Katásoknak nem is kell könyvelő – halljuk sokszor a véleményt. -Évente egyszer beadja a bevallását, és kész! Valóban ilyen egyszerű lenne?

 

Mióta bevezették a bevétel alapú adózást – vagyis hogy a költségeket nem kell könyvelni – sokan úgy gondolják, hogy az egész vállalkozási adminisztrációt megoldják maguk, segítség nélkül.

A bevétel alapú adózás persze nem a katával kezdődött – holott már annak is több mint tíz éve -, hanem az átalányadóval. Hiszen ott sem könyvelünk költségeket, a törvény azokat „vélelmezi”. Taxisok esetén például 80%-os mértékben. Adóbevallásunkban tehát – akárcsak a katánál – elegendő a bevételt feltünteti. Pofonegyszerű, nem? Vélhetőleg a NAV is ebbe az irányba tereli a vállalkozókat, hiszen az ONYA (Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazás) segítségével már online, külön keretprogramok letöltése nélkül lehet beküldeni az adóbevallásokat. Az ördög azonban a részletekben rejtezik…

Ha megvizsgáljuk, hogy hányféle bevallást, adatszolgáltatást kell teljesíteni a vállalkozóknak, akkor hamar rádöbbenünk, hogy – a klasszikus filmet idézve – „egyedül nem megy”. Az évenként adóbevalláson túl még a következők merülhetnek fel:

  • Iparűzési adó – ettől az évtől már mindenki bevallásra kötelezett, akkor is, ha a fix éves 50 ezer forintos fizetést választotta. A bevallás kitöltése az új nyomtatványon – különösen ha a székhely és a működési terület eltér egymástól – embert próbáló feladat. Ráadásul a bevallásokat és adószámlánk állását már új platformon kell ellenőriznünk, amire enyhe kifejezés az, hogy nem felhasználóbarát…
  • Személyi jövedelemadó – előfordulhat, hogy még az egész évben katázóknak is foglalkozniuk kell vele. Száz olyan dolog lehet, ami miatt rá kell néznünk a NAV által készített bevallás-tervezetre, esetleg azt módosítanunk, kiegészítenünk kell. Csak néhány példa: táppénz, ingatlan-bérbeadás, ingatlan-eladás, részvények, osztalékok, adókedvezmények, élet-és nyugdíjbiztosítási ügyek, stb.
  • Adóigazolások – Budapesten taxizóknak évente legalább egy adóigazolást be kell szerezniük, mégpedig a drosztengedély meghosszabbításához a fővárosi önkormányzattól. Szintén adóigazolások kellenek abban az esetben, ha lejár az öt évig érvényes Tevékenységi Engedély, vagy a vállalkozó székhelyet változtat úgy, hogy a település is változik (Budapest – Pest-megye, vagy fordítva). Igazolást kérnek a bankok a hitelfelvételhez, hitelkártya kiváltásához. Pályázatok benyújtásához (elektromos autó vásárlás, vagy egyéb), szintén igazolások tömegét kell beszereznünk.
  • Járulékbevallás – Főfoglalkozású, nem katás vállalkozóknak rendszeresen járulékbevallást kell benyújtaniuk. Tételeseknek havonta, átalányadósoknak negyedévenként, de havi bontásban (nem lett vele kevesebb az adminisztráció…).
  • „Nullás” bevallások – az adóhatóság elvárja nyilatkozatunkat arról hogy nem foglalkoztatunk alkalmazottat. Ezt vagy az „NY” jelű nyomtatványon teljesíthetjük előre nyilatkozva az adóévre, vagy utólag, havonta a 08-as nyomtatványon. Érdekes, hogy ellentétben a többi bevallással, ennek elmulasztását nem hiányolják azonnal, de egy esetleges adóigazolás-kérésnél akár öt évre visszamenőleg is el kell készítenünk.
  • Kérelmek – szinte minden vállalkozó kerül olyan helyzetbe időnként, hogy közterheit nem tudja határidőre rendezni. Lehetőség van ilyenkor kérelemmel, fizetési könnyítési kéréssel fordulni a hatósághoz. Legtöbbször mérséklést vagy részletfizetési lehetőséget igényelnek a vállalkozók, az adóhatóság általában pozitívan áll ezekhez a kérésekhez. Egymillió forint alatti tartozás esetén ún. automatikus részletfizetési kérelmet lehet beadni, ehhez indoklás nem kell, de legfeljebb egy év van a teljesítésére. Sokkal bonyolultabb a helyzet, amikor magasabb az összeg, és esetleg mérséklést is kér a vállalkozó. Ekkor egy kilenc oldalas nyomtatványt kell kitölteni rengeteg adattal és melléklettel, itt most nem részletezem ezeket. Lényeg, hogy nem egyszerű.
  • Egyéb adatszolgáltatások – mostanában a statisztikai hivatal is időnként „megtalálja” az egyéni vállalkozókat különféle statisztikák készítéséhez szükséges adatok kérésével. Ráadásul ezek rendszeresek, tehát aki egyszer beleesett a szórásba, utána már negyed- félévenként várhatja az újabb felhívást az adatszolgáltatásra.
  • Ellenőrzések – A kormányhivatalok időnként célzott ellenőrzéseket végeznek a vállalkozóknál, ebbe a taxisok is beleesnek. Nem az utcai NAV ellenőrzésekről beszélek, hanem ún. okmányellenőrzésekről. Bekérik a vállalkozásunkkal kapcsolatos igazolásokat, igazolványokat, bizonyítványokat, a székhely jogos használatáról szóló hozzájárulást, stb. Ráadásul ezek az ellenőrzések legtöbbször adóbevallási időszakra esnek, amikor egyébként is sok a teendő (néha az az érzésem, hogy ezzel a könyvelőket akarják bosszantani…).

 

Kihagytam valamit?

Adófolyószámlák ellenőrzése, befizetések ellenőrzése, ügyfélkapus tárhelyre érkező értesítések, határozatok értelmezése (hogy ezeket milyen bikkfanyelven írják néha!), adatmódosítások, beadott bevallások ellenőrzése, stb.

Tényleg nem kell könyvelő?

-oli-