautók teszik ki, miközben az elmúlt három év során leginkább 3-7 millió és 7-15 millió Ft között növekedtek a számok. Előbbi esetében 30%-os, utóbbi esetében pedig csaknem 100%-os ugrásról beszélhetünk.

A portál szakértője összevetette a portálon látható átlagárakat a Datahouse új autókkal kapcsolatos átlagáraival is.

2024 februárjában egy új Suzuki Swift például csaknem 7,5-szer drágább, mint a használt piaci átlagár, míg a Opel Astra esetében ez megközelítőleg 7-szeres szorzót jelent.

Itt fontos kiemelni, hogy a nagy árkülönbség oka többek között a használt autók széles skálán mozgó kilométeróra-állása, kora, felszereltsége és állapota, az összes elérhető modellváltozatot beleértve.

Kiválasztott népszerű modellek esetében mindegyik vizsgált modell átlagára legalább 44-79%-kal növekedett három év alatt.

 

Horváth András, a Használtautó.hu autópiaci szakértője kiemelte: „Miközben az újautó-árak tovább emelkednek, addig a használt autók árai korrigálnak, így most már a vevők is egyre jobb helyzetbe kerülhetnek. Vásárlói oldalról javasoljuk megvárni március végét, hogy kiderüljön, lefelé indulnak-e az árak vagy tovább stagnálnak. A hirdetőknek pedig ekkortájt kell majd erőteljesebben előtérbe helyezniük az eladandó autóikat, ami a kínálatra is jótékony hatással lesz.”

Forrás: blikk.hu Kép: illusztráció