Vélhetően idén is sokan elmulasztották határidőben beküldeni a kata-bevallásukat. A február 25.-i határidő idén hétvégére esett, így február 26.-ig lehetett időben beadni az adatszolgáltatást.

 

 

Először visszautalnék egy a közelmúltban megjelent írásra: „Kell-e könyvelő?”. Sokan úgy vélik, hogy nem, de akkor ne is tegyenek szemrehányást senkinek, hogy nem figyelmeztette őket a határidők betartására. Az adóhatóságtól sem várhatjuk el, hogy személyre szólóan értesítsen bennünket esedékes kötelezettségeinkre.

 

Az egyéni- és társas vállalkozók már sok éve elektronikus ügyintézésre kötelezettek, az adóhatóság csak igen indokolt esetben fordul a postai kézbesítéshez, általában az ügyfélkapus tárhelyre küldi az üzeneteket. Azt is, amikor hiányol bizonyos bevallásokat. Ez az üzenet azonban nem érkezik azonnal, esetleg csak hetek, hónapok múlva. Nem szabad figyelmen kívül hagyni!

 

Ha a vállalkozó értesítés nélkül is tudja hogy mulasztott, vagyis bizonyos bevallást (esetünkben a kata-bevallást) nem küldte be a megadott határidőig, nem érdemes várnia. A bevallást minél hamarabb pótolni kell. Ez esetben semmilyen külön jelzést nem kell alkalmazni a bevallási íven, tehát sem a helyesbítés, sem az önellenőrzés jelölése ne kerüljön rá. Érdemes ugyanakkor az adatszolgáltatás beküldése után egy-két nappal ellenőrizni, hogy az rendben beérkezett-e a hatósághoz. A NAV ilyen esetben ún. „befogadó nyugtát” küld az ügyfélkapura, és erről email értesítést az ott megadott címre.

Ha a befogadó nyugta után, vagy helyett „értesítés, intézkedés” című üzenet jön, azt feltétlenül el kell olvasni, hiszen valamely, a bevallással kapcsolatos hibára hívja fel a figyelmet. Ebben, és csak ebben az esetben van mód a helyesbítés használatára, a javított bevallást az értesítésben írt vonalkód feltüntetésével kell ismételten beküldeni. Leggyakrabban a jelölt aktív hónapok számával kapcsolatosak a hibák, azt ugyanis az egy hónapot meghaladó szüneteltetés és táppénzes állomány is befolyásolja. A szüneteltetést a „webes ügysegéd” felületen kell bejelenteni, a táppénzes állományt pedig a T101E jelű nyomtatványon.

 

Amennyiben később azt fedezzük fel, hogy téves bevételi összeget tüntettünk fel, „adózói javítás” jelöléssel küldjük be újra a bevallást.

 

Bár az adóhatóság az utóbbi években a szolgáltató jellegét hangsúlyozza és nem feltétlenül a mindenáron való bírságolás a célja, azért ne éljünk vissza ezzel. Tapasztalat szerint három eredménytelen felszólítás után már a büntetés is érkezik…

-oli-